GK100 GK100 skrev:
Inget logiskt där bara en försämring jämfört med nuläget. Om du ändå inte vill fixa till det vettigt och bra låt det då vara som det är.
Så att fästa plinten och låta det vara skulle vara okej?

Det är svårt att ge andra råd än att anlita en elfirma då du är sparsam med information här. Vi har ingen aning om dina förutsättningar för att byta mätarskåp till ett modern så du kan inte klaga på att du får det rådet. Jag fick intrycket att detta är ett gammalt stolpskåp som då normalt har matning från ovansidan, men nu antyder du att det är infällt i fasaden? Vem har pulat i ditt skåp? Risken är att installatören av elmätaren tycker att den dinglande plinten med dess kabel som är i vägen ligger utanför deras "komfortzon" och backar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är svårt att ge andra råd än att anlita en elfirma då du är sparsam med information här. Vi har ingen aning om dina förutsättningar för att byta mätarskåp till ett modern så du kan inte klaga på att du får det rådet. Jag fick intrycket att detta är ett gammalt stolpskåp som då normalt har matning från ovansidan, men nu antyder du att det är infällt i fasaden? Vem har pulat i ditt skåp? Risken är att installatören av elmätaren tycker att den dinglande plinten med dess kabel som är i vägen ligger utanför deras "komfortzon" och backar.
Jag tänkte att "vem" som gör det iallafall i teorin framgår i första inlägget, hurvida det sen stämmer i verkligheten;)

Skåpet är ett utanpåliggande med matning i botten.
Vem som dragit in en ny kabel från toppen och sen delat tn system i plinten vet jag.
Men sånt får vi väl inte diskutera här.

Om jag ställer frågan så här istället, vad måste göras i befintligt skåp för att mätbytaren ska vara nöjd när den personen kommer.
Vi är redan överens om att skåpet ska bytas efter fasadrenovering.

Bästa svaret

A Alexn72 skrev:
Så att fästa plinten och låta det vara skulle vara okej?
Framförallt bör du inte lägga in PE och N på skilda skenor i delen som är på omätta sidan och där det som nämnts borde vara plomberat och samma för plinten under. Bättre i så fall att lägga en i nutida synsätt ok PEN-ledare från där skärmen på gamla kabeln ligger dvs överfallsbleck med två skruvar och upp till din nya plint som givetvis ska sitta fast och på lämpligt ställe upptill och med något enkelt beröringsskydd över helheten.

Om den nya PEN 10 får samsas med tre nya RK/RQ 6 upp till plinten i en fastsatt slang ute till höger där gamla kabeln gått till mätaren och vänta med slack till din lösa plint till dess mätaren byts kommer nog inga öht höja på ögonbrynen utan lägga på de nya rätt vid bytet. Du kan ju föra en dialog när det görs så är de nog även om det är rena bytare i farten inte omöjliga att få till det.

Ovanstående bara som exempel på hur man kan få något på flera sätt dåligt någorlunda vettigt med enkla medel. Du får ta det som enkla råd du skulle kunna anpassa i ditt fall i väntan på kommande byte av skåpet. Förstår inte varför du drar in forumregler i detta jag bryr mig aldrig om vem som gör eljobb bara de blir bra och riktigt gjorda.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om jag ställer frågan så här istället, vad måste göras i befintligt skåp för att mätbytaren ska vara nöjd när den personen kommer.
Nu fick du ett bra svar av GK100. Jag kan bidra med en principskiss.
Där finns plint för inkommande (X1) och utgående (X2) med dess förbindningar.
Du har brytaren på fel sida idag men så får det vara tills du byter skåp.
Du kan ju också chansa på att nätägaren byter utan klagomål. Det beror på erfarenheten hos den som gör jobbet. Men det vore synd (=medan plomberingen är bruten) att inte ordna till utgående sida.

