9 281 läst · 28 svar
9k läst
28 svar
Nackdelar med fönster utan karm?
Snyggt! Det är något i stil med det där som jag tänker mig. Är på g med en utbyggnad som kommer att ha 6 fasta fönster ända ner till golv. Blir ju också större ljusinsläpp när man slipper karmen. Tycker det gör stor skillnad på smala fönster. Om det funkar att klämma fast det mellan smyg och utvändig list så låter det smidigt. Gissar att det behövs någon slags drev/isolering mellan glas och regel?K krillan skrev:Herre gud vad folk i detta forum bara ser problem. Är inga problem att montera en glaskassett i en ram av reglar, på insidan bygger du en smyg som håller glaset på plats och utvändigt finns färdiga vita lister med gummitätning. Bilden visar hur en polare löste det i sin fjällstuga. Kostnaden blir under 1000 per fönster.
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 030 inlägg
Jag har också kikat på interglas, har ett fönsterparti med tre glas på 1200*1400.
Interglas kostar en bråkdel av vad glasmästaren i stan gav mig för pris.
Är också inne på att byta ut garage och källarfönsterna till fasta kasetter (idag kopplade tvåglas) monterar dem i så fall i den gamla karmen.
Interglas kostar en bråkdel av vad glasmästaren i stan gav mig för pris.
Är också inne på att byta ut garage och källarfönsterna till fasta kasetter (idag kopplade tvåglas) monterar dem i så fall i den gamla karmen.
Jag slig ihop en ram med 2"4 och monterade glas i den med sedvanlig klossning och glaslister. Funkar alldeles utmärkt.Topsy67 skrev:
Enda firman jag sett i tråden med lösa kassetter är Interglas.K krillan skrev:Herre gud vad folk i detta forum bara ser problem. Är inga problem att montera en glaskassett i en ram av reglar, på insidan bygger du en smyg som håller glaset på plats och utvändigt finns färdiga vita lister med gummitätning. Bilden visar hur en polare löste det i sin fjällstuga. Kostnaden blir under 1000 per fönster.
[bild]
Om glaset på bilden är 2100x500 så kostar ett 2-glas säkerhetsglas 1377.
Tillkommer gör ram, lister m.m.
Hur kommer man under 1000kr, kanske var ett tag sedan innan prishöjningar?
Ska bygga hus i sommar och är lite nyfiken på kasetter själv, är iof.inte helt med på hur man får det tätt och isolerat.
Snyggt! Så salning och gummilist bara? Ingen extra drev/isolering mellan glas och regel? Hur mycket "luft" mellan regel och glas?Tigokämpa skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 078 inlägg
Min fönster har en vanlig P-list... Den håller ungefär lika länge som färgen, tyvärr, men å andra sidan är det enkelt att plocka ner listerna en och en och måla dem...T TCG skrev:
Produkter som diskuteras: "P-list"
Tätningslist P-profil EPDM-gummi 6 meter Schüller
För springor 2-5 mm
79 kr inkl moms
Läs mer
Måttade och lät plåtslagare tillverka plåtbleck. Skillnaden mellan prefab och dessa är att det är en rak lodrät kant mot glaset som tätas med en gummilist och svart silikon. Går att använda prefab, men då får man kapa bort läppen så att det blir en slät yta mot glaset.M Martlm skrev:
Produkter som diskuteras i tråden