idag har Socialstyrelsen släppt tillgången till Dödsorsaksregistret för år 2020 och man anger tre dödsfall – samtliga män – under det gångna året, en vardera inom kategorierna:

– W85 Exponering för kraftledningar
– W86 Exponering för annan specificerad elektrisk ström
– W87 Exponering för icke specificerad elektrisk ström

jag gissar att de två som Elsäkerhetsverket tidigare rapporterat om och omnämns i #116 ingår, dessutom tillkommer då ytterligare ett dödsfall som ElSV inte har kännedom om

tre dödsfall ligger i nivå med vad som registrerats under den senaste 10-årsperioden (snitt 2.9 per år), och fortsatt klart lägre än den föregående 10-årsperioden (snitt 5.7 per år)
Stapelgraf som visar antal dödsfall per år från 1997 till 2020 orsakade av exponering för elektrisk ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
idag kom Elsäkerhetsverkets årliga rapport om elolyckor:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/rapporter/elolyckor-2021/

Histogram över antalet elrelaterade dödsfall i Sverige från 1955 till 2020 enligt Elsäkerhetsverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även 2021 omkom två personer, och till formen mycket liknande de två dödsolyckorna året innan:

– en person i 35-årsåldern omkommer i juni i samband med linjearbete i Moskosel (Arvidsjaur) under arbete vid kraftledning, troligen utsatt för inducerad spänning; förundersökningen (arbetsmiljöbrott, vållande till annans död) lades ner i februari

– en person i 25-årsåldern omkommer i juni vid vistelse i spårområde i Malmö; jag har inte hittat några detaljer om detta fall, men det låter som obehörig person i närhet av kontaktledning
 
  • Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
idag har Socialstyrelsen offentliggjort dödsorsaksregistret för 2021 och de listar 3 dödsfall orsakade av elektricitet under fjolåret – alltså ungefär på samma nivå som de senaste tio åren

det som sticker ut är att två av de förolyckade var kvinnor – av de som omkommer så är det i mer än nio fall av tio män som dör och senast en kvinna dog av elektricitet var 2013

Stapeldiagram som visar antal dödsfall orsakade av olika typer av elektricitet mellan 1997 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


några skillnader mellan Elsäkerhetsverkets och Socialstyrelsens statistik är att
– ELSV bygger på anmälda eller egenupptäckta tillbud medan Socialstyrelsens bygger på samtliga av läkarkåren utfärdade dödsorsaksintyg
– ELSV har oftast en kort redogörelse för omständigheterna kring dödsfallen, medan Socialstyrelsens är helt anonymiserade och saknar all kringinformation (utöver hemmahörande län, ålder, kön)

jag har fortsatt svårt att se några tecken utav dödsolyckor orsakade av antaganden om tilltagande hempul (eller nya produkter som Ikeas Åskväder...) – snarare fortsätter en positiv trend som jag skulle vilja tillskriva jordfelsbrytare, ökat säkerhetstänk och mer tillgänglig kunskap (exempelvis från youtube och alla goda råd från de många experterna på byggahus)

som tidigare diskuterats så ingår inte indirekta dödsfall, exempelvis bränder orsakade av el – men som också diskuterats så är väl de flesta elbränderna relaterade till spisen/ugnen och då kanske mer orsakade av material- eller handhavandefel, snarare än den elektriska inkopplingen

givetvis är varje dödsfall djupt tragiskt, men för att ställa de elrelaterade dödsfallen i relation till annat elände som händer kan man konstatera att avlidna genom fall från säng har under de senaste tio åren i genomsnitt uppgått till 19 dödsfall per år; fall på och från stege 9 fall per år; exponering för okontrollerad eld i byggnad/byggnadskonstruktion 49; samt kontakt med bålgetingar, getingar och bin 3 årliga dödsfall

enligt Arbetsmiljöverket så uppgick antalet arbetsplatsdödsfall i Sverige (med svensk arbetstagare) under alla former av yrkesutövning till 39 fall under fjolåret – i vanlig ordning helt dominerade av kläm- och krosskador samt fordonsolyckor

