T Tomasmexitegel skrev:
Stamledningen ligger just vid gränsen, sen gick den in 50cm på min tomt. Den ligger i en gammal tub från 60 talet som dom återanvänt. Tror inte det är möjligt att be dom flytta alla kablar. Skulle ju vara en ekonomisk katastrof om man kunde med rätt hävda det.
Antingen har de lagt ledningen utanför vad ledningsrättsbeslutet anger, eller så har de ingen ledningsrätt, men oavsett så ligger den på din fastighet utan avtal. Så du kan ju kräva att de flyttar den, det är inte säkert att det blir konsekvensen, men då ska de söka ledningsrätt eller skriva avtal och du har rätt till ersättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Återigen kan de exakta villkoren variera mellan olika ledningsägare
Jo, en viss variation ser vi ju här tack vare dig. Där jag bor är det en meter vare sig det är FJV, fiber eller el. Nu pratar vi ett flertal meter från en karta. Det är inget att skicka med för att gräva på. Har han inte fått informationen att röret ej är inmätt så ska han inte betala. Är avtalet skriver så jäkla dumt att han åker på att betala så tycker jag detta borde uppmärksammas mer än här.
 
Open Infra...suck. I vårt område grävde Open Infra sönder stadsnätskabeln på flera ställen och 5000 drabbade abonnenter + 3 skolor. Det tog 3 dygn att återställa för det bolag som hade hand om det. Därefter grävde de av en kabel till halva vårt lilla område...bara 15 deabbade som fick vänta i någon vecka på lagning. En fick vänta längre än så då kabeln till hans fastighet var avgrävt på ytterliggare ett antal ställen. Sen började de gräva i nästkommande område där man redan första dagen grävde av x antal kablar.

Här var då Open Infra ett konkurrerande bolag till en tidigare leverantör som blivit uppköpt. Kanske var den första leverantörens jobb inte perfekt utfört, men att gräva av stadsnätkabeln går inte att skylla på någon...den var helt perfekt utmärkt.

Något år senare grävde Eon i samma område och orsakade inte ett enda avbrott. Då för elström som skulle läggas djupare än fibern. De var en helt annan klass på detta arbetsteam helt klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
J Jompastudio skrev:
Där jag bor är det en meter vare sig det är FJV, fiber eller el. Nu pratar vi ett flertal meter från en karta.
Jo, jag kan hålla med, även om en meter vanligtvis gäller från inmätt läge. Är det osäkert läge kan det säkert vara andra regler. Och hur dumt det än kan låta har jag förstått att det även förekommer att man gör utsättning på plats utifrån osäkra koordinater och inte utifrån en inmätning av kabelns faktiska läge. Vilket ju verkar kunna vara fallet här.

Så även om man någonstans passerar rimlighetens gräns skulle det ändå vara intressant att se vad TS fått för instruktioner beträffande säkerhetsavstånd innan man blir alltför tvärsäker på att TS uppfyllt villkoren eller inte.

Men jag tänker framför allt på andra som läser här, så att de inte får uppfattningen att det alltid är samma regler som gäller för grävning. Trodde själv att det var så innan jag hade gått igenom processen några gånger och begrep hur det egentligen funkar med ledningskollen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
M Manor skrev:
Open Infra...suck. I vårt område grävde Open Infra sönder stadsnätskabeln på flera ställen och 5000 drabbade abonnenter + 3 skolor. Det tog 3 dygn att återställa för det bolag som hade hand om det. Därefter grävde de av en kabel till halva vårt lilla område...bara 15 deabbade som fick vänta i någon vecka på lagning. En fick vänta längre än så då kabeln till hans fastighet var avgrävt på ytterliggare ett antal ställen. Sen började de gräva i nästkommande område där man redan första dagen grävde av x antal kablar.

Här var då Open Infra ett konkurrerande bolag till en tidigare leverantör som blivit uppköpt. Kanske var den första leverantörens jobb inte perfekt utfört, men att gräva av stadsnätkabeln går inte att skylla på någon...den var helt perfekt utmärkt.

Något år senare grävde Eon i samma område och orsakade inte ett enda avbrott. Då för elström som skulle läggas djupare än fibern. De var en helt annan klass på detta arbetsteam helt klart.
Det skumt när fiber läggs inte så djupt.

