Förläng guidekabeln i en liten slinga åt vänster så blir det bra.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
N Nifa skrev:
Jag har ett problem som ibland uppstår med min Gardena Sileno. Som ni kan se på bilden nedan har jag en skapligt avancerad trädgård som går runt nästan hela huset.

I det stora området till vänster så "fastnar" ibland klipparen och kör runt och runt. Ibland är den nästan framme rätt vid stationen, men svänger idiotiskt nog tillbaka ibland - oftast åt vänster som ni kan se på pilarna.

Jag vet inte om gräsklipparen försöker att få mig att rösta på ett visst block i höst eller om den bara är oförmögen att svänga lite mer åt det KD/SD/M-hållet ibland också. Vore ju trevligt för balansens skull + att den då hittar tillbaka till stationen.

Det är som ni ser på bilden gott om avstånd mellan guidekablarna vid stationen, 5 meter.

Ett alternativ jag tänkt på är att förlänga guidekabeln längre till vänster - ut över det område där den ibland kör runt i cirklar. Som sagt, det händer ibland, men inte varje dag.

Vad tror ni andra?

[bild]
Finns där ingen guidekabel den kan nyttja för hemgång, ja då blir det så här.
Du får fixa till din inst. och få ut guiden i aktuellt område.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
Håller med övriga. Den svänger och kör tills den hittar guiden. Jag har också en U-tomt, och tycker att det vore bättre om din station var placerad i ena ändan, tex vid garaget och så en guide runt hela tomten.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Cool! Tackar. Ska testa.
Har du testat?
Jag hittade inget som innebar paus vid regn.
Jag testade att skapa en egen (se bild) men är jag skulle sätta villkoren så krävdes plus-konto.
 
  • Skärmdump av användargenererad automatisering "om dagens väder, hoppa över klippcykel" med "lägg till"-knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde så här.

S Soppatorsk skrev:
Har du testat?
Jag hittade inget som innebar paus vid regn.
Jag testade att skapa en egen (se bild) men är jag skulle sätta villkoren så krävdes plus-konto.
 
  • Skärmdump av automatiseringsinstruktion: "Om aktuellt väder blir regn, parkera Kurt tills vidare".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Soppatorsk
  • Laddar…
Köpte en Sileno 1000 i våras och är väldigt nöjd. Dock så köpte jag inte med smart funktion där jag kan styra den remote etc. Vet inte vad själva enheten heter som gör den smart eller om det ens går att köpa till något i efterhand. Någon som har koll?
 
Ser dock ett par eventuella problem och man får la se om det funkar.
  • Finns ingen option för hur mycket regn den ska stoppa för
  • Vad händer om regnet kommer på natten/tidig morgon när den redan är parkerad... Kommer den sen starta normalt efter schmea iaf?
  • Har inget som startar den igen efter regnet, förutom kommande schema dagen efter.

Tror man måste köpa IFTTT pro för att få mer options och komplexitet. Eller så är det just bara 'if this then that' och inte 'if this then that else if something annat else tjoflöjt". :rolleyes:

NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Gjorde så här.
 
  • Gilla
Vinkel Volten
  • Laddar…
L Lagerström skrev:
Köpte en Sileno 1000 i våras och är väldigt nöjd. Dock så köpte jag inte med smart funktion där jag kan styra den remote etc. Vet inte vad själva enheten heter som gör den smart eller om det ens går att köpa till något i efterhand. Någon som har koll?
Det fanns en ombyggnadssats för några år sedan för att få smart-funktion i klipparen. Tror den nu har utgått.
 
J johs skrev:
I år uppdaterade jag min SIleno 1600+ (inköpt 2020) för första gången. Sen dess (1 månad nu) har jag fått ett antal Charging System Problem, som jag inte har något minne av från tidigare år.
Dock inte att den backar ut! Utan den laddar ett tag, och sen får den detta felmeddelande.

Senaste gången hade den (enligt API-integration) laddat 99%, vart uppe på 100% några minuter för att sen backa ner till 99% och gå in i felstatus (dock med Battery Charge = OK). Detta var sista körningen för kvällen. Den kom aldrig igång av sig själv, var tvungen att gå ut och OK'a felmeddelandet morgonen efter innan den började köra.. Efter det körde den på ~1h20min till 50% nivå och höll igång som vanligt resten av dagen & veckan..
Har samma klippare som dig och har också exakt samma problem sedan uppdateringen.
 
Har du gjort en egen liten python snippet för att prata med den via API't eller hur har du sugit information ur den? Nyfiken då jag själv skulle vilja få lite mer info ur mitt skrälle.

