T
Har nyligen håltagit ett 170 mm hål för 160 mm spirorör. Hålet är nära takstolen i hörnet. Betongbjälklaget är ca. 15 cm och känns gediget. Huset från 1957. Gick genom två armeringsjärn i underkant av bjälklaget. Antar att det är lugnt men vill ändå höra om det finns någon risk?

Försökt hitta liknande trådar här, det måste finnas många som gjort motsvarande håltagning för ventilation.

Har tänkt göra likadant hål i andra hörnet av huset.

Tack för alla typer av svar.

• Håltagning i betongbjälklaget nära en takstol, visande 170 mm hål för spirorör i ett hus från 1957.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock visar 15 cm tjock betongbjälklag med håltagning nära takstol i ett äldre hus.
    Skapa konto
  • Urtaget betongblock med armeringsjärn och hål, från håltagning för ventilation.
    Skapa konto
Jag har inget svar tyvärr men undrar vad du använde för att göra hålet

T
pokasd pokasd skrev:
Jag har inget svar tyvärr men undrar vad du använde för att göra hålet
Firma som gjorde det. Tog hålet uppifrån kattvinden. Kravet var fri höjd ovan hålet på ca. 70-80 cm för att komma åt med hålborren. Tog kanske minuten att komma genom.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Troligtvis gjort med en kärnborr. Finns både handhållna och stativmonterade varianter. Brukar finnas att hyra där man hyr andra maskiner (Cramo, Ramirent etc.)

Stativmonterad kärnborrmaskin med handtag och sladd mot prickig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
T
Lite OT, men kärnborrning är väldigt vackert kan jag tycka.

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Det här är en fråga för en konstruktör så jag flyttar tråden till delforum Byggmaterial & byggteknik.

T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det här är en fråga för en konstruktör så jag flyttar tråden till delforum Byggmaterial & byggteknik.
Tack för det! Observerade även att ni ändrat min rubrik :)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det är ingen fara. Har gjort mycket håltagning förr på stambyten och det är många armeringsjärn som strukit med på vägen och alla hus står kvar (y);)

Du kan slappna av:)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
Ohchips Ohchips skrev:
Det är ingen fara. Har gjort mycket håltagning förr på stambyten och det är många armeringsjärn som strukit med på vägen och alla hus står kvar (y);)

Du kan slappna av:)
Tack för ditt svar! Precis den typen av svar jag ville höra. Betongen med stora stenar känns mycket gedigen.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Det ser helt klart gediget ut. Och det där borrhålet har bara tagit en liten procent utav all armering du har, så det är högst osannolikt att det påverkar bärigheten i konstruktionen väsentligt. Du kan sova gott utan oro.

• Gilla
Tubie
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Firma som gjorde det. Tog hålet uppifrån kattvinden. Kravet var fri höjd ovan hålet på ca. 70-80 cm för att komma åt med hålborren. Tog kanske minuten att komma genom.
Håller med föregående inlägg att det är riskfritt. Att komma igenom på minuten låter låter som lättbetong dock medans bilden både på hålet och kärnan visar massiv välgjuten betong så jag antar de fick kämpa lite längre än så

T
M myrstack skrev:
Håller med föregående inlägg att det är riskfritt. Att komma igenom på minuten låter låter som lättbetong dock medans bilden både på hålet och kärnan visar massiv välgjuten betong så jag antar de fick kämpa lite längre än så
Tack för svar! Ok, kanske 2-3 min ;) Stod nedanför och väntade på att borren skulle komma genom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.