Visst det är en kostnadsfråga. Men i den här frågan var statliga Televerket mer seriöst och gjorde saker bättre.

Hos oss hade vi dock tur var vägarbete (byttes ut avlopp och vatten) just när fibern kom. Dock är ju den biten på min tomt på ca 30cm djup.
Men såg att andras huvudledningar grävdes inte heller djupare på de andra gatorna här på området.

Men trots det tyckte jag Telenor gjorde bättre jobb. Openinfra drar hipp som happ och kablar tom syns ur marken på vissa gator :surprised: Fast kanske lika bra dem drar inne i skogarna så dem inte klipper av våran fiber :thinking: Men nån hållbar lösning ser jag det som inte. Tänker på alla rötter som växer i en skog :thinking:
 
30 cm gäller på fastigheten, utanför i vägområde, gator, åker, etc, gäller 50 cm eller mera.
Tanken med 30 cm är nog utifrån "normalt" spaddjup. Skulle det grävas djupare skulle det i många fall bli "ramaskri" då det är uppväxta trädgårdar och diverse i marken, många "kräver" att det inte ska synas något efter grävning, trots att det i de flesta avtal anges grovåterställning.;) Gräsmattan är också det heligaste för många:cool:
Men hade man från början använt märkband med signaltråd och inget fusk med 30 cm så hade det inte varit något problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej Alla !

Ledningskollen är en samlingsportal för anknutna ledningsägare, vilket idag uppgår till över 1100st Min arbetsgivare är den primära underleverantören för tjänster som ledningskollen erbjuder.

Ställ konkreta frågor här så får ni svar svart på vitt.

Vi kan börja med att ansvaret för ledningar på egen tomt skiljer mellan nätägarna. I många fall har dom totalansvar fram till en överlämningspunkt...dvs fasadmätarskåp, fibermodem...etc.
I såna lägen innefattas även dokumentationsfel. OBS ! Det finns alltid säkerhetsavstånd du skall beakta efter en utförd ledningsanvisning. En kabelutsättare jobbar alltid efter befintlig dokumentation eller förutsättningarna på plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Geo-Vetaren skrev:
Hej Alla !

Ledningskollen är en samlingsportal för anknutna ledningsägare, vilket idag uppgår till över 1100st Min arbetsgivare är den primära underleverantören för tjänster som ledningskollen erbjuder.

Ställ konkreta frågor här så får ni svar svart på vitt.

Vi kan börja med att ansvaret för ledningar på egen tomt skiljer mellan nätägarna. I många fall har dom totalansvar fram till en överlämningspunkt...dvs fasadmätarskåp, fibermodem...etc.
I såna lägen innefattas även dokumentationsfel. OBS ! Det finns alltid säkerhetsavstånd du skall beakta efter en utförd ledningsanvisning. En kabelutsättare jobbar alltid efter befintlig dokumentation eller förutsättningarna på plats.
Vad gäller för Open Infra? Vilket ansvar har de för dokumentation och ledningar fram till fasadskåp?
 
För openinfra gäller fram till tomtgräns enligt info jag fått. Problemet med dom är samma som hos många andra. Nämligen att grävarbetet blir outsourcat utan övervakning eller uppföljning. Dokumentationen openinfra har är ofta bara sparade projekteringskartor. Huruvida entreprenören följt planen är en helt annan fråga.
 
