BMW har artificiellt motorljud i senaste M5. :(
 
sunnis
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant. Jag förutspår dock tyvärr en flopp. Har svårt att tro att publiken tycker att det är lika kul när det inte låter.

Jag vet inte hur många som bryr sig om formel E, men det känns som en rätt marginell företeelse.
Skulle säga snarare tvärtom, man har jobbat länge med att få ner ljudnivån på tävlingsbilar. Det hela handlar om att normalisera EV-sporten. Det kommer nog bli tillräckligt tjut från elmotorer och transmissioner så det kommer nog låta tillräckligt, bilarna i vissa motorgrenar kommer troligen att gå bättre än fossil-ditona redan efter något år.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Och till vilken merkostnad för den funktionen.
Tja, en panel kostar ett par tusen, någon slags laddregulator behövs väl, men den kan ju byggas in i nästa version av ombord-laddare, lite kabel, säkringar, några timmar programmering.
.
Frågan är nog inte vad det kostar utan vad biltillverkaren väljer att det ska kosta.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, en panel kostar ett par tusen, någon slags laddregulator behövs väl, men den kan ju byggas in i nästa version av ombord-laddare, lite kabel, säkringar, några timmar programmering.
.
Frågan är nog inte vad det kostar utan vad biltillverkaren väljer att det ska kosta.
Billig elbil med solceller: https://sonomotors.com/

Kan man få elbilsbonus på den så blir det billigt.
 
sunnis sunnis skrev:
Skulle säga snarare tvärtom, man har jobbat länge med att få ner ljudnivån på tävlingsbilar. Det hela handlar om att normalisera EV-sporten. Det kommer nog bli tillräckligt tjut från elmotorer och transmissioner så det kommer nog låta tillräckligt, bilarna i vissa motorgrenar kommer troligen att gå bättre än fossil-ditona redan efter något år.
Att ”man” jobbat på att få ner ljudnivån kan vara simultant med att ”man” tycker att riktig racing ska låta. Det är olika ”man”. :cool:

Att elbilarna ofta kommer slå avgasbilarna är jag också övertygad om, jag är bara inte säker må att dagens publik är lika intresserad. Och med alla de klasser som finns tror jag att publiken, inte bilsportförbunden kommer styra det här.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
sunnis
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ”man” jobbat på att få ner ljudnivån kan vara simultant med att ”man” tycker att riktig racing ska låta. Det är olika ”man”. :cool:

Att elbilarna ofta kommer slå avgasbilarna är jag också övertygad om, jag är bara inte säker må att dagens publik är lika intresserad. Och med alla de klasser som finns tror jag att publiken, inte bilsportförbunden kommer styra det här.
Publiken vet inte vad de vill :cool: Samma visa varje år när de inför nya reglementen så påstås det att sporten kommer dö ut. Det är sedan gammalt.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, en panel kostar ett par tusen, någon slags laddregulator behövs väl, men den kan ju byggas in i nästa version av ombord-laddare, lite kabel, säkringar, några timmar programmering.
.
Frågan är nog inte vad det kostar utan vad biltillverkaren väljer att det ska kosta.
Det dyra är att bygga in den i karossen utifrån vilka volymer man räknar med.
Så helt riktigt, det är vad jag skulle få betala för funktionen som är intressant och vad vinsten skulle bli hos oss med våra förutsättningar.
 
sunnis sunnis skrev:
Publiken vet inte vad de vill :cool: Samma visa varje år när de inför nya reglementen så påstås det att sporten kommer dö ut. Det är sedan gammalt.
Så är det förstås, men om STCC tappar till Carrera cup är det kanske ändå ett problem. Jag säger inte att det är så, bara att jag tror att det kan bli så.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås, men om STCC tappar till Carrera cup är det kanske ändå ett problem. Jag säger inte att det är så, bara att jag tror att det kan bli så.
Entrébiljetten för kommande STCC innehåller kanske en trerätters lunch att intas under depåstopp med påfyllning av "bränsle", en konkurrensfördel mot Carrera Cup. :cool:
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ser man på motorsport framförallt för oljudens skull? De går ju att lägga dit artificiellt i så fall.

Som i filmen The Dilemma från 2011, där huvudkaraktärerna försöker utveckla det perfekta V8-mullret till sin elbil.
Tänk, dragrace. Traktorpulling. Hur kul skulle de bli om de kommer vinande eltraktorer eller dragracebilar.
På dragrace ska de låta så in i röda helvete och på pulling ska traktorerna bröla och spruta rök.

:D
Såg förresten häromdagen att det tydligen finns tävlingar med sparkcyklar med på el.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[länk]
Ja de kan väl vara okej så länge det finns rejäla doningar.
Det är ändå en del av det roliga med bilutställningar och allt runt motor.

Hur populärt skulle vallåkra bli om det bara kom elbilar. Jag kan säga att det kommer nog inte bli som ett traditionellt vallåkra =)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
BMW har artificiellt motorljud i senaste M5. :(
M5 har haft fakeljud i över 10 år (2011+)
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har ni noterat att STCC blir elektriskt nästa år? [länk]
Kraftfullaste nånsin med sina 550Hk.
Blir nog lika "underhållande" som innan. STCC tycker jag tappade bort mycket av karaktären när dom gick över till enhetsbilar
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.