M MsTake skrev:
Poängen är att det finns en miljon farliga saker för en 4-åring så du kan ha fyrtioelva skyddade pooler men är barnet inte under uppsikt eller kan rymma från förskolan/hemmet så har du ett problem oavsett.
Ja, men skyddar du din pool så är en av de absolut största riskerna ut världen. Det förstår du säkert?
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 3 till
  • Laddar…
Givetvis ska inte 4 åringar få rymma från förskolor, men vill vi inte ha flermeterhöga staket och passerkort för att komma in så kommer risken alltid att finnas då större syskon eller föräldrar kan vara ouppmärksamma när de går in eller ut från förskolan. Det behöver inte vara personalens fel. Jag tycker nog dock att både skola och poolägare borde uppmärksammat problemet och vidtagit åtgärder.
 
M Mathias Märsta skrev:
Ja, men skyddar du din pool så är en av de absolut största riskerna ut världen. Det förstår du säkert?

Absolut Mathias, jag bygger staket runt poolen så slipper du bygga ett runt din trädgård. Då springer dina barn ut på gatan men poolen är skyddad iaf.
 
  • Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Absolut Mathias, jag bygger staket runt poolen så slipper du bygga ett runt din trädgård. Då springer dina barn ut på gatan men poolen är skyddad iaf.
Mitt ansvar minskar inte för att du tar ditt ansvar. Riskerna för barnen minskar däremot när både föräldrar/förskolor och poolägare tar sitt ansvar. Och eftersom en pool är en risk som tillförts miljön har lagstiftaren ålagt poolägaren vissa skyldigheter för att inte dennes ansvar ska bli godtyckligt. Kan vi enas om det?
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja men inte om ditt egna barn eller barn till ”inbjuden” förolyckas. Vilket nog är det vanligaste. Så fort någon kommit innanför ”skyddet” så kommer det utkrävas full uppsikt!
Ja det är ju onekligen en konsekvens av att ha pool och använda den......
 
T Tcp skrev:
Vi håller på att bygga pool. På vår tomt finns även bryggor och vatten med stenar och drunkningsbart djup även för en vuxen. Vi kommer naturligtvis ha poolskydd av värmeekonomiska skäl, och kommer i och med det att uppfylla lagarna. Men finns det några krav på hur vi skyddar bryggor rent fysiskt? Uppsikt behöver vi naturligtvis ha över våra egna barn, men har vi något ansvar för om grannens barnbarn går till vår brygga och drunknar istället för att göra det vid mormors brygga som ligger bredvid? Eller för den delen i vår pool om vi råkar vara vid bryggan som ligger 20 meter därifrån och för 10 minuter lämnat vår pool utan skydd? Barn drunknar tyst sägs det.
Tänk att ett barn drunknar i er pool...

Skulle ni ha lite dåligt samvete eller skulle ni rycka på axlarna.

Självklart har poolägare ett ansvar... men det kanske bara är psykopater som har pool, vad vet jag.

/ATW
/ATW
 
  • Gilla
Josel och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tänk att ett barn drunknar i er pool...

Skulle ni ha lite dåligt samvete eller skulle ni rycka på axlarna.

Självklart har poolägare ett ansvar... men det kanske bara är psykopater som har pool, vad vet jag.

/ATW
/ATW
Allvarligt?
Det kanske bara är psykopater som skriver sådana inlägg som du just gjorde, vad vet jag?
 
  • Gilla
shephard och 4 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Mitt ansvar minskar inte för att du tar ditt ansvar. Riskerna för barnen minskar däremot när både föräldrar/förskolor och poolägare tar sitt ansvar. Och eftersom en pool är en risk som tillförts miljön har lagstiftaren ålagt poolägaren vissa skyldigheter för att inte dennes ansvar ska bli godtyckligt. Kan vi enas om det?
Det kan vi enas om, två lager staket;)
 
Boverketd regler för fasta pooler är glasklara men det finns ju hur många som helst som har den andra sorten, plastsäck i ram över mark, och struntat fullständigt i både staket och täckning. Där är regelverket inte lika tydligt (ännu) och många verkar tro att det är bra - har hittills inte sett en enda budgetpool över mark som varit barnsäkrad.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/

G Galten skrev:
Antar att ni alla läst om 4-åringen som rymde från sin förskola och drunknade i en villapool i närheten.

Det är väl den största mardröm som kan hända och även om det är förskolans ansvar att hålla uppsikt över barnen så undrar jag om poolägaren kommer hållas helt utan ansvar här? Det beror lite på omständigheterna antar jag.
 
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte per automatik bättre med mer personal. Jag har ingen aning om hur det funkar på det dagiset, men jag vet att olika personalgrupper fungera väldigt olika. Mycket personal kan vara kontraproduktivt.
Det ligger en hel del i det, jag har sett dagis där barnen är ute och leker, de var två i personalen ute, de pratade med varandra mesta delen av tiden = var inte särskilt uppmärksamma på barnen.
 
Det bästa jag sett var ett elstaket (sånt som man har till boskap som är lätt att flytta ikring, med en extra låg tråd) runt poolen som om det gav någon en kyss utlöste en siren som kunde väcka döda
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
M MasMats skrev:
- - - helt klart har kommunen brustit i sitt ansvar när det ser ut så där. Illa.
Vet vi ens om det är en kommunal förskola?

