14 503 läst · 29 svar
15k läst
29 svar
U-värde under 0.15?
Problemet med Twinstone är dels att materialet inte finns i Sverige dels att ingen svensk arkitekt eller byggfirma använder det. Min tänkta byggare sa att Twinstone var dyrt att bygga med eftersom det gick åt mycket arbetstid för bygget. Dessutom är materialet dyrt.
OK, Hålta!
25 cm Leca och 20 cm cellplast eller mineralull ger ett u-värde på ung. 0,153.
25 cm lättbetong och 15 cm cellplast eller mineralull ger ung. 0,149.
30 cm lättbetong och 12 cm cellplast eller mineralull ger ung. 0,154.
10 cm betong och 25 cm cellplast eller mineralull ger ung. 0,151.
Uppgiften löst?
Per
25 cm Leca och 20 cm cellplast eller mineralull ger ett u-värde på ung. 0,153.
25 cm lättbetong och 15 cm cellplast eller mineralull ger ung. 0,149.
30 cm lättbetong och 12 cm cellplast eller mineralull ger ung. 0,154.
10 cm betong och 25 cm cellplast eller mineralull ger ung. 0,151.
Uppgiften löst?
Per
Maxits LECA isoblock med 350mm tjocklek har ett u-värde på ner till 0,18 om luftspalten isoleras. Men det är alltså över 0,15 så det är väl heller inte ett svar på frågan. Men det kollade jag iaf upp när jag läste tråden 1:a gången.
Det kanske finns isolerade lättbetongblock konstruerade på samma sätt, dom borde i så fall kunna klara 0,15
Det kanske finns isolerade lättbetongblock konstruerade på samma sätt, dom borde i så fall kunna klara 0,15
Eftersom det är få regler i denna uppgift så kan du bygga med 1.35m tjocka lecaväggar eller 23.5 m tjocka granitväggar
Skämt å sido varför har du bestämt dig för att komma under just 0.15 och det med stenhus ligger det någon form av energibalansberäkning och livscykelkostnadsberäkning bakom eller varför?
Stenhus kanske har komfortmässiga fördelar i och med att man kapar effekt topparna vinter och sommartid och jämnar ut innomhusklimatet, men energimässigt så blir det inte bättre än u-värdet. Nackdelen med välisolerade stenhus är att det blir väldigt kostsamt att bygga. Lätta konstuktioner är mycket enklare och billigare att bygga välisolerade.
Jag skulle hellre satsa på Maxits isoblock med ett u-värde på 0,18 och sedan köra med värmepump och FTX om det är an låg energiförbrukning man vill ha, skillnaden i ennergiförbrukning mellan 0.18 och 0.15 blir väldigt liten och merkostnaden för en konstruktion som sänker u-värdet till 0,15 är så hög att det inte är värt det.
Konstruktioner med puts dirrekt på cellplast gillar jag inte det är alldeles för ömtåligt putsen skadas lätt.
/Patrik
Skämt å sido varför har du bestämt dig för att komma under just 0.15 och det med stenhus ligger det någon form av energibalansberäkning och livscykelkostnadsberäkning bakom eller varför?
Stenhus kanske har komfortmässiga fördelar i och med att man kapar effekt topparna vinter och sommartid och jämnar ut innomhusklimatet, men energimässigt så blir det inte bättre än u-värdet. Nackdelen med välisolerade stenhus är att det blir väldigt kostsamt att bygga. Lätta konstuktioner är mycket enklare och billigare att bygga välisolerade.
Jag skulle hellre satsa på Maxits isoblock med ett u-värde på 0,18 och sedan köra med värmepump och FTX om det är an låg energiförbrukning man vill ha, skillnaden i ennergiförbrukning mellan 0.18 och 0.15 blir väldigt liten och merkostnaden för en konstruktion som sänker u-värdet till 0,15 är så hög att det inte är värt det.
Konstruktioner med puts dirrekt på cellplast gillar jag inte det är alldeles för ömtåligt putsen skadas lätt.
/Patrik
Att bygga stenhus med u värde under 0,15 går inte utan att tilläggsisolera.
De flesta som skrivit svar anser att en stenslösningar med u värde på ca 0,2-0,3 räcker och att det inte är kostnadseffektivt att gå ännu lägre.
