Rivit och knackat ner allt vad puts heter och vips dyker vad jag tyckte som ut som Leca. Kollat med äkta proffs inom ämnet och en sa siporex (vilket jag utesluter), två murare sa Leca direkt och en betongtekniner sa Leca men…. Huset är ju byggt 1940 och i teorin fanns inte ens Leca i Sverige då!? Har byggmästaren på 40-talet fått tag i en tidsmaskin ? Jag har t.o.m. bankat ner puts på utsidan lite här å där för att utesluta att rummet skulle vara en senare tillbyggnad och vips… Leca överallt.
Skulle vara extremt tacksam för input/förklaringar kring detta kära BH-vänner
Skulle vara extremt tacksam för input/förklaringar kring detta kära BH-vänner
Två polare (en erfaren murare) och en betongtekniner sa Leca men som sagt… storyn går inte ihop. Som du säger så var jag bombsäker på betonghålsten från början men känns inte som det när man knackar och jobbar med väggen. Ibland kantiga Stenar och ibland kulor som krasar och faller.S Sesulo skrev:
Är kulorna porösa och går sönder hyfsat lätt?
Bästa svaret
Leca har ju blivit synonymt med lättklinker p.g.a det över 100 år gamla patentet på expanderad lera. Leca kom inte till Sverige förrän på 60-talet, men långt innan dess tillverkades det betongklinkerblock här i Sverige.
Det finns nog många som skulle kalla t.ex. Finjas lättklinkerblock för just lecablock. Så häng inte upp dig vid användandet av ordet leca.
Det finns nog många som skulle kalla t.ex. Finjas lättklinkerblock för just lecablock. Så häng inte upp dig vid användandet av ordet leca.