Skumpe
J Jocke Best skrev:
Nånstans har jag läst att streckat kan diffa 7 meter eftersom de oftast går fågelvägen i st f korrekt väg.
Är det sant så är det lättare att bara inte upprätta en karta. Det finns en gräns för hur dålig noggrannheten kan bli innan kartan gör mer skada än nytta.
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
J
Skumpe Skumpe skrev:
Är det sant så är det lättare att bara inte upprätta en karta. Det finns en gräns för hur dålig noggrannheten kan bli innan kartan gör mer skada än nytta.
Njae, möjligtvis på privata fastigheter, men gamla ledningar över längre sträckor dokumenterades förr på ett mer schematiskt sätt med rakare streck än verkligheten och därför måste en viss säkerhetsmarginal finnas.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Är det sant så är det lättare att bara inte upprätta en karta. Det finns en gräns för hur dålig noggrannheten kan bli innan kartan gör mer skada än nytta.
Nja, hur långt är ett snöre;) för privat fastighet och egen anslutning beror det på när fibern grävdes ned och fiberägarens krav på dokumentation och deras system för det. Men även hur noggrann utförande entreprenör var vid projektering och sedan med foton och ev. avvikelser från projektering. Idag gör väl vissa operatörer GPS-inmätning även på privata fastigheter.
Ett exempel hur det kunde göras före GPS-inmätning med mobil och platta:
* Utifrån hur stamnätet är draget finns det ett område där fiber kan dras in på fastighet
* Vid projektering togs bilder bilder på fastigheten och det ritas in var det ska grävas, motsvarande ritas även in på kartbild. (kunden godkänner med underskrift) Materialet läggs upp i filarkiv.
* Den som gräver använder det som underlag vid grävning och hämtar från filarkivet
* Under och efter arbetet tas bilder och läggs in i filarkivet, ev. avvikelse noteras (används även som underlag för ev. ÄTA-hantering om man hade sådant avtal)
* Materialet användes sedan av de som dokumenterar i fiberoperatörens system.
Bara ett exempel hur det kunde gå till hos en "stor" fiberoperatör att dokumentera inne på en fastighet under en viss tidsperiod och sedan finns det många andra sätt, därav snöret;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
J Jocke Best skrev:
Njae, möjligtvis på privata fastigheter, men gamla ledningar över längre sträckor dokumenterades förr på ett mer schematiskt sätt med rakare streck än verkligheten och därför måste en viss säkerhetsmarginal finnas.
A AndersS skrev:
Nja, hur långt är ett snöre;) för privat fastighet och egen anslutning beror det på när fibern grävdes ned och fiberägarens krav på dokumentation och deras system för det. Men även hur noggrann utförande entreprenör var vid projektering och sedan med foton och ev. avvikelser från projektering. Idag gör väl vissa operatörer GPS-inmätning även på privata fastigheter.
Ett exempel hur det kunde göras före GPS-inmätning med mobil och platta:
* Utifrån hur stamnätet är draget finns det ett område där fiber kan dras in på fastighet
* Vid projektering togs bilder bilder på fastigheten och det ritas in var det ska grävas, motsvarande ritas även in på kartbild. (kunden godkänner med underskrift) Materialet läggs upp i filarkiv.
* Den som gräver använder det som underlag vid grävning och hämtar från filarkivet
* Under och efter arbetet tas bilder och läggs in i filarkivet, ev. avvikelse noteras (används även som underlag för ev. ÄTA-hantering om man hade sådant avtal)
* Materialet användes sedan av de som dokumenterar i fiberoperatörens system.
Bara ett exempel hur det kunde gå till hos en "stor" fiberoperatör att dokumentera inne på en fastighet under en viss tidsperiod och sedan finns det många andra sätt, därav snöret;)
Det finns ingen mening med en karta som märker ut en kabel på en villatomt med plus/minus 7 meters fel. Det innebär att du är lika sannolik att gräva av kabeln med och utan karta. Kartan är meningslös. Det är min poäng.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns ingen mening med en karta som märker ut en kabel på en villatomt med plus/minus 7 meters fel. Det innebär att du är lika sannolik att gräva av kabeln med och utan karta. Kartan är meningslös. Det är min poäng.
Nja, beror ju på vilken kabel som avses och gäller knappast en vanlig fiberanslutning för privatfastighet.
Finns mycket i marken nedgrävt under olika tidsperioder. Och kartan är bara en del, sedan kan det göras inmätning med instrument. Utan karta kan det bli svårt även med instrument. Så det är inte så svart och vitt som kanske man som lekman tycker;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
A AndersS skrev:
Nja, beror ju på vilken kabel som avses och gäller knappast en vanlig fiberanslutning för privatfastighet.
Finns mycket i marken nedgrävt under olika tidsperioder. Och kartan är bara en del, sedan kan det göras inmätning med instrument. Utan karta kan det bli svårt även med instrument. Så det är inte så svart och vitt som kanske man som lekman tycker;)
Nej, en karta med för låg noggrannhet för ändamålet tjänar ingen. Du har ingen nytta av en karta över Sverige när du försöker navigera en galleria. Det är fel skala. Kartan gör ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.