(dödsfall på svensk arbetsplats/område utan omfatta svenska arbetstagare inkluderade en skolelev men omfattar främst utländska flytetyg – totalt nio fall)
Diagram som jämför elrelaterade dödsfall och arbetsplatsolyckor över tid från 1955 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


notera att grafen har olika skalor på elolyckorna och arbetsolyckorna (som är tio gånger fler), och toppen 1994 är fortfarande Estonia
 
  • Gilla
TRJBerg och 11 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
avlidna genom fall från säng har under de senaste tio åren i genomsnitt uppgått till 19 dödsfall per år
Vi måste genast inrätta en fallfrånsängsäkerhetsmyndighet som får utforma regler och riktlinjer kring vilka som får bygga, ändra och använda sängar med en höjd över 50 mm.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
robhol och 10 till
  • Laddar…
Så det dör lika många av elektricitet som av getingar varje år?

Jag läste att det dör en person varje år av getingallergi och undrar om någon av de som dog av elektricitet var elallergiker?
 
  • Haha
  • Gilla
tomasfr och 6 till
  • Laddar…
Kan det ev finnas nått samband med dom rigorösa regler som vi har? Eller tror ni att dödsfallen/olyckorna skulle ligga på nivå utan regler?
Jag tror mig veta att i länder med slappa regler så ser statistiken ut lite värre.
 
tommib
Nej, så kan man inte argumentera. Vi har nämligen haft rigorösa regler hela tiden, sedan elektrifieringens begynnelse. Men om du tittar på den där kurvan så sjunker det stadigt, helt utan att bry sig om reglernas vara eller icke vara. Ännu i min ungdom, på 90-talet, var det inte standard med vettigt elmateriel på byggladorna men nog hempulades det då också. Med lampsladdar och skit i väggarna, för att det var svårt att få tag på rätt grejer. Ändå så sjönk dödsfallen. Även nu hempulas det friskt enligt den ansvariga myndigheten och byggladorna öser ut elmateriel till populasen.

Jag skulle våga påstå att det är en fråga om allmän bildningsnivå kombinerat med bättre elmateriel som gör att det sjunkter, inte några regler som väsentligen varit oförändrade under hela perioden. Tyvärr lär vi aldrig få veta eftersom lobbyverksamheten är så extremt stark i denna fråga.
 
  • Gilla
Millox och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan det ev finnas nått samband med dom rigorösa regler som vi har? Eller tror ni att dödsfallen/olyckorna skulle ligga på nivå utan regler?
Jag tror mig veta att i länder med slappa regler så ser statistiken ut lite värre.
har du någon statistik från andra länder vore det intressant om du kan dela den – jag gjorde försök att hitta statistik från andra länder i denna tråds ungdom, men jag hade svårt att hitta något strukturerat och vederhäftigt...jag försökte kanske i första hand hitta något från länder som skulle bekräfta mina fördomar, men jag hade som sagt klen framgång i mitt sökande

det finns lite grand i mitt inlägg #88 med en jämförande graf mot Tyskland och lite data från Finland som båda ligger aningen högre än Sverige, men med samma snarlika trend neråt (men hallå, det måste ju betyda att de också har sina egna uppsättningar av byggahus-experter??? ;))

jag tror nog att det är ett allmänt högre säkerhetstänk (och bättre produkter) som genomsyrar i vart fall Europa – inte minst att nedgången i eldödsfallen och arbetsplatsdödsfallen båda visar samma positiva (sjunkande) utveckling i Sverige – de svenska eldödsfallens historik verkar inte utveckla sig annorlunda jämfört med anda svenska branscher (som då oftast tar livet av folk med kläm-, kross- och trafikolyckor)
 
tommib
En sak till förresten...

E elmont skrev:
utan regler?
Du vet ju att ingen här föresåpråkar total anarki utan några regler. Det blir lite halmgubbe över det hela när du skriver på detta sätt.

Problemet är som sagt att lobbyorganisationen är stark och det är så starkt inetsat i folks medvetande att el är dödsmördarlivsfarligt.