Principskiss av elinstallation med inkommande plint X1, utgående X2, brytare Q1 och elmätare Wh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Då har jag några följdfrågor som egentligen grundar sig i om man ska hålla sig utanför de plomberade luckorna.
1: Pen skulle jag vilja ansluta längst ner för att undvika allt för många anslutningspunkter, menar du med det?
eller menar du att ansluta nya pen till pen skärmen som kommer ut ifrån mätaren och mätbytaren sen ska lägga den rätt?
2:Är där något som hindrar att plinten fästs på sidan av skåpet ( för att inte riskera att mätaren får det trångt)

GK100 GK100 skrev:
Framförallt bör du inte lägga in PE och N på skilda skenor i delen som är på omätta sidan och där det som nämnts borde vara plomberat och samma för plinten under. Bättre i så fall att lägga en i nutida synsätt ok PEN-ledare från där skärmen på gamla kabeln ligger dvs överfallsbleck med två skruvar och upp till din nya plint som givetvis ska sitta fast och på lämpligt ställe upptill och med något enkelt beröringsskydd över helheten.

Om den nya PEN 10 får samsas med tre nya RK/RQ 6 upp till plinten i en fastsatt slang ute till höger där gamla kabeln gått till mätaren och vänta med slack till din lösa plint till dess mätaren byts kommer nog inga öht höja på ögonbrynen utan lägga på de nya rätt vid bytet. Du kan ju föra en dialog när det görs så är de nog även om det är rena bytare i farten inte omöjliga att få till det.

Ovanstående bara som exempel på hur man kan få något på flera sätt dåligt någorlunda vettigt med enkla medel. Du får ta det som enkla råd du skulle kunna anpassa i ditt fall i väntan på kommande byte av skåpet. Förstår inte varför du drar in forumregler i detta jag bryr mig aldrig om vem som gör eljobb bara de blir bra och riktigt gjorda.

A Alexn72 skrev:
Se till att mätaren är låttåtkomlig i skåpet bara, inga kablar i vägen m.m
Den som byter mätaren bryter inkommande ström innan den börjar skruva.

Punkt. Slut. Ingemer. :)

A Alexn72 skrev:
Då har jag några följdfrågor som egentligen grundar sig i om man ska hålla sig utanför de plomberade luckorna.
1: Pen skulle jag vilja ansluta längst ner för att undvika allt för många anslutningspunkter, menar du med det?
eller menar du att ansluta nya pen till pen skärmen som kommer ut ifrån mätaren och mätbytaren sen ska lägga den rätt?
2:Är där något som hindrar att plinten fästs på sidan av skåpet ( för att inte riskera att mätaren får det trångt)
1. Det skulle givetvis vara bra men i praktiken som det ser ut i ditt fall kan det bli sämre än att använda de två klämmor med två skruvar som finns i övre delen. Tyvärr har du redan ett grundläggande fel som i princip inte skulle ha gjorts så sen mycket lång tid tillbaka, dvs att mätarens N-plint används för att skarva PEN. Det om något borde mätarbytarna vara instruerade att se upp med och markera som avvikande så kunden blir medveten om det och kan åtgärda. I princip borde det i bästa fall utmynna i att bytet inte görs och så är det i vissa områden beroende på nätägarens interna arbetssätt.

Du har ju några olika sätt att få till det eller förbereda så det kan läggas rätt om du har tur med bytespersonalen annars om du är lite djärvare ordnar du till det själv först så bytet bara görs standard 1 A. Det är ju bara du som innehavare som kan drabbas av ev problem som uppstår och tyvärr då kanske pga okunnig personal på fältet.Det är risken om du lyssnar på sånt som skrivs i #22 det är något som borde stannat vid punkt, slut före det skrevs om man tagit sig tid att se på dina bilder och text.

2. Det är så det bör vara dvs att den är fastsatt. En annan sak är att du även bör se till att själva plåtskåpet är skyddsjordat i någon punkt.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Nått i den stilen.
En Pen 10 som går hela vägen från inkommande till uppdelningspunkten.
Elektriskt skåp öppet med synliga kablar och anslutningskomponenter, inklusive en strömmätare och förgreningsblock.
Skapa konto
Elcentral med en Kamstrup mätare och grova elkablar i ett fördelningsskåp.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
En bild med alla kåpor på igen
Och ett stort tack till er som hjälpt till.
Inväntar nu en uppdaterad bild när den nya mätaren är bytt
Elcentral med återmonterade kåpor inklusive Kamstrup el-mätare, förberedd för byte av mätaren.
Skapa konto
Elmätarskåp med kåpor på plats och väntar på byte av mätare.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Bytet genomfört. Ny modern elräknare monterad ovanför gammal, rostig elcentral inuti tegelmur.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.