J Jayward skrev:
Har du försökt sälja huset?
Då förlorar jag 1,5miöjoner om jag säljer
 
  • Wow
jawen
  • Laddar…
M mickimike skrev:
Då förlorar jag 1,5miöjoner om jag säljer
Varför så dyrt med dränering?
 
J Jayward skrev:
Jag kommer nog gå back med minst 500k och man lär sig av sina misstag jag och min fru är halvvägs till depression.

Känner igen din situation & er "hopplöshet" i allt som sker/skett, många många årligen drabbas av precis detta som ni känner & upplever.
Inte bara att det är, den enskilt största ekonomiska affären ni gjort i erat liv...Dessutom blir denna bara "skit".

Mitt råd till dig Jayward är att du ska försöka se allt i ett större perspektiv, & inte fastna i tankarna att ALLT ÄR KATASTROF!

Du verkar ju kunna lite om bygge oxå, så riv ur allt "problem-område" så "snabbt" det går så att det hälsomässiga problemet försvinner.
Använd luftrenare & svagare ozonlampa samtidigt, och låt dom gå där nere i källaren med "Problem-områdena" utrivna.

Riva ut är HELT gratis om du gör det själv med vänner, & hälsofaran försvinner!

Försök sedan att njuta av sommaren med familjen, och planera sedan sakta i lugn & ro vilka åtgärder & lösningar du ska välja vid återuppbyggnaden av dessa "problemområden"...Skapa distans till allt det negativa!

Man kommer väldigt långt med 100 tkr om man kan bygga "lite själv", & huset kan fortfarande bli erat "drömhus"

Tänk positivt! & försök smitta av dig till din fru.
Husköpet blev inte kanonbra, men huset kan bli kanonbra!

MvH Jawen
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Känner igen din situation & er "hopplöshet" i allt som sker/skett, många många årligen drabbas av precis detta som ni känner & upplever.
Inte bara att det är, den enskilt största ekonomiska affären ni gjort i erat liv...Dessutom blir denna bara "skit".

Mitt råd till dig Jayward är att du ska försöka se allt i ett större perspektiv, & inte fastna i tankarna att ALLT ÄR KATASTROF!

Du verkar ju kunna lite om bygge oxå, så riv ur allt "problem-område" så "snabbt" det går så att det hälsomässiga problemet försvinner.
Använd luftrenare & svagare ozonlampa samtidigt, och låt dom gå där nere i källaren med "Problem-områdena" utrivna.

Riva ut är HELT gratis om du gör det själv med vänner, & hälsofaran försvinner!

Försök sedan att njuta av sommaren med familjen, och planera sedan sakta i lugn & ro vilka åtgärder & lösningar du ska välja vid återuppbyggnaden av dessa "problemområden"...Skapa distans till allt det negativa!

Man kommer väldigt långt med 100 tkr om man kan bygga "lite själv", & huset kan fortfarande bli erat "drömhus"

Tänk positivt! & försök smitta av dig till din fru.
Husköpet blev inte kanonbra, men huset kan bli kanonbra!

MvH Jawen
Tack Jawen jag är bara rädd att möglet kan har krupit uppåt från källarrn
 
J Jayward skrev:
Tack Jawen jag är bara rädd att möglet kan har krupit uppåt från källarrn
Det behöver du inte vara orolig för, fuktkvoten måste vara 75% d.v.s riktigt blöt för att mögel ska skapas.
& jag har ALDRIG varit med om att det gått från källare via väggarna upp till bjälklag.

Mvh Jawen
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Jag kommer nog gå back med minst 500k och man lär sig av sina misstag jag och min fru är halvvägs till depression.
Varför riva/renovera något om ni tänker sälja det direkt? Du räknar med stor förlust oavsett, så då ökar du på den med nya utgifter? Du måste ju sälja den med din historia om möglet iaf, nu blir det du som får ha ”10-årgarantin” iaf. Med mögelproblemen.

