Hel rätt!

Det är en soldusch. Jag tror dom är väldigt nöjda med den.
Skall jag ta reda på mer info?
Dag
 
stigen stigen skrev:
”Cirkus Sigtuna klart”

Vid förra årets poolbygge blev det en liten hörna kvar att få ordning på.
Nu är det klart men varken jag eller svärsonen har gjort det.
Svärsonen går med kryckor efter en svår halkolycka i vintras. Jag själv har helt slutat med knäarbete. En lokal snickare har gjort ett mycket gott arbete. Årets sommar får bli återhämtning.
Dag
Hej! Ja tack gärna ,fabrikat,tankstorlek mm. Köpte en gasoldriven till sonen ,men den är inte vacker och krävs nåon inbyggnad för att inte förfula så det blir inget montage av den
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
stigen stigen skrev:
Hel rätt!

Det är en soldusch. Jag tror dom är väldigt nöjda med den.
Skall jag ta reda på mer info?
Dag
 
Hej @carl fabian!

Här kommer ett svar från svärsonen.
Han har använt sin under en säsong och dom är fem i familjen.
Dag

Soluppvärmd utedusch Demerx Sunny 40 på en trädäck med grön buskage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Den fungerar riktigt bra. Är det sol så blir det varmt. Räcker för behovet att duscha före och efter bad. Demerx Sunny 40 tror jag det är. Runt 2500-3000 har jag för mig!”
 
Redigerat:
  • Gilla
Joty
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @carl fabian!

Här kommer ett svar från svärsonen.
Han har använt sin under en säsong och dom är fem i familjen.
Dag

[bild]

”Den fungerar riktigt bra. Är det sol så blir det varmt. Räcker för behovet att duscha före och efter bad. Demerx Sunny 40 tror jag det är. Runt 2500-3000 har jag för mig!”
Tack Dag ! Nu får jag kolla upp marknaden
 
”Det kostar att ligga på topp!”

Provmonterade det nya skruvstycket. Metallklumpen sticker faktiskt ut 21cm från arbetsbänken. Det avståndet är fixerat. Den inre backen är den som flyttar på sig.

Grönt skruvstycke på arbetsbänk med måttband som visar 21cm utstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passagen mellan ”Gåbortsågen” och skruvstycket blir då bara 50cm.

Skruvstycke monterat på arbetsbänk som sticker ut 21 cm mätt med tumstock, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Googlade fram ett roterande fäste från tillverkaren men det blir nog lite dyrt tycker ”Kyrkstämman”.

Grönt metallskruvstycke från en webbshop, med specifikationer och pris, avsett för montering på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar vara dyra grejer det här. Nya utbytesbackar ligger runt 1000kr.
Så nu blir det till att komma på något bra sätt att få det nya skruvstädet på plats utan att det inkräktar för mycket på omgivningen. Brainstorming pågår.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
”Spår 1”

Då originalvridplattan verkar vara väldigt dyr skall jag försöka tillverka en egen av trä och någon form av vridplatta i metall. Den här vridplattan för båtstolar hittade jag hos Biltema.

Metallisk vridplatta för båtstolar med ställbar spak från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställbar låsning med spak i olika lägen. Verkar nästan för bra! Undrar hur hårt den låser? Det blir till att köpa ett exemplar och testa.
Fortsättning följer………….
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Gör en platta med två mft hål som du fäster städet i. Då kan du rotera i fasta lägen om 90 grader. Man kan även göra ett hål som är 45 grader roterat och därmed få fler lägen.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Kan detta vara en lösning
 
Peri30 Peri30 skrev:
Kan detta vara en lösning
[media]
Tack @Peri30!

Intressant film med många bra tips. Att fälla ner det under bordet fungerar tyvärr inte med mitt MFT-bord.
Mitt främsta mål är att kunna vrida undan skruvstycket för att få mer plats och att inte barnbarnen slår huvudet i järnklumpen.
Dag
 
”Nu är Leinen i linje”!

Vridplattan från Biltema kändes väldigt tight och stabil så den byggde jag vidare på.
Låsningen är väl inget att hurra för men jag har låtit mekanismen vara kvar och bara kortat låspinnen.

Basen i det hela är en bit 25mm björkbit som är fäst i 4 av MFT- bordets hål.

Björkplatta med fästa M6 bultar ovanpå en snurrplatta, redskap för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är snurrplattan fäst med 4 st. M6 bultar till basen.

En roterande platta från Biltema monterad ovanpå en bit 25mm tjock björk, med låspinne och bultar, placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan för skruvstycket är också gjort av 25mm björk och fäst med 8 st. montageskruvar med stor skalle.

Närbild av en silverfärgad vridplatta monterad på en björkplatta med skruvar och muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slutligen sitter skruvstycket med 3 Jumboskruvar.

Customiserad snurrplatta fäst på björkträbas med skruvstycke ovanför och MFT-bord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal grön skruvstyckestängd med texten "LEINEN" på en nybyggd rotationsanordning av björk, med verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan för skruvstycket har fått en extra triangel på ena sidan så att man kan låsa fast skruvstycket med ett vred och en rampamuff när jag jobbar med det.

Björkplatta med vridplatta och skruvstycke monterat på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett grönt skruvstycke monterat på en anpassad björkplatta och vridplatta, med verktygsbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg med anpassad vridplatta och skruvstycke monterat på ett arbetsbord med björkträbitar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt skruvstycke monterat på en anpassad björkbottenplatta med vridbar mekanism på ett MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I viloläget sticker det inte ut några delar som inkräktar på utrymmet runt bordet samt barnbarnen kan passera utan att slå i huvudena

Nu blir det en lätt avstädning i Snickerboa inför Midsommar. Fullt hus är annonserat!

När festligheterna lagt sig skall jag olja björkbitarna samt fräscha upp skruvstycket så det blir som nytt!

Trevlig Midsommar önskar Stigen/Dag! :beer:
 
  • Skruvstycke på snurrplatta monterad i arbetsbord med björkträbas och extra triangel för låsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 22 till
  • Laddar…
Du får ha en trevlig midsommar själv också.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Lästips i sommar!

Om du har appen ”Readly” installerad och är intresserad av att fixa och dona så finns det några magasin på den internationella sidan som kan vara av intresse.
Trevlig läsning!
Dag

Omslagsbild på Australian Wood Review med en kvinna i snickeriverkstad och texten "Building a Skillset".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omslag av "Woodsmith" magasin som visar en portabel moxon skruvstycke och snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omslaget till "Popular Woodworking" tidskrift med bild på ett urmakarskåp och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omslaget till "Family Handyman" med en person som använder en batteridriven cirkelsåg på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Glad Midsommar Dag!
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Glad Midsommar Dag!
Det kan du skriva på lördag.
Idag säger vi glad midsommaraftonsafton! :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det kan du skriva på lördag.
Idag säger vi glad midsommaraftonsafton! :D
I DAG är det lillemidsommarafton. :)
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.