2 295 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
08. Att Bygga Ett nytt Hus - i Falun
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vecka 2, 2011.
Fick en faktura till på lyft 1 som är för grundläggning. 105563kr till!! Utöver de 280k vi redan betalt som var avtalat FAST PRIS.
Intressant detta.
Jag tyckte detta inte stämde och skickade mail. Men Tunsta hävdade att underlagen från Lagergren Schakt & Transport (UE) skulle vara riktiga.
Jag kollade givetvis upp detta med flera kollegor på jobbet som alla är av samma åsikt; bestrid fakturan. Ingen finner det rimligt, utifrån de förutsättningar som fanns.
Detta är personer med lång erfarenhet av mark, bygg, samhällsbyggnad, projektering, entreprenader etc etc. Även vår bolagsjurist hävdade att jag skulle bestrida fakturan som var felaktig.
Utöver detta har enttreprenören försökt ändra betalningstiden till 10 dagar mot de 30 dagar som avtalats....
Så vi skickade ett brev till Tunsta Bygg om dessa felaktigheter.
Hur som helst är fast pris, fast pris.
Jag har dessutom hittat bevis för att de massor med bärlager som påstås har körts ut inte stämmer. De exakta bevisen skall presenteras för entreprenören i nästa vecka. Jag har dessutom en liten tråd på gång som jag nystar i som förhoppningsvis resulterar i fler faktiska bevis för att denna faktura är bluff/felaktig.
Fortsättning följer...
Fick en faktura till på lyft 1 som är för grundläggning. 105563kr till!! Utöver de 280k vi redan betalt som var avtalat FAST PRIS.
Intressant detta.
Jag tyckte detta inte stämde och skickade mail. Men Tunsta hävdade att underlagen från Lagergren Schakt & Transport (UE) skulle vara riktiga.
Jag kollade givetvis upp detta med flera kollegor på jobbet som alla är av samma åsikt; bestrid fakturan. Ingen finner det rimligt, utifrån de förutsättningar som fanns.
Detta är personer med lång erfarenhet av mark, bygg, samhällsbyggnad, projektering, entreprenader etc etc. Även vår bolagsjurist hävdade att jag skulle bestrida fakturan som var felaktig.
Utöver detta har enttreprenören försökt ändra betalningstiden till 10 dagar mot de 30 dagar som avtalats....
Så vi skickade ett brev till Tunsta Bygg om dessa felaktigheter.
Hur som helst är fast pris, fast pris.
Jag har dessutom hittat bevis för att de massor med bärlager som påstås har körts ut inte stämmer. De exakta bevisen skall presenteras för entreprenören i nästa vecka. Jag har dessutom en liten tråd på gång som jag nystar i som förhoppningsvis resulterar i fler faktiska bevis för att denna faktura är bluff/felaktig.
Fortsättning följer...
Vi är i samma sits, bygger söder om Borlänge och har precis fått grunden klar. OCH uppgifter om att vi skulle ha fått 160 kubik fyllnadsmassor utkörda...vi undrar förstås vart fasen de har tagit vägen? Det innebär att de skulle ha grävt ur 160 kvm, 1 m djupt, plattan är på ca 90 kvm + ca 1 m utgrävt runt om och ca 60 cm djupt... Hur är det mattekunskaperna hos byggbranchen..?
Ja, det är kul nästan jämt
Ja, det är kul nästan jämt
Liknande trådar
-
Bostadsrättsförening får böter för medlems svartbyggande
Bostadsrätt -
Har Byggahus fått påhälsning av AI
Övrigt Off Topic -
Bygga bort kattvind
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp att bygga garderober och bröstpanel hall.
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga igen vägg, hur gör jag med befintliga vattenkopplingar?
Vatten & Avlopp