För du kommer ju inte bo tillräckligt länge för att se/märka om doften är borta eller fler relaterade problem dyker upp när doften av nytt har lagt sig (eller inte).

Tex tar det minst ett halvår innan väggen torkar när man dränerar om utsidan.. innan dess ska man eg inte beklä väggarna.

..det jag menar är att det hade kanske varit bättre för er att sälja huset med uppbruten vägg där alla kunde se problemet direkt (så de inte sedan skyller nått på er).

Alla som söker hus i ert område kommer ju troligen ha sett huset nyss (när ni köpte) och undrar vad som hänt/vad som är fel. Risken är stor att de lägger skambud eller typ inget :/ (beroende på hur öppna ni är i annonsen).

Det är lurigt det där, svårt att veta vad som är rätt!

Men denna renovering känns inte som du gör den för du vill (förståeligt) utan för du måste.. så det blir ju kanske inte lika genomtänkt, inte samma perfekta materialval osv som du gjort om du ville bo där själv resten av livet..

..och du lägger ner både mer tid och pengar (och mental hälsa..) på köpet!

Som sagt, situationen sucks.

Hoppas verkligen ni inte kör slut på varken er el ekonomin totalt!

(stäng av källarnedgången helt med plast el liknande.. så borde inte någon mögellukt gå upp och påverka boendemiljön.. medan ni håller på …och ta av kläderna innan ni byter våningsplan.. - om ni oroar er för barnen. om ni har dålig vent.. se till o få igång den på båda plan - 70-talshusens stora problem speciellt om de bytt värmekälla)
 
  • Gilla
Jayward
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Varför riva/renovera något om ni tänker sälja det direkt? Du räknar med stor förlust oavsett, så då ökar du på den med nya utgifter? Du måste ju sälja den med din historia om möglet iaf, nu blir det du som får ha ”10-årgarantin” iaf. Med mögelproblemen.

För du kommer ju inte bo tillräckligt länge för att se/märka om doften är borta eller fler relaterade problem dyker upp när doften av nytt har lagt sig (eller inte).

Tex tar det minst ett halvår innan väggen torkar när man dränerar om utsidan.. innan dess ska man eg inte beklä väggarna.

..det jag menar är att det hade kanske varit bättre för er att sälja huset med uppbruten vägg där alla kunde se problemet direkt (så de inte sedan skyller nått på er).

Alla som söker hus i ert område kommer ju troligen ha sett huset nyss (när ni köpte) och undrar vad som hänt/vad som är fel. Risken är stor att de lägger skambud eller typ inget :/ (beroende på hur öppna ni är i annonsen).

Det är lurigt det där, svårt att veta vad som är rätt!

Men denna renovering känns inte som du gör den för du vill (förståeligt) utan för du måste.. så det blir ju kanske inte lika genomtänkt, inte samma perfekta materialval osv som du gjort om du ville bo där själv resten av livet..

..och du lägger ner både mer tid och pengar (och mental hälsa..) på köpet!

Som sagt, situationen sucks.

Hoppas verkligen ni inte kör slut på varken er el ekonomin totalt!

(stäng av källarnedgången helt med plast el liknande.. så borde inte någon mögellukt gå upp och påverka boendemiljön.. medan ni håller på …och ta av kläderna innan ni byter våningsplan.. - om ni oroar er för barnen. om ni har dålig vent.. se till o få igång den på båda plan - 70-talshusens stora problem speciellt om de bytt värmekälla)
Vi trodde ju såklart att doften var ju typ som vanlig källar lukt och misstaget vi gjorde var var att vi började renovera toaletterna och när vi gick ner igen insåg vi att lukten blev bara värre
 
Snigla Snigla skrev:
Tex tar det minst ett halvår innan väggen torkar när man dränerar om utsidan.. innan dess ska man eg inte beklä väggarna.

Det kan gå mycket fortare om man tillför värme & luftcirkulation, 8-10 veckor brukar räcka.
Och har du dessutom grävt ur på utsidan av källarväggen & låter den stå öppen, så räcker 4-5 veckor.

