Har nyligen håltagit ett 170 mm hål för 160 mm spirorör. Hålet är nära takstolen i hörnet. Betongbjälklaget är ca. 15 cm och känns gediget. Huset från 1957. Gick genom två armeringsjärn i underkant av bjälklaget. Antar att det är lugnt men vill ändå höra om det finns någon risk?
Försökt hitta liknande trådar här, det måste finnas många som gjort motsvarande håltagning för ventilation.
Har tänkt göra likadant hål i andra hörnet av huset.
Tack för alla typer av svar.
Försökt hitta liknande trådar här, det måste finnas många som gjort motsvarande håltagning för ventilation.
Har tänkt göra likadant hål i andra hörnet av huset.
Tack för alla typer av svar.
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Det här är en fråga för en konstruktör så jag flyttar tråden till delforum Byggmaterial & byggteknik.
Det ser helt klart gediget ut. Och det där borrhålet har bara tagit en liten procent utav all armering du har, så det är högst osannolikt att det påverkar bärigheten i konstruktionen väsentligt. Du kan sova gott utan oro.
Håller med föregående inlägg att det är riskfritt. Att komma igenom på minuten låter låter som lättbetong dock medans bilden både på hålet och kärnan visar massiv välgjuten betong så jag antar de fick kämpa lite längre än såT Tobbe_G skrev:
Tack för svar! Ok, kanske 2-3 min Stod nedanför och väntade på att borren skulle komma genom.M myrstack skrev:
Liknande trådar
-
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Håltagning för popup-eluttag i bänkskiva av granit
Byggmaterial & Byggteknik -
Håltagning för ventilation-hur tätar man ångspärr?
Ventilation -
Bänkskiva i massivträ - försegling vid håltagning
Kök -
Krypgrund med betongbjälklag - ingen ventilation
Byggmaterial & Byggteknik