J Jarlsgård skrev:
Du borde ju kunna använda dig av geoduk el geonät också? Dels då en lätt lutning inåt men även en duk/när och hjälper till att hålla allt i schack? :)
Hallå,
Tanken har slagit mig att använda geonät på den höga kortsidan som kommer mot slänten. Vet dock inte hur man fäster nätet i muren.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Tanken har slagit mig att använda geonät på den höga kortsidan som kommer mot slänten. Vet dock inte hur man fäster nätet i muren.
Jag tänker att egenvikten från skiffer borde hålla det på plats :thinking: alternativt att man har lite längre klammer, borra hål i skiffern och slå i en klämmer genom duk/nät ner i stenen... Borde funka enligt mina kvalificerade killgissningar!
 
J Jarlsgård skrev:
Jag tänker att egenvikten från skiffer borde hålla det på plats :thinking: alternativt att man har lite längre klammer, borra hål i skiffern och slå i en klämmer genom duk/nät ner i stenen... Borde funka enligt mina kvalificerade killgissningar!
Jag ska prova kontakt stenbolaget eller liknande och fråga.
 
Fulkemisten
Kolla in den här bloggen för tips om murar av platt sten. Han använder ölandssten men detta borde ju gå att implementera på offerdalsskiffer också. Helt sjukt projekt som bloggen beskriver för övrigt.
http://sisyfos-och-stenen.blogspot.com
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kolla in den här bloggen för tips om murar av platt sten. Han använder ölandssten men detta borde ju gå att implementera på offerdalsskiffer också. Helt sjukt projekt som bloggen beskriver för övrigt.
[länk]
Intressant. Dessa använder ju en helt annan teknik med gjutning bakom muren, i massor av steg. Min plan är att inte använda betong eller bruk alls.
 
N nybyggarn3 skrev:
Just nu brottas jag med att lista ut hur mycket muren behöver luta in mot massorna bakom för att bli stabil. Jag har inte lyckats få något riktigt svart på det. Skiffermurarna jag såg på studiebesöket i Åre såg många gånger ut att luta väldigt lite, framförallt de som inte var flera meter höga. Anslutningen mot köket innebär vissa utmaningar, vilka blir större om muren lutar mycket. Där av vill jag inte luta den onödigt mycket.
Den bör luta mellan 4-8 grader inåt. Mer om den ska ta upp tryckalster från sidan.
Jag brukar för enkelhetens skull mäta med ett enmeters pass och låta muren luta in mellan 8-12 centimeter en meter upp.

eftersom skiffer är så rakt och fint så kan du ha ett snöre i botten och ett snöre en meter upp och sen bara flukta så inget sticker utanför trådarna när du tittar rakt uppifrån.
Eller så håller du passet mellan trådarna och slår in allt som sticker ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Den bör luta mellan 4-8 grader inåt. Mer om den ska ta upp tryckalster från sidan.
Jag brukar för enkelhetens skull mäta med ett enmeters pass och låta muren luta in mellan 8-12 centimeter en meter upp.

eftersom skiffer är så rakt och fint så kan du ha ett snöre i botten och ett snöre en meter upp och sen bara flukta så inget sticker utanför trådarna när du tittar rakt uppifrån.
Eller så håller du passet mellan trådarna och slår in allt som sticker ut.
Tack för svar. Vad menas med trycklaster från insidan?

Så geonät behövs inte på ca 1 meter?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Vad menas med trycklaster från insidan?

Så geonät behövs inte på ca 1 meter?
ja alltså om det är en stödmur, som är uppfylld med massor på baksidan av muren. Man brukar skilja på enkelmurar som har en fin sida utåt som är synlig, och en dubbelsidig skalmur som är fristående och har två synliga sidor.

En skiffermur är oregelbunden i mönstret ( till skillnad från en betongstensmur) så det finns ingen jämn yta att lägga geonätet på..

Finns många bra videos på youtube som beskriver principerna kring att kallmura. Man har gjort ungefär likadant över hela världen, det är mest stentyperna som skilljer sig åt.
 
E Erik Salhammar skrev:
ja alltså om det är en stödmur, som är uppfylld med massor på baksidan av muren. Man brukar skilja på enkelmurar som har en fin sida utåt som är synlig, och en dubbelsidig skalmur som är fristående och har två synliga sidor.

En skiffermur är oregelbunden i mönstret ( till skillnad från en betongstensmur) så det finns ingen jämn yta att lägga geonätet på..

Finns många bra videos på youtube som beskriver principerna kring att kallmura. Man har gjort ungefär likadant över hela världen, det är mest stentyperna som skilljer sig åt.
Tack för svar.
Då är jag med. Min mur blir en stödmur. Planen är att den inte ska vara dubbel. Stenarna är 20-40 cm djupa.

Hur mycket tror du den behöver luta då?