En ny "sten" kan nå lite lägre. Stenen heter twinstone och kommer från tysk tillverkare. Vad jag förstår är den för dyr och finns dessutom inte i Sverige.
Tack för alla svar!
De flesta som skrivit svar anser att en stenslösningar med u värde på ca 0,2-0,3 räcker och att det inte är kostnadseffektivt att gå ännu lägre.
En ny "sten" kan nå lite lägre. Stenen heter twinstone och kommer från tysk tillverkare. Vad jag förstår är den för dyr och finns dessutom inte i Sverige.
Tack för alla svar!
Det verkar finnas få färdiga produkter för det, ja. Om du använder maxits isoleca med 0.18 så kostar det antagligen mer än det smakar att isolera på dessa väggar extra för att nå 0.15.Hålta skrev:
Men om Maxit tar fram en ny dimension, med tjockare cellplastkärna då kan det säkert vara ide att gå på den istället.
Ett alternativ är att mura två väggmurar med LECA och ha tillräckligt tjockt med cellplast mellan (alltså om man vill ha stenvägg på båda sidor). Men även det kommer antagligen kosta kulor jämfört med att använda 0,18 IsoLECA direkt.
Vad för sorts fönster har man om man bygger vägg med U=0.15 för att det ska vara nån poäng med det?
Är väl inte så vanligt med fönster som har U-värde under 1.0 och då behövs det inte så många fönster förrns de står för mycket större effektförluster än resten av husets väggar och tak(?)
Är väl inte så vanligt med fönster som har U-värde under 1.0 och då behövs det inte så många fönster förrns de står för mycket större effektförluster än resten av husets väggar och tak(?)
Alla bäckar små, vet du ...
Anledningen till att få så lågt u som möjligt kan ju faktiskt vara just pga fönstren. Man har en ritning med rätt många eller fläskiga fönster och för att få bygglov på sin energibalansräkning så måste man komma ner till si eller så i u för väggarna istället.
Nu har jag kanske missförstått energibalansberäkningen, så om det inte alls fungerar på detta viset så ber jag om ursäkt.
Anledningen till att få så lågt u som möjligt kan ju faktiskt vara just pga fönstren. Man har en ritning med rätt många eller fläskiga fönster och för att få bygglov på sin energibalansräkning så måste man komma ner till si eller så i u för väggarna istället.
Nu har jag kanske missförstått energibalansberäkningen, så om det inte alls fungerar på detta viset så ber jag om ursäkt.
Du har alldeles rätt vad det gäller energibalansräkningen Mikael, men dagens bestämmelser är ändå rätt snälla om man tex värmer med någon sorts värmepump. Och visst är fönster och dörrar viktiga, egentligen ingen mening att gå under u=0,2, om man inte samtidigt använder kanonbra fönster och dörrar (U lägre än 0,9 finns många i Tyskland). En annan sak är ju att huset måste vara absolt tätt med styrd ventilation om man funderar på att bygga med så här välisolerade skal. Ställer rätt så stora krav på den som uppför huset, en tumregel är att det ska vara minst 4 ggr så tätt som dagens byggnorm föreskriver (har inte värdet i huvet just nu men enheten är kbm luft/kvm golvyta och timme).
Vilken radda med konstiga svar du fått
Häller med den som skrev att man inte ska fokusera på fel sak . tex låga u värden
Värmekapaciteten är vilkigare.
Tabellen på u-värden och värmekapacitet är ej heller korrekt.
Obs att u-värden som anges på utländska webb sidor inte tar hänsyn till sättet att redovisa i Sverige dvs med "bruks"fukthalt
Titta i stället på lambdavärdet som ger en korrektare jämnförelse
Passivhus av lättbetong har byggt i finland och är enkla att göra i Sverige med h+h celblock 500 mm x 365 x 200
som dessutom vägere max 20 kg
Dessutom är det miljöriktigare att bygga utan plast och fuktspärrar på fel ställen
en riktig sten vägg andas !! Se på alla sekelskifteshus i stockholm - inga mögelproblem
som "nya" konstruktioner ny uppvisar
Kom även ihåg att jämföra kostnaden för helt färdig vägg innan du bestämmer dig . Det är lätt att "glömma" kostnader
för tillbehör, armering puts osv . Det är sista raden som gäller
Häller med den som skrev att man inte ska fokusera på fel sak . tex låga u värden
Värmekapaciteten är vilkigare.
