Jag tror inte att det är bara jag som är trött på tv-program som Fuskbyggarna vid det här laget. Samma visa gång på gång. Konsumenten hade lurats att betala ut förskott till lurendrejare.
Igår handlade det om ett fall de hade hittat "på nätet" som de säger. Nämligen tysken Georg Heinisch med företaget Autark. De sympatiska byggherrarna som råkade illa ut i programmet varnade för företaget i vårt forum 20101113 i den här tråden:

Du kan läsa blogginlägget här: Samma visa gång på gång

Jag tror att det är lite samma grej som Blocket-fenomenet. I veckan stod det om alla bedragare som härjar på Blocket och lurar folk att betala i förskott eller lägga handpenning. Det är ett klipp - det är bråttom!
Företrädare för Blocket var uppgivna.
"Hur mycket vi än informerar så betalar folk ändå i förskott."

Vid ett husbygge går många "all in" så att säga. Hela affären bygger på förtroende från början och man vill inte erkänna att det blev fel. Därför uppstår lätt situationer där man känner att man inte har nåt val.

Det finns bara ett råd. Betala ALDRIG i förskott.

Jag blir alltid lika fascinerad av själva tillvägagångssättet i bedrägeriet. I dessa program belyses egentligen aldrig vad själva mekanismen är. Om man förstår upplägget är det kanske lättare att genomskåda bedrägeriet mycket tidigare.

Recept på bedrägeri i byggbranschen:

1. Skapa förtroende och locka med något åtråvärt, tex en renovering eller ett nybyggt hus.
2. Påbörja leveransen omedelbart efter nådd överenskommelse för att befästa den, vilket förhindrar köparen att ångra sig.
3. Presentera ett ekonomiskt hinder som hotar tillkomsten av det åtråvärda, för att komma över pengar (det verkliga målet med bedrägeriet)
4. Håll nere alla utgifter till ett minimum genom att fuska, men var noga med att bibehålla trovärdigheten.
5. Upprepa, om möjligt, punkter 2 - 4 flera gånger för att ackumulera maximal summa pengar.
6. När inga fler pengar finns att få, överge alla åtaganden fortast möjligast.
7. Bedrägeriet är slutfört med största möjliga utdelning.

För hänsynslösa och skrupelfria människor är det här genialiskt enkelt och förvånande effektivt!

Mycket bra skrivet Rip!

G
Mycket likt bra pokerspel det somRIP beskriver.

J
www.mardrom1.blogspot.com
Its not just smaller företags that can ruin your dreams.
Mjöbäcksvillan have crushed my dreams.
My way of thinking was this...
If i buy from a big reputable företag like Mjöbäcksvillan AB, i will be okay.
I was terribly wrong. All of these subjects, ideas, sad storys need to be taken up at a political level. Its not just the smaller companies who behave disgracefully! Visit my blog.
Are we alone?

"Då kunde byggherren i alla fall ha fått ut ersättningen från försäkringen när han blev lämnad i sticket av entreprenören."

Får man ersättning för att betala i förskott för arbete som ej är utfört från försäkring. Jag tvivlar. Inget har ju byggts så inget fel kan väl då föreligga. Se alla undantagen så blir man mörkrädd för den försäkringen.

Ja KA har ju väl inget formellt ansvar utan är bara en rådgivare till byggherren så dess funktion kan ju starkt ifrågasättas om inget skadeståndsansvar kan ställas. Kan det ske så lär jag bli mer villig till att välja en KA dock..

Är det inte dags att kräva en lagstadgad entrepenörsgaranti.
Samma som resebyråer betalar, dvs. baserat på omsättningen, avsätta en summa pengar till kommerskollegiet. Detta för att byggherrar skall kunna hållas skadeslösa.
Att kunna visa upp ett "garantibevis" skulle sålla bort oseriösa byggmästare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.