En rolig anekdot i sammanhanget är att vi hade fest förra helgen med alla grannarna i området. Av olika anledningar kom vi in på el* och grannen berättade då att han absolut aldrig skulle koppla någon el själv efter att ha träffat "El-Berra" i grundskolan som visade läskiga filmer och grillade en korv med el från vägguttaget. Killen är civ.ing och inte på något sätt en dumskalle men detta hade satt sig djupt i honom.

Grannen i huset bredvid fyllde dessutom på med att "VVS kan man ju inte heller göra själv", vilket visar på de stora framgångarna som den branschen skördat i att få det att framstå som något slags lagkrav med "VVS-certifikat".

Jag tror att jag nämnde detta i någon annan tråd (eller var det till och med denna) men tyvärr går samhället väldigt mycket i en riktning där man inte ska få göra något själv, ens om man vill. Jag har inga problem med att rörmokare, bilmekaniker, snickare osv existerar för de som vill anlita någon men blanda inte in mig i er hjälplöshet genom att införa tvingande regler som inte kan uppfyllas utan att arbeta med det.


* Det roligaste i sammanhanget var att vi diskuterade infravärmare och grannen sa att han skulle be elektrikern sätta upp ett uttag. Jag sa då att det är väldigt mycket vettigare att installera sådana apparater fast och att man bör ha en timer varvid grannen replikerade att det blir dyrt när man ändrar möbleringen under pergolan och att man kan ha sådana plugintimers. Jag sa då att min åsikt inte kunde betraktas som allmän eftersom jag så att säga inte har problemet med att det är dyrt att flytta fast installerade apparater. Så effekten av reglerna här blir att grannen antagligen kommer göra en tekniskt sämre installation för att spara pengar istället för att göra en bättre, som han garanterat är fullt kapabel att göra. Han kommer ev också att använda crappiga plugintimers som är olämpliga för dessa höga laster.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Grannen i huset bredvid fyllde dessutom på med att "VVS kan man ju inte heller göra själv", vilket visar på de stora framgångarna som den branschen skördat i att få det att framstå som något slags lagkrav med "VVS-certifikat".
.
Jag vet inte hur många jag fått denna desinformation i från när ämnet renovering diskuterats :p

En egen anekdot på ämnet var i mitten på 00-talet när pappa bytt köksblandare i huset som vi då bodde i.
Så när grannen fick se den så ville de också byta.
Här tror jag att pappa erbjöd sin hjälp men grannen valde att anlita sin bekante rörmokare istället, troligen på grund av det du nämner.
Det slutade dock med en vattenskada istället, där kök och hall fick rivas ;)
 
  • Haha
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Trots att elanvändningen i Thailand är en bråkdel av vår användning avlider ca 20 ggr (per capita) så många där.
Här kan man hitta lite om ett "fritt" land.
https://docplayer.se/4455549-Bor-du-elsakert-i-thailand-och-sverige.html
Det finns mer på nätet om man okar leta.
OCH det är inte ett inlägg om behörighet utan om att dom som har regler för el har säkrare installationer än regellösa.
OCH jag har arbetat i några "främmande" länder och upplevt hur säkerheten och säkerhetstänket varierar. I dom länder där man har system liknande vårt har man även relativt säker el.
Ps
Jag surnar till när man gör jämförelsen om fara med el kontra ramla ur sängen.
 