J johs skrev:
I år uppdaterade jag min SIleno 1600+ (inköpt 2020) för första gången. Sen dess (1 månad nu) har jag fått ett antal Charging System Problem, som jag inte har något minne av från tidigare år.
Dock inte att den backar ut! Utan den laddar ett tag, och sen får den detta felmeddelande.

Senaste gången hade den (enligt API-integration) laddat 99%, vart uppe på 100% några minuter för att sen backa ner till 99% och gå in i felstatus (dock med Battery Charge = OK). Detta var sista körningen för kvällen. Den kom aldrig igång av sig själv, var tvungen att gå ut och OK'a felmeddelandet morgonen efter innan den började köra.. Efter det körde den på ~1h20min till 50% nivå och höll igång som vanligt resten av dagen & veckan..
 
X xcover5 skrev:
Återkom gärna med resultat när du bytt trafo.
Om det är så att den senaste uppdateringen medför problem med en trafo som fungerar felfritt med den gamla programvaran ser jag det som en bugg. Korrekt beteende borde vara att varna med ett felmeddelande men ändå köra vidare som den gjort tidigare.
Fick ny transformator idag, fortfarande samma problem... otroligt drygt
 
Inte helt överraskande kanske… meddela gärna vad supporten säger då!
 
M Manneredchart skrev:
Fick ny transformator idag, fortfarande samma problem... otroligt drygt
I sådana här lägen skulle man vilja ha någon bekant i närheten, som också har en Sileno som man kan få testa med.
Annars kan jag bara komma på (även om det är långsökt) att ta ur laddkabeln i båda ändar och inspektera den noga så det inte syns någon defekt på den eller kontakterna. Avbrott kan det inte vara eftersom du kan få den att ladda manuellt, men det skadar inte att kolla (och se till att kontakterna sitter i ordentligt sedan).

Kom på en grej till. Med en energimätare typ denna https://www.kjell.com/se/produkter/...r/starkstrom/energimatare/energimatare-p51909
inkopplad till laddaren innan dockning påbörjas kanske man kan se om strömförbrukningen ökar när klipparen just har dockat. Jämför med hur den visar när du laddar manuellt.
 
X xcover5 skrev:
I sådana här lägen skulle man vilja ha någon bekant i närheten, som också har en Sileno som man kan få testa med.
Annars kan jag bara komma på (även om det är långsökt) att ta ur laddkabeln i båda ändar och inspektera den noga så det inte syns någon defekt på den eller kontakterna. Avbrott kan det inte vara eftersom du kan få den att ladda manuellt, men det skadar inte att kolla (och se till att kontakterna sitter i ordentligt sedan).

Kom på en grej till. Med en energimätare typ denna [länk]
inkopplad till laddaren innan dockning påbörjas kanske man kan se om strömförbrukningen ökar när klipparen just har dockat. Jämför med hur den visar när du laddar manuellt.
Eftersom de skickat en ny redan och felet kvarstår tror jag laddsladdproblem kan uteslutas…
 
G goeran skrev:
Om du tightar in begränsningskablarna innan passagen så kan du minska risken att den går in där av misstag. I så smala passager skall du lägga guiden i mitten anser jag. Den kommer ändå alltid behöva grensla guiden där. Finns risk för spårbildning, men den klarar att gå förbi.

Lite överdrivet ritat här, men du förstår vad jag menar med att tighta in den mot guiden. Jag har så på ett ställe där det är stenplattor i en grusgång, och jag vill inte att den går ut på plattorna annat än på väg till och från. Det händer att den missar med för det mesta funkar det klockrent.
[bild]
Nu har installationen kommit till plattläggning i passagen. Testade tricket att tighta in gränskablarna mot guiden och så lät jag den klippa ytan före passagen. För att spara test-tid fick den starta strax innan passagen och så stoppade jag den med foten när den kom för långt ifrån (c:a 2 meter). Efter ett tag hade den "rätt" riktning och position och då brötade den bara förbi hindret. Avståndet mellan gränskablarna var där 22 cm med guiden mitt emellan.
Passagen mellan plattor och gräsmatta med guidade gränstrådar för en robotgräsklippare och markeringar för klipptest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sannolikheten att den skall råka köra in har minskat men det går tydligen inte att eliminera helt på detta viset.
Men det är ändå tillräckligt bra, för det är ingen katastrof om den börjar klippa plattorna. Bredden där är nu (som minst) 70 cm så det lär bli en del sidokrockar om där är 60 cm mellan gränskablarna. Jag får testa att lägga dem närmare än så i hela passagen, och se hur den uppför sig i en extremt smal "ränna" under klippningsfasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.