klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Well, det kommer ju inte bli sämre uppvärmning än innan iaf ? Även om det då kanske inte heller blir så mycket bättre då det läcker ut genom de andra väggarna, fönstren, taket och golvet...
Har du 5-10 graders underhållsvärme så kostar det förstås lite el, men inte så mycket jämfört med 20 grader inomhus.Tanken är att ha över 0...även om strömmen skulle gå ett par timmar.

5-10 grader räcker gott och väl...vissa LLVP kan inte ställas så lågt dock
Hittills har vi tömt allt vatten och djupfryst huset på vinterhalvåret. Vattnet in till huset är oisolerat så innan vi fixat det kommer vi fortsätta tömma vattnet. Så underhållsvärmen inledningsvis kommer bara ha till syfte att se till att huset mår bra. Men då kanske 0-5 grader räcker?

Finns det inget alternativ till LLVP som kan vara lönsamt att införskaffa bara för att hålla det över nollan i ett par vintrar, eller är det bara el-radiatorer som gäller?
 
D Daniel 109 skrev:
Om du ser till att du inte har vatten i några ledningar behöver du just ingen värme. För fuktens skull vill du ha varmare än ute. Men när det är ordentligt kallt behöver det inte vara särskilt varmt inne.
Betyder det att man måste justera upp underhållsvärmen i takt med att temperaturen stiger på våren? Om det är 10 ute så vill man ha 12 inne?

Och hur blir det om man kör AC på sommaren? Kan tänka mig att rätt många välisolerade täta hus har svalare inne än ute under de varmare perioderna.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Hittills har vi tömt allt vatten och djupfryst huset på vinterhalvåret. Vattnet in till huset är oisolerat så innan vi fixat det kommer vi fortsätta tömma vattnet. Så underhållsvärmen inledningsvis kommer bara ha till syfte att se till att huset mår bra. Men då kanske 0-5 grader räcker?

Finns det inget alternativ till LLVP som kan vara lönsamt att införskaffa bara för att hålla det över nollan i ett par vintrar, eller är det bara el-radiatorer som gäller?
Att värma ett hus för lite är direkt skadligt det blir mycket fukt då, har för mig runt 12 gr men länge sedan jag läste om det, och så kan man ju fläkta ut fuktig luft
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Betyder det att man måste justera upp underhållsvärmen i takt med att temperaturen stiger på våren? Om det är 10 ute så vill man ha 12 inne?

Och hur blir det om man kör AC på sommaren? Kan tänka mig att rätt många välisolerade täta hus har svalare inne än ute under de varmare perioderna.
Just våren är det ju ofta torrt ute. Men ja, man bör följa med upp när yttertemperaturen stiger.
 
Viket ofta sker helt naturligt då solen värmer huset. Betr AC och även kylskåp så finns det någon form av kondensfälla i dem. En LLVP som också kan kyla har tex en dräneringsslang från innerdelen som leder ut vattnet. Kylskåp har ofta en avrinning från kylelementet ner till ett plasttråg som sitter på kompressorn. Lite smart att värmen från kompressorn gör att kondensvattnet dunstar ut i rumsluften.
 
Jo, men kondensrisken vad gäller huset med AC är i väggen vid fuktspärren. I varma klimat har man fuktspärren på utsidan av väggen.
 
K kortis skrev:
Att värma ett hus för lite är direkt skadligt det blir mycket fukt då, har för mig runt 12 gr men länge sedan jag läste om det, och så kan man ju fläkta ut fuktig luft
Det kan väl inte stämma rent generellt att det är skadligt? Beror väl på konstruktionen?
 
D Daniel 109 skrev:
Just våren är det ju ofta torrt ute. Men ja, man bör följa med upp när yttertemperaturen stiger.
Men gör folk verkligen det? Och ser man mycket skador på fritidshus till följd av att det inte görs?

Generellt tycker jag att det är svårt att värdera alla kloka råd när man inte har någon bild av risken och magnituden av problemen som kan uppstå. Jag har förstått att man "bör" ha varmare inne än ute om man kör med ångspärr/-broms. Men jag kan inte hitta något om hur skadorna påverkas av temperaturskillnaden och tiden. Om man under ett par veckor har ett par grader lägre temp inne än ute kan väl inte vara hela världen? Var går gränsen för att man ska oroa sig?
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Men gör folk verkligen det? Och ser man mycket skador på fritidshus till följd av att det inte görs?

Generellt tycker jag att det är svårt att värdera alla kloka råd när man inte har någon bild av risken och magnituden av problemen som kan uppstå. Jag har förstått att man "bör" ha varmare inne än ute om man kör med ångspärr/-broms. Men jag kan inte hitta något om hur skadorna påverkas av temperaturskillnaden och tiden. Om man under ett par veckor har ett par grader lägre temp inne än ute kan väl inte vara hela världen? Var går gränsen för att man ska oroa sig?
Nej, det är nog inte så vanligt. Ofta är det sannolikt kallställning eller konstant 10-15 grader. Kan du förklara varför ett hus med fuktspärr skulle vara känsligare? Jag vet att många påstår det, men jag undrar var det kommer ifrån.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är nog inte så vanligt. Ofta är det sannolikt kallställning eller konstant 10-15 grader. Kan du förklara varför ett hus med fuktspärr skulle vara känsligare? Jag vet att många påstår det, men jag undrar var det kommer ifrån.
Jag är totalt okunnig, men min uppfattning var att med fuktspärr fastnar fukten på "fel sida" och kondenserar i isoleringen/regelverket.
 
Vad får fukten att hamna där?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad får fukten att hamna där?
Vet inte om vi missförstår varandra. Trodde att du var inne på samma sak:

D Daniel 109 skrev:
Jo, men kondensrisken vad gäller huset med AC är i väggen vid fuktspärren. I varma klimat har man fuktspärren på utsidan av väggen.
 
Det är ändå ganska få timmar per år det är väsentligt varmare ute än inne på grund av att man kyler med AC, så det är inget problem i praktiken i Sverige.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Det kan väl inte stämma rent generellt att det är skadligt? Beror väl på konstruktionen?
Rent generellt så stämmer det ju men det är klart att har man en konstruktion som transporterar bort fukt som imma på fönster så är det ju en konstruktion som fungerar, man kan ju fläkta bort fukten och suga ut den eller man kan ju vakumsuga huset el ha en stort kylaggregat som kondenserar bort fukten, avfuktare, men den har nog svårt att hinna med. Ytorna som är varma och möter kalla ytor måste ju vara så varma att fukten förångas och kan ventileras bort genom självdrag el fläkt
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Men gör folk verkligen det? Och ser man mycket skador på fritidshus till följd av att det inte görs?

Generellt tycker jag att det är svårt att värdera alla kloka råd när man inte har någon bild av risken och magnituden av problemen som kan uppstå. Jag har förstått att man "bör" ha varmare inne än ute om man kör med ångspärr/-broms. Men jag kan inte hitta något om hur skadorna påverkas av temperaturskillnaden och tiden. Om man under ett par veckor har ett par grader lägre temp inne än ute kan väl inte vara hela världen? Var går gränsen för att man ska oroa sig?
Det är fysikens lagar om varma o kalla ytor och kondensering och förångning som styr tänk på ett kylskåp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.