Tabellen på u-värden och värmekapacitet är ej heller korrekt.
Obs att u-värden som anges på utländska webb sidor inte tar hänsyn till sättet att redovisa i Sverige dvs med "bruks"fukthalt
Titta i stället på lambdavärdet som ger en korrektare jämnförelse
Passivhus av lättbetong har byggt i finland och är enkla att göra i Sverige med h+h celblock 500 mm x 365 x 200
som dessutom vägere max 20 kg
Dessutom är det miljöriktigare att bygga utan plast och fuktspärrar på fel ställen
en riktig sten vägg andas !! Se på alla sekelskifteshus i stockholm - inga mögelproblem
som "nya" konstruktioner ny uppvisar
Kom även ihåg att jämföra kostnaden för helt färdig vägg innan du bestämmer dig . Det är lätt att "glömma" kostnader
för tillbehör, armering puts osv . Det är sista raden som gäller
Är stenhus hus med lättbetong block eller liknande hårda block?
Det finns metoder att komma under 0,15. Tillexempel kan man använda Isorasts Neupor block som har u-värde på 0,1. (48 cm tjocka). Annars kan man använda Thermokub (20 cm cellplast) eller Dorotherm (15 cm cellplast) cellplastblock som ger bra uvärde. Man gjuter i betong i cellplatsblocken som i första läget fungerar som betongform.
Helheten är nog viktigast. Om man skall bygga passivhus så måste man fundera på hur många procent fönster man har på ytan. Vilken kompassrikting man har fönstren. Hur solvinkeln är för instrålning. Vilken värme in eller utstrålning som det ger.
Hur tät dörrarna är och hur många man har.
Annat som är viktigt är att man har ett bra ventilationssystem. Alla hus med låga uvärden bygger ju på att man inte "vädrar" ut värmen. Man måste fundera på vad man använder värmen till. Värme till huset, värme till varmvatten hur hanterar man den varma luft som man skall vädra ut. Det finns olika frånluftsvärmeväxlare eller frånluftsvärmepumpar.
En fysiker har utvecklat en ny typ av värmepump, Confortzone som verkar ha en bra verkningsgrad. Annars så durchar eller badar man nog bort en ganska stor del? Om jag inte misstar mig så är det så att det är ca 3 månader som man behöver värma hus - i övrigt värmer TV-apparater, människor, övrig elektronisk utrustning huset om det är tätt.
Fönster med lågt uvärde kan ge en isyta på grund av utstrålningen. Hur länge håller fönstren rätt U värde. Gamla fönster tätar väl inte lika bra?
Många funderingar om man vill bygga energisnålt
Det finns metoder att komma under 0,15. Tillexempel kan man använda Isorasts Neupor block som har u-värde på 0,1. (48 cm tjocka). Annars kan man använda Thermokub (20 cm cellplast) eller Dorotherm (15 cm cellplast) cellplastblock som ger bra uvärde. Man gjuter i betong i cellplatsblocken som i första läget fungerar som betongform.
Helheten är nog viktigast. Om man skall bygga passivhus så måste man fundera på hur många procent fönster man har på ytan. Vilken kompassrikting man har fönstren. Hur solvinkeln är för instrålning. Vilken värme in eller utstrålning som det ger.
Hur tät dörrarna är och hur många man har.
Annat som är viktigt är att man har ett bra ventilationssystem. Alla hus med låga uvärden bygger ju på att man inte "vädrar" ut värmen. Man måste fundera på vad man använder värmen till. Värme till huset, värme till varmvatten hur hanterar man den varma luft som man skall vädra ut. Det finns olika frånluftsvärmeväxlare eller frånluftsvärmepumpar.
En fysiker har utvecklat en ny typ av värmepump, Confortzone som verkar ha en bra verkningsgrad. Annars så durchar eller badar man nog bort en ganska stor del? Om jag inte misstar mig så är det så att det är ca 3 månader som man behöver värma hus - i övrigt värmer TV-apparater, människor, övrig elektronisk utrustning huset om det är tätt.
Fönster med lågt uvärde kan ge en isyta på grund av utstrålningen. Hur länge håller fönstren rätt U värde. Gamla fönster tätar väl inte lika bra?
Många funderingar om man vill bygga energisnålt