5 453 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Helt blåst - en fråga om kostnader...
Vi har byggt en ca 40 kvm stor altan i lärk med en firma och hittills betalat 28 000 kr. Då har vi själva skruvat dit all trall och förberett och grävt och gjutit hälften av plintarna. Nu ska bara räcke och tak över ca halva altanen upp. Allt material utöver skruven till trallen är inköpt av företaget. De har just offererat 10 000 kr för resterande arbete och material. Totalkostanden för hela altanen blir då ca 40 000 kr vilket ju ger en kostnad på 1000 kr/kvm vilket känns oerhört dyrt för mig vad tycker ni andra?
Det gick nog lite snabbt när jag postade mitt första inlägg - en del viktig information glömde jag bort. "Firman" har huvudsakligen arbetat svart till ett pris av 230 kr/tim. "Firman" har byggt altanen under min semester således har jag ingen aning om hur länge de varit här eller inte. Vad jag reagerar på är främst totalkostnaden på 1000 kr/kvm för en altan! Ok antar vi att hälften är material och de här nissarna fakturerar 230 kr/tim - har de arbetat ca 85 timmar med 40 kvm altan exkl hälften av plintarna och skruvning av trall - känns det rimligt?
hm.. vi har också lejt till att bygga altan på 36 kvadrat själva stommen till golvet tog från 8-13.30
sen har de räknat med två arbetsdagar på resten av altanen dvs reglar till taket.. alltså vi lägger trallen själv sätter upp plåten på taket själva och räcket.. de räknar med att de tar ca två arbetsdagar.. de är två man per dag...
sen har de räknat med två arbetsdagar på resten av altanen dvs reglar till taket.. alltså vi lägger trallen själv sätter upp plåten på taket själva och räcket.. de räknar med att de tar ca två arbetsdagar.. de är två man per dag...
Tolkar det som om de flesta tycker att 1000 kr/kvm är rätt schysst (trots att vi tagit det svart och gjort det mest tidskrävande arbetet själv =skruva trall). ThereseLau hur är er altan konstruerad? Har ni plintar? Din tidsangivelse jämkar mer med hur lång tid jag trodde att det skulle ta för proffs att bygga altan...på 85 timmar känns det som om jag själv skulle kunna fått till altanen...
jag håller med co att de verkar lite dyret.. men de kanske beror på vart i landet man bor?
vi har gjort 14 plintar som vi har gjutit... men de har vi gjort själva...
och vi har inte lejt svart utan vitt.
vi har gjort 14 plintar som vi har gjutit... men de har vi gjort själva...
och vi har inte lejt svart utan vitt.
jag bor i jämtland.
Vi ska lägga ett trädäck på runt 20 kvm med ett räcke på ena sidan. Jag har tagit in anbud som innefattar rivning av ett gammalt trädäck, inköp och transport av allt material + bortforsling av sopor + byggande av nya trädcket. Har fått in pris mellan 16000 kr till 35000 kr! (inkl. moms), ej svart. Så det skiljer väldigt mycket mellan olika firmor.
Har tagit det näst lägsta anbudet (16000 kr) som för övrigt fått bra rekommendationer.
Vet inte om det hjälper dig något... mvh Lars
Har tagit det näst lägsta anbudet (16000 kr) som för övrigt fått bra rekommendationer.
Vet inte om det hjälper dig något... mvh Lars
Liknande trådar
-
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Helt stillastående rexovent RDAA 1-4-1
Ventilation -
Installerat ny blandare - Vattnet stryps HELT vid vridning åt Varmt
Vatten & Avlopp -
Helt tummen mitt i handen - Fönsterbyte
Fönster & Dörrar -
Byte ut heltäckningsmatta mot trägolv - frågor