Rivit och knackat ner allt vad puts heter och vips dyker vad jag tyckte som ut som Leca. Kollat med äkta proffs inom ämnet och en sa siporex (vilket jag utesluter), två murare sa Leca direkt och en betongtekniner sa Leca men…. Huset är ju byggt 1940 och i teorin fanns inte ens Leca i Sverige då!? Har byggmästaren på 40-talet fått tag i en tidsmaskin ? Jag har t.o.m. bankat ner puts på utsidan lite här å där för att utesluta att rummet skulle vara en senare tillbyggnad och vips… Leca överallt.
Skulle vara extremt tacksam för input/förklaringar kring detta kära BH-vänner

• Renoverat rum med blottlagda Leca-blockväggar, ett fönster, radiator och renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med puts borttagen och blottad vägg som tros vara Leca, verktyg och damm.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg med gråa block som liknar Leca, efter borttagen puts.
    Skapa konto
Düsseldorff
Lättklinker har tillverkats i Sverige sedan början av trettiotalet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Lättklinker har tillverkats i Sverige sedan början av trettiotalet.
taget. Lättklinker kärt barn har många namn men just Leca är specifikt här. Lättbetong säger inte så mycket heller då det finns olika typer vilket du säkert redan vet. Just Leca verkade inte finnas 1940

Acora Acora skrev:
taget. Lättklinker kärt barn har många namn men just Leca är specifikt här. Lättbetong säger inte så mycket heller då det finns olika typer vilket du säkert redan vet. Just Leca verkade inte finnas 1940
Betongklinker!
Läs om leca på Wikipedia.

A AG A skrev:
Betongklinker!
Läs om leca på Wikipedia.
Måtten stämmer inte. Just Wikipedia är nog inte första stället jag letar information och fakta på. Tack för svaret

C
Tänkte också spontant direkt på betonghålsten.
Men vilket varumärke det skulle kunna vara går jag bet på!

C cpalm skrev:
Tänkte också spontant direkt på betonghålsten.
Men vilket varumärke det skulle kunna vara går jag bet på!
Betonghålsten var min första tanke när putsen knackats ner men blocken är inte så stumma

Det ser mer ut som oregelbundna stenar än runda lecakulor på bilden. Du kan väl knacka av lite i ett hörn och se vad det är?

Oregelbundna stenar som kan misstas för lecakulor i byggmaterial.
Skapa konto

useless useless skrev:
Det ser mer ut som oregelbundna stenar än runda lecakulor på bilden. Du kan väl knacka av lite i ett hörn och se vad det är?

[bild]
håller med helt. Uteslöt Leca först. Har knackat och det är samma sammansättning rakt igenom.

Det där lär vi vara betonghålsten.

Farsan har ett sådant block hemma sedan deras hus byggdes (40-tal) som ser identiskt ut.

S Sesulo skrev:
Det där lär vi vara betonghålsten.

Farsan har ett sådant block hemma sedan deras hus byggdes (40-tal) som ser identiskt ut.
Två polare (en erfaren murare) och en betongtekniner sa Leca men som sagt… storyn går inte ihop. Som du säger så var jag bombsäker på betonghålsten från början men känns inte som det när man knackar och jobbar med väggen. Ibland kantiga Stenar och ibland kulor som krasar och faller.

Är kulorna porösa och går sönder hyfsat lätt?

D Daniel 109 skrev:
Är kulorna porösa och går sönder hyfsat lätt?
vissa å andra inte faktiskt.

Bästa svaret

E
Leca har ju blivit synonymt med lättklinker p.g.a det över 100 år gamla patentet på expanderad lera. Leca kom inte till Sverige förrän på 60-talet, men långt innan dess tillverkades det betongklinkerblock här i Sverige.

Det finns nog många som skulle kalla t.ex. Finjas lättklinkerblock för just lecablock. Så häng inte upp dig vid användandet av ordet leca.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Där kom den! Det jag misstänkt alltså .. ”kärt barn har …” osv osv.
Ligger redan ett 25 mm skikt Gipsputs som håller på å härdar i skrivande stund. Stort tack amigo!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.