E elmont skrev:
Trots att elanvändningen i Thailand är en bråkdel av vår användning avlider ca 20 ggr (per capita) så många där.
Ska vi prata korrelation utan att veta något om kausalitet kan man ju jämföra hur rika/fattiga de två länderna är annars. Eller nåt annat som kan tänkas påverka, som den generella utbildningsnivån som @tommib nämnde (vilken ofta samvarierar med BNP/capita).
Stapeldiagram som visar jämförelse av BNP per invånare mellan Thailand (blå staplar) och Sverige (gröna staplar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag surnar till när man gör jämförelsen om fara med el kontra ramla ur sängen.
Ja, det är svårt att ställa dödsfall och olyckor mot varandra såklart.
Men som skattebetalare kan jag åtminstone tycka det är konstigt att vi har en myndighet med 50 anställda vars uppdrag iallafall delvis är att se till att antalet elrelaterade dödsfall ligger kvar på den låga nivån samtidigt som det t ex är fullt tillåtet att röka trots att det orsakar 12 000 dödsfall och en massa sjukdomsfall per år.
Det finns kanske bättre ställen att lägga pengarna på än att producera fåniga reklamfilmer där någon råkar koppla in sig på flygplatsens ljus genom att hempula i villan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
idag har Socialstyrelsen offentliggjort dödsorsaksregistret för 2021 och de listar 3 dödsfall orsakade av elektricitet under fjolåret – alltså ungefär på samma nivå som de senaste tio åren

det som sticker ut är att två av de förolyckade var kvinnor – av de som omkommer så är det i mer än nio fall av tio män som dör och senast en kvinna dog av elektricitet var 2013

[bild]

några skillnader mellan Elsäkerhetsverkets och Socialstyrelsens statistik är att
– ELSV bygger på anmälda eller egenupptäckta tillbud medan Socialstyrelsens bygger på samtliga av läkarkåren utfärdade dödsorsaksintyg
– ELSV har oftast en kort redogörelse för omständigheterna kring dödsfallen, medan Socialstyrelsens är helt anonymiserade och saknar all kringinformation (utöver hemmahörande län, ålder, kön)

jag har fortsatt svårt att se några tecken utav dödsolyckor orsakade av antaganden om tilltagande hempul (eller nya produkter som Ikeas Åskväder...) – snarare fortsätter en positiv trend som jag skulle vilja tillskriva jordfelsbrytare, ökat säkerhetstänk och mer tillgänglig kunskap (exempelvis från youtube och alla goda råd från de många experterna på byggahus)

som tidigare diskuterats så ingår inte indirekta dödsfall, exempelvis bränder orsakade av el – men som också diskuterats så är väl de flesta elbränderna relaterade till spisen/ugnen och då kanske mer orsakade av material- eller handhavandefel, snarare än den elektriska inkopplingen

givetvis är varje dödsfall djupt tragiskt, men för att ställa de elrelaterade dödsfallen i relation till annat elände som händer kan man konstatera att avlidna genom fall från säng har under de senaste tio åren i genomsnitt uppgått till 19 dödsfall per år; fall på och från stege 9 fall per år; exponering för okontrollerad eld i byggnad/byggnadskonstruktion 49; samt kontakt med bålgetingar, getingar och bin 3 årliga dödsfall

enligt Arbetsmiljöverket så uppgick antalet arbetsplatsdödsfall i Sverige (med svensk arbetstagare) under alla former av yrkesutövning till 39 fall under fjolåret – i vanlig ordning helt dominerade av kläm- och krosskador samt fordonsolyckor

(dödsfall på svensk arbetsplats/område utan omfatta svenska arbetstagare inkluderade en skolelev men omfattar främst utländska flytetyg – totalt nio fall)
[bild]

notera att grafen har olika skalor på elolyckorna och arbetsolyckorna (som är tio gånger fler), och toppen 1994 är fortfarande Estonia
Finns det statistik på vad de tre dödsolyckorna runt el berodde på? Hempul, arbetsplatsolycka (med behörig), högspänning?

Tänkte om det framgår vad exakt som är de vanligaste orsakerna till dödsfall kopplade till elektricitet?
 
C
Keiller Keiller skrev:
Finns det statistik på vad de tre dödsolyckorna runt el berodde på? Hempul, arbetsplatsolycka (med behörig), högspänning?

Tänkte om det framgår vad exakt som är de vanligaste orsakerna till dödsfall kopplade till elektricitet?
Kolla #36. Ingen redovisar orsakerna i detalj, så det pusslet får man lägga själv. Och om man gör det så inser man att det inte ger något stöd för Elsäkerhetsverkets påståenden om faran med hempul. Vilket är lite trådens (ursprungs-)ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.