Kan du i så fall hjälpa mig att mäta termistorns värde?

Jag köpte en Greenworks eldriven skottkärra, fast utan batteri i förhoppning om att jag kunde använda mina Ryobi 36v batterier istället.
Jag testade att koppla in den bara med plus och minus men den vill inte starta. Gissar att den vill veta temperaturen i batteriet för att kunna starta.

På mitt Ryobi batteri så finns det 4 anslutningar, plus & minus samt T1 & T2. T1 & T2 är de två i mitten.
Gissar att Greenworks har samma upplägg då de också har 4 anslutningar.
Mäter jag resistansen mellan minus och T1 så får jag 19 kΩ i rumstemp, samma värde på T2.
Är det någon som kan vara snäll att mäta på sitt Greenworks 40v batteri för att se vilket värde de har?

Greenworks 40v är ett vanligt 36v som Ryobi (10s) som också heter 40v i USA.

Så här ser det ut på Ryobi batteriet.
Närbild på ett Ryobi 36v batteris kontakt med fyra anslutningar märkta, dammiga och repiga ytor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna skottkärra är det jag har köpt.
Grön eldriven skottkärra från Greenworks utan monterat batteri.
Skapa konto

Bästa svaret

R
R RalleB skrev:
Verkar inte så lätt som att det bara är ett motstånd som behövs:
[länk]

Lösningen verkar vara att köpa ett batterikort till greenworks och sedan koppla in + - från ditt externa batteri genom denna.
Tack, bra info. Den missade jag i min googling :)
Jag försökte buda hem ett batteri på tradera men det gick inte min väg... Ska se om jag kan hitta något ställe med någorlunda snabb frakt på en greenworks BMS istället enligt ditt tips.

R
R RalleB skrev:
198kr+ 30kr frakt för bms:en

[länk]

dock runt 30 dagar för leverans
Vart den här, hittade ett nytt orginal batteri med ca 2 veckors frakt för 40 euro + 5 euro frakt. Passade på att köpa ett till 12v bosch orginal batteri från samma ställe till min skruvdragare :)
https://www.ebay.de/itm/234589918554
Ska bli kul att kunna testa skottkärran, ska bygga stuga i sommar så den kommer förhoppningsvis väl till användning :)

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Funkade fint med orginal batteri. Jag hittade ett batteri + laddare begagnat på blocket så jag fick 2 batterier till den. Vart ändå billigare i slutändan med 2 batterier plus laddare jämfört med att köpa skottkärran direkt med 1 batteri och laddare
Kontrollpanel på en Greenworks elektrisk skottkärra med tydliga visuella instruktioner och en tänd strömindikator.
Skapa konto

Har bara hunnit testa den inomhus än då det regnar. Ska bli kul att testa den lite utomhus med riktig last :)

Ryobi och Greenworks batterier med laddare kopplade till ett uttag på ett brunmönstrat golv.
Skapa konto

Ryobis batterier har lite bättre kvalitets känsla än Greenworks. Greenworks känns som vek plast och väldigt lätta, lite som man förväntar sig av ett kina batteri typ...

Själva skottkärran känns som bättre kvalite iaf. Plastkärlet känns gediget och även stålramen.

L ljs-s skrev:
Ryobis batterier har lite bättre kvalitets känsla än Greenworks. Greenworks känns som vek plast och väldigt lätta, lite som man förväntar sig av ett kina batteri typ...
Var är Ryobibatterierna tillverkade då?:thinking:

R RalleB skrev:
Snubblade över detta, nån kanske är intresserad för framtida referens gällandes greenworks batterier.
[länk]

Finns programvara för att fejka batteriets datasignal med en aurdino:
[länk]
Coolt! Plus poäng för infon :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.