AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De syns ju i samma UI i routern iof.

[bild]
Ok, fast jag tänkte mer på vilken port de sitter i. Med managerade switchar överallt så ser jag var alla prylar är anslutna och givetvis IP osv som jag även ser i routerns DHCP-lista.

Har man få trådade klienter är det kanske ingen större poäng med det men jag föredrar att se var saker finns den dagen skit träffar fläkten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, fast jag tänkte mer på vilken port de sitter i. Med managerade switchar överallt så ser jag var alla prylar är anslutna och givetvis IP osv som jag även ser i routerns DHCP-lista.

Har man få trådade klienter är det kanske ingen större poäng med det men jag föredrar att se var saker finns den dagen skit träffar fläkten.
Jag har varit inne en gång i min AP unifi på alla år :) så inte så ofta det händer. Men kanske en UDM (ej pro) skulle duga för mig
 
C
Ubiquiti är lite roliga... En gång i tiden hade de vanliga hederliga allt-i-ett-hemmaroutrar till billig peng. Sen bestämde de sig uppenbarligen för att släppa det segmentet och fokusera på small/mid-range. Nu är cirkeln sluten och allt-i-ett hemmarouter-produkten tillbaka under namnet "Dream Machine" som om det vore någon fantastisk futuristisk nyinnovation och till ett pris som är typ 5 gånger så högt som konkurrenternas motsvarighet.

Kör på drömmaskinen om du verkligen vill ha Ubiquiti, annars skulle jag nog bara köra på TP-Link/Asus eller annan lämplig enkel och prisvärd allt-i-ett-lösning.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ubiquiti är lite roliga... En gång i tiden hade de vanliga hederliga allt-i-ett-hemmaroutrar till billig peng. Sen bestämde de sig uppenbarligen för att släppa det segmentet och fokusera på small/mid-range. Nu är cirkeln sluten och allt-i-ett hemmarouter-produkten tillbaka under namnet "Dream Machine" som om det vore någon fantastisk futuristisk nyinnovation och till ett pris som är typ 5 gånger så högt som konkurrenternas motsvarighet.

Kör på drömmaskinen om du verkligen vill ha Ubiquiti, annars skulle jag nog bara köra på TP-Link/Asus eller annan lämplig enkel och prisvärd allt-i-ett-lösning.
För mig är det viktigast att jag kan konfa det en gång sedan att jag aldrig mer behöver röra det :D Stabilt och snabbt ska det vara
 
C cpalm skrev:
Ubiquiti är lite roliga... En gång i tiden hade de vanliga hederliga allt-i-ett-hemmaroutrar till billig peng. Sen bestämde de sig uppenbarligen för att släppa det segmentet och fokusera på small/mid-range. Nu är cirkeln sluten och allt-i-ett hemmarouter-produkten tillbaka under namnet "Dream Machine" som om det vore någon fantastisk futuristisk nyinnovation och till ett pris som är typ 5 gånger så högt som konkurrenternas motsvarighet.

Kör på drömmaskinen om du verkligen vill ha Ubiquiti, annars skulle jag nog bara köra på TP-Link/Asus eller annan lämplig enkel och prisvärd allt-i-ett-lösning.
Ja, UDM är ju en lite märklig produkt. UDR är bättre prissatt eftersom den också är NVR för deras kameror. UDR kommer väl ersätta UDM så småningom. Synd bara att den fick sämre processor.

Sen kan man ju inte riktigt jämföra en unifi-router med en router för några hundra. Man får ju samma funktioner som i deras företagsprodukter och med UDR även en bra NVR. Men vill man bara ha en enstaka AP och en enkel router så är nog Ubiquiti egentligen fel val.
 
C
S skamper skrev:
UDR är bättre prissatt eftersom den också är NVR för deras kameror.
Mja, så är det säkert för det fåtal användare som har ett intresse av kamerorna. För övriga är det en lika relevant kombination som en brödrost med inbyggd cykelpump.

Håller med om att man inte skall jämföra med de enklaste allt-i-ett-routrarna som t.ex. saknar VLAN-stöd. Men för en tusenlapp kan man nog få allt man kan tänkas behöva även som avancerad användare, om man bortser från möjligheten att managera ett gäng switchar och accesspunkter. Och för den som är ute efter det senare känns formfaktorn lite absurd. Då väljer man nog istället den rackmonterade Pro-varianten.
 
C cpalm skrev:
Ubiquiti är lite roliga... En gång i tiden hade de vanliga hederliga allt-i-ett-hemmaroutrar till billig peng. Sen bestämde de sig uppenbarligen för att släppa det segmentet och fokusera på small/mid-range. Nu är cirkeln sluten och allt-i-ett hemmarouter-produkten tillbaka under namnet "Dream Machine" som om det vore någon fantastisk futuristisk nyinnovation och till ett pris som är typ 5 gånger så högt som konkurrenternas motsvarighet.

Kör på drömmaskinen om du verkligen vill ha Ubiquiti, annars skulle jag nog bara köra på TP-Link/Asus eller annan lämplig enkel och prisvärd allt-i-ett-lösning.
När jag bytte från en high-end konsument-Asus till Unifi blev det enorm skillnad. Fråga bara 12-åringen och skillnaden med hans gaming via PS5. Så kanske beror lite på vad man använder grejerna till, funkar säkert att betala räkningarna via Asus router men inte mycket mer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Även med min trasiga ISP router så ligger jag på under 1ms ping och noll jitter. Så gaming behöver inte bli lidande. Dock kan man inte gama på wifi. Men det spelar ingen roll hur dyr AP du har
 
richardtenggren
Wordfeud ställer direkt inte några krav på linan :crysmile:
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Är det då man skall komma muttrandes med sitt pensionärsaktiga "på min tid räckte det med 28.8kbit/s och om man fick en ping under 300ms då var man jävligt glad den kvällen (eftersom klockan alltid var efter 18.00, tack för det televerket)"?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
C
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
När jag bytte från en high-end konsument-Asus till Unifi blev det enorm skillnad.
Finns garanterat gott om exempel på både bra och dåliga köp hos alla tillverkare, tyvärr. Men i grund och botten bygger så gott som alla på exakt samma teknik med en t.ex. Broadcom SoC och Linux.

Ubiquti själva inget undantag, Edgerouter X sägs ju t.ex. här i tråden vara lite för "slö". Deras "long range" accesspunkt hade sämst räckvidd i hela sortimentet, osv.
 
Om man vill köpa en router full duplex 1 gigabit 4 portar switch över disk idag vad ska man ta då?
 
Såg att dream machine (ej pro den med skum formfaktor) finns på lager. Ska jag ta den? Tror ni den duger för 1 gigabit fiber
 
Ska du börja dricka vin med skruvkork också?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ska du börja dricka vin med skruvkork också?
Finns det något "lyxigare" än UDM menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.