Angående geonät förstår jag problemet. Tänkte att det gick att fästa på något sätt. Jag har kikat på rätt ordentligt höga stödmurar av skiffer, t.ex. vid Stordalens hotell i Åre. Förvisso lite större sten men flera meter höga. Tog för givet att de använt någon typ av förankring. Det kanske är de inte har?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Då är jag med. Min mur blir en stödmur. Planen är att den inte ska vara dubbel. Stenarna är 20-40 cm djupa.

Hur mycket tror du den behöver luta då?

Angående geonät förstår jag problemet. Tänkte att det gick att fästa på något sätt. Jag har kikat på rätt ordentligt höga stödmurar av skiffer, t.ex. vid Stordalens hotell i Åre. Förvisso lite större sten men flera meter höga. Tog för givet att de använt någon typ av förankring. Det kanske är de inte har?
tolv centimeter lutning inåt kan nog bli bra. Och väldigt viktigt att du använder de djupaste stenarna längst ner, och lägger så mycket du kan med kortsidan utåt. Och växlar förbandet emellanåt. Och gärna avslutar med lite större sten. Och glöm inte påbörja muren en bit under marken. Och återfyll baksidan med makadam, och se till att du separerar jord från makadammen med duk.
 
E Erik Salhammar skrev:
tolv centimeter lutning inåt kan nog bli bra. Och väldigt viktigt att du använder de djupaste stenarna längst ner, och lägger så mycket du kan med kortsidan utåt. Och växlar förbandet emellanåt. Och gärna avslutar med lite större sten. Och glöm inte påbörja muren en bit under marken. Och återfyll baksidan med makadam, och se till att du separerar jord från makadammen med duk.
Tack för svar. Planen är at återfylla närmast muren med 8-16 eller liknande och använda markduk mellan singel och befintliga massor

. Angående första varvet kommer det att låsa mot plattan gjutit. Plattan är ca 22 cm hög (var av 10 cellplast), med ca 15 cm 8-16 under. Planen är att fylla med mer singel utanför plattan så att muren börjar några centimeter under plattan. Första varvet tänker jag lägga mot betongkanten. Så att de understa stenarna ska vandra iväg borde vara helt riskfritt.
 
Planerandet går sakta framåt i takt med att plattan tinat fram. Jag har insett att murens lutning ställer till det lite runt köket eftersom det blir ett litet tomrum mellan mur och kök som måste hanteras. Jag har funderat på hur jag ska hantera det och är nu inne på att fylla tomrummet med singel och lägga eventuellt stenar över. Är dock inte helt säker.
3D-skiss av hus med lutande stenmur intill, indikerar planering av konstruktion och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en mur med lutning nära en köksstruktur som visar utrymmet mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakre väggen på köket behöver vara hyffsat stadig och stå emot vatten som rinner genom muren. Bästa idén just nu är en vägg av glesade tryckimpregnerade reglar med platonmatta på utsidan. Mattan kan då dras ner bakom plattan så att vattnet hittar ner i dräneringen i stället för att rinna in i köket.
3D-rendering av en byggnad med lutande mur och träreglar, potentiell dräneringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en mur och ett köksutrymme med platonmatta och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en utmaning med detta är att muren bakom köket måste byggas efter köket, vilket innebär att den måste byggas bakifrån. Jag har ju aldrig byggt en mur förut men jag gissar att det inte gör saken lättare.

Alla tipps och synpunkter mottages tacksamt.
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Då börjar det äntligen dra ihop sig till murning. Våren har gått åt till att bygga uteköket. Jag hade hoppats att jag skulle varit färdigt med det för några veckor sedan men som vanligt är det mer jobb än man tror. Jag har bland annat gjutit 8 delar bänkskiva/täcksida vilket tog ett antal timmar bara det. Nu börjar det mesta vara klart och förberett för muren. Jag har till och med fått hjälp att bära fram några pallar med traktor och spridit ut stenarna på marken.

Här kommer några bilder på köket och utgångsläget inför muren
Nybyggt utekök med bänkskivor, tak och havsutsikt, förberett för murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis byggt utekök med träkonstruktion och bänkskiva, sandmark i förgrunden, hus och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utekök med svarta bänkskivor och trädetaljer under ett tak, med utsikt över en sjö och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis byggt utekök med träbord och stolar, trävirkevägg och takkonstruktion, förberett för vidare murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utspridda stenblock på marken framför ett nästan färdigställt utekök med trästomme och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 21 till
  • Laddar…
På denna bild ser man hur jag tänkte täppa till glipan mellan den lutande muren och köket, med täcksidan. Planen är fylla utrymmet som blir mellan mur och kök med singel och kanske någon snygg sten längst upp.

Täcksidan lutar lite drygt 10 cm per meter i bakkant så det blir murens lutning. Jag hoppas att det blir bra.

En lutande täcksida monterad intill en mur för att täppa till en glipa, med planerat singel- och stenfyllnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.