Hej!

Jag har grävt upp runt huset för att isolera. Ett stort jobb är att öppna upp den gamla asfaltstrykningen, har testat målarskrapor mm.
Någon som har bra tips på metoder eller verktyg?

När vi lät entreprenörer göra det samma så gick de på med yxa eller om det var hacka. Det blev alltså jack i asfalten, men tog inte bort rubbet. Om det var tillräckligt får framtiden visa, men det kändes lite klent just då...

Vi hyrde en kille med en stor blästringsmaskin. Han tog bort all asfalt på vår grund på några timmar.

Kan någon tala om varför asfalten måste bort?

megane skrev:
Kan någon tala om varför asfalten måste bort?
Asfalten är difftät och sitter på väggens utsida, fukt som kommer innefrån stnnar alltså kvar i väggen. Med typ Platon som bildar en luftspalt på väggens utsida kan innefrån kommande fukt vandra ut genom väggen, samtidigt som utifrån kommande fukt inte kan tränga in i väggen.

pinebar skrev:
Vi hyrde en kille med en stor blästringsmaskin. Han tog bort all asfalt på vår grund på några timmar.
Hur mycket kostatde det arbetet?

Hej.
Jag använde en betongfräs som jag hyrde, Flex tror jag maskinen hette, det är som en vinkelslip med en diamantslipskiva på, de brukar kosta ganska mycket att hyra pga slitaget på diamantskivan, vet att Jula och liknande har diamantslipkoppar som man kanske kan använda i vinkelslipen, dessa är betydligt billigare men använd en billig vinkelslip för dammet kommer förstöra den tyvärr:)

Problemet med denna asfalt är att ingen metod bortsett blästring verkar funka för alla, antar att asfalten sitter olika.

Jag hyrde in en firma som blästrade, 70:-/m2

assarsjo skrev:
Jag hyrde in en firma som blästrade, 70:-/m2
Har nu hyrt en liten betongfräs, som är avsedd för badrumsgolv mm. Den funkar väldigt bra!
Enda nackdelen är att det dammar som sjutton, andningskydd av godkänd typ är ett måste.

• Gilla
Anton Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.