Är på jakt efter värmelösning till fritidshus som uppfyller följande önskemål:

× sänker uppvärmningskostnader (idag direktverkande el, el-element. 2-glasfönster. Eldstad med god effekt finns.)

× gå att styra med mobil.

× är tyst, speciellt på natten.

× medför att det går att få grönt bolån. Dvs uppfyller energiklass A- eller B enligt Boverkets energiklassificering från 1 januari 2014.

Vad har ni för rekommendation?

Har tittat på toshiba haori men vet inte hur långt den räcker för energiklassificering.

https://www.svenskvillavarme.se/shop/varmepumpar-luftluft/toshiba/toshiba-haori-25/

S sommarstugetjej skrev:
× medför att det går att få grönt bolån. Dvs uppfyller energiklass A- eller B enligt Boverkets energiklassificering från 1 januari 2014.
Det är hur ditt hus är energiklassat och vilken bank du har som är avgörande om du uppfyller kraven för "grönt bolån".

F fribygg skrev:
Det är hur ditt hus är energiklassat och vilken bank du har som är avgörande om du uppfyller kraven för "grönt bolån".
Huset är inte energiklassat alls i nuläget, bankens krav som är tillämpligt för oss är att det ska uppfylla det jag skrev om energiklass.

Funderingen är vad vi behöver göra för att komma dit och om det "räcker" med luftvärmepump.

Kan tillägga att huset byggdes på 90-talet.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Då får du väl fråga tilltänkt bank om du måste låta energideklarera huset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad jag vet är energideklaration undantaget för fritidshus. Blir ju t.ex. väldigt knepigt när vissa kanske bor drygt halva året i sitt fritidshus medans andra har det som sommarstuga där de bara bor en månad på sommaren plus några helger och huset är kallställt på vintern. Om banken ändå kräver energideklaration så försök hitta en expert på det och hör om det är möjligt att först ta fram en preliminär energideklaration. Då har man något att utgå ifrån och kan räkna på hur resultatet skulle bli med t.ex. luftvärmepump, luftvattenvärmepump eller bergvärme innan energideklarationen fastställs. Man får också räkna på investeringskostnaden i förhållande till hur stor förtjänsten kan tänkas bli. Reglerna för energideklarationer ändras hela tiden och kraven skärps så det blir svårare att nå de bästa klasserna.

• Gilla
sommarstugetjej
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då får du väl fråga tilltänkt bank om du måste låta energideklarera huset.
Det har jag förutsatt att vi måste, de tar nog inte bara vårt ord på att det har en viss klassificering.

Istället för att göra en deklaration nu direkt och då få dåligt värde, sen sätta in åtgärder och efter det göra om deklarationen. Så tänker jag att vi gör åtgärder och sen deklarationen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S sommarstugetjej skrev:
Det har jag förutsatt att vi måste, de tar nog inte bara vårt ord på att det har en viss klassificering.

Istället för att göra en deklaration nu direkt och då få dåligt värde, sen sätta in åtgärder och efter det göra om deklarationen. Så tänker jag att vi gör åtgärder och sen deklarationen.
Kan det löna sig?

Åtgärderna kan du ju göra ändå

J Josth skrev:
Vad jag vet är energideklaration undantaget för fritidshus. Blir ju t.ex. väldigt knepigt när vissa kanske bor drygt halva året i sitt fritidshus medans andra har det som sommarstuga där de bara bor en månad på sommaren plus några helger och huset är kallställt på vintern. Om banken ändå kräver energideklaration så försök hitta en expert på det och hör om det är möjligt att först ta fram en preliminär energideklaration. Då har man något att utgå ifrån och kan räkna på hur resultatet skulle bli med t.ex. luftvärmepump, luftvattenvärmepump eller bergvärme innan energideklarationen fastställs. Man får också räkna på investeringskostnaden i förhållande till hur stor förtjänsten kan tänkas bli. Reglerna för energideklarationer ändras hela tiden och kraven skärps så det blir svårare att nå de bästa klasserna.
Låter smart med preliminär energideklaration. Ska kolla upp det.

En energideklaration kostar en slant. Ränterabatten blir kanske 10 punkter? På 1,5 miljoner blir det en skillnad på 1050kr per år efter skattereduktion.

Gör energibesparande åtgärder nu direkt istället.

• Gilla
Leh52 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.