Edit: kan svara mig själv, hittade en DN-artikel där det står att det är en fristående utförare, alltså inte en kommunal förskola.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Hej,
lite tips till folk som har eller skall skaffa pool. Vi har själva pool och har både staket och pooltäckning. Pooltäcket åker ju av på sommardagarna, så är det ju bara, så staket anser vi är helt nödvändigt.

Vi valde ett glasräcke, man ser igenom och kan ha uppsikt på vad som sker i poolen även utanför staketet, och det går inte så lätt att klättra på.

Problemet var grinden, att hitta en bra och säker grind som stänger och låser sig själv var svårt, ingen av de som säljer pooler eller staket i Sverige kunde då ( för 7 år sen) erbjuda en bra lösning tyckte vi. Pool-leverantörerna tvärtom svävade väldigt på kraven kring staket och rekommenderade pooltäckningen de sålde.
Vi googlade runt och vände oss till Australien där utbudet var mycket större och valde ett märke som hette Magna-latch, som har en lösning där man drar upp en fjäderbelastad pinne för att öppna grinden, inte så lätt för de minsta.
Den går också att låsa lätt med nyckel. Vi kan verkligen rekommendera ett staket och grind med detta lås. I och med att grinden är självstängande så blir grinden stängd även när de större barnen springer ut och in till poolen hela dagen. ( Dessvärre är det gjort för fyrkantiga stolpar, vi hade runda stolpar vilket krävde lite extra arbete.) Googla Magna-latch gate lock om ni är intresserade.
Jag har sett alltför många villor med helt oskyddade pooler, helt obegripligt för mig. Sverige ligger långt bakom t.ex Australien på detta område. ( Inte så konstigt i och för sig. ) Där verkar det som om varje pool måste inspekteras och säkerhetsgranskas innan de får användas och regelbundet även efter det. Lite som en lekplats besiktning ( eller bilbesiktning) i Sverige, det kanske vore en ide’? I och med att ett seriöst staket med bra grindlösning går på en rejäl slant ( Hamnar lätt över +100’,) så måste det nog till någon typ av inspektion för att få folk att verkligen investera i det. För oss vore det omöjligt att ha besök av småbarnsföräldrar sommartid utan detta staket. Samtidigt som poolen har gett oss en väldig glädje, är ju mardrömmen en olycka med ett barn som drunknar.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 13 till
  • Laddar…
Oavsett är det tragiskt när en olycka sker men det är knappast poolägarens fel utan de som har barnet under uppsikt. Barnet kunde lika gärna blivit påkört av en bil, drunknat i en sjö etc. Klart jag skulle ta åt mig om det varit någon som drunknat i min pool (har ingen) oavsett ålder. Men ansvaret är ändå inte mitt enligt min mening. Det här samhället har blivit så sjukt senaste åren så man funderar på vad som händer. Lider med barnets föräldrar det helvete de går igenom just nu.
 
  • Gilla
mpw968 och 5 till
  • Laddar…
T Tågvirke skrev:
Hej,
lite tips till folk som har eller skall skaffa pool. Vi har själva pool och har både staket och pooltäckning. Pooltäcket åker ju av på sommardagarna, så är det ju bara, så staket anser vi är helt nödvändigt.

Vi valde ett glasräcke, man ser igenom och kan ha uppsikt på vad som sker i poolen även utanför staketet, och det går inte så lätt att klättra på.

Problemet var grinden, att hitta en bra och säker grind som stänger och låser sig själv var svårt, ingen av de som säljer pooler eller staket i Sverige kunde då ( för 7 år sen) erbjuda en bra lösning tyckte vi. Pool-leverantörerna tvärtom svävade väldigt på kraven kring staket och rekommenderade pooltäckningen de sålde.
Vi googlade runt och vände oss till Australien där utbudet var mycket större och valde ett märke som hette Magna-latch, som har en lösning där man drar upp en fjäderbelastad pinne för att öppna grinden, inte så lätt för de minsta.
Den går också att låsa lätt med nyckel. Vi kan verkligen rekommendera ett staket och grind med detta lås. I och med att grinden är självstängande så blir grinden stängd även när de större barnen springer ut och in till poolen hela dagen. ( Dessvärre är det gjort för fyrkantiga stolpar, vi hade runda stolpar vilket krävde lite extra arbete.) Googla Magna-latch gate lock om ni är intresserade.
Jag har sett alltför många villor med helt oskyddade pooler, helt obegripligt för mig. Sverige ligger långt bakom t.ex Australien på detta område. ( Inte så konstigt i och för sig. ) Där verkar det som om varje pool måste inspekteras och säkerhetsgranskas innan de får användas och regelbundet även efter det. Lite som en lekplats besiktning ( eller bilbesiktning) i Sverige, det kanske vore en ide’? I och med att ett seriöst staket med bra grindlösning går på en rejäl slant ( Hamnar lätt över +100’,) så måste det nog till någon typ av inspektion för att få folk att verkligen investera i det. För oss vore det omöjligt att ha besök av småbarnsföräldrar sommartid utan detta staket. Samtidigt som poolen har gett oss en väldig glädje, är ju mardrömmen en olycka med ett barn som drunknar.
Genomtänkt! Bara för andra att ta efter.
Tack för jättebra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.