Mvh Jawen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mickimike skrev:
Då förlorar jag 1,5miöjoner om jag säljer
Gått ner i värde med alla skador.
 
J Jayward skrev:
Varför så dyrt med dränering?
Inte bara dränering även alla skador inne och fått offert på det om man inte gör själv så är det den summan
 
M mickimike skrev:
Inte bara dränering även alla skador inne och fått offert på det om man inte gör själv så är det den summan

Låter helt sanslöst mickimike!
 
B
J Jayward skrev:
Jag kommer nog gå back med minst 500k och man lär sig av sina misstag jag och min fru är halvvägs till depression.
• Sluta nu för f-n. DU är en Drama-Queen utan dess like!
• DU får väl starta en insamling för ”Hjälp till oss som inte kan något om hus”
• Sök läkare om NI är på väg in i depression.
• DU säger att DU ska sälja huset om en månad.
• Hoppas att DU inte GLÖMMER bort det DU anklagade DIN säljare för; dvs att tala om att huset haft problem.
• Annars kanske någon ännu mer desperat, kommer att köpa huset av DIG och när problemen av DIN ”snabbrenovering” börjar dyka upp, kanske den personen också börjar hota DIG, vill ta sitt liv, vill att DU ska ersätta, anklagar DIG för dolda fel osv. Så lite som DU verkar kunna om hus och husrenovering, vågar man knappt tänka på vad DU byggt in i DINA snabbrenoveringar….
• Bollen är rund…..
 
  • Gilla
Incitament och 8 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det kan gå mycket fortare om man tillför värme & luftcirkulation, 8-10 veckor brukar räcka.
Och har du dessutom grävt ur på utsidan av källarväggen & låter den stå öppen, så räcker 4-5 veckor.

Mvh Jawen
Finns många saker som väger in :) så det kan nog stämma bägge två! Men man blir förjäkla arg om man gör väggarna fina.. och de inte var riktigt torra (dvs ytfinishen man gjort, behöver göras om några månader senare.. inte för väggen är dålig, men för man hade lite för dåligt tålamod).

Vi tyckte väggarna var torra direkt efter typ (men oftast har ju inte hela dräneringen gett upp.. utan bara på vissa partier). Men drar man igång ett dräneringsprojekt tar man allt på en gång .. lättare med inköp av material, maskiner på plats osv.

.. och så ser man över dagvatten på en gång och byter ut/lägger till !
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
J jawen skrev:
Låter helt sanslöst mickimike!
Dyrt eller vad syftar du på?
 
Snigla Snigla skrev:
Finns många saker som väger in :) så det kan nog stämma bägge två! Men man blir förjäkla arg om man gör väggarna fina.. och de inte var riktigt torra (dvs ytfinishen man gjort, behöver göras om några månader senare.. inte för väggen är dålig, men för man hade lite för dåligt tålamod).

Vi tyckte väggarna var torra direkt efter typ (men oftast har ju inte hela dräneringen gett upp.. utan bara på vissa partier). Men drar man igång ett dräneringsprojekt tar man allt på en gång .. lättare med inköp av material, maskiner på plats osv.

.. och så ser man över dagvatten på en gång och byter ut/lägger till !
Man måste veta hur det fungerar, fukt diffuserar med naturlagarna.
D.v.s fukten försöker alltid jämna ut sig, till den "torrare sidan" (precis så som värme)
Källargolv utan isolering under "drar" med kapillarkrafter upp fukten i betongen, tack vare att rummets luft är varmare och då stiger.

Så årstider spelar också in allmänt, & om du vill "maximera" kortast torktid på källarväggar så bör utsidan ligga helt fritt utan kallasfalt på sig eller annat & med god luftcirkulation.

Och så länge inte ny fukt kan tillföras källarväggen utifrån, så är du i praktiken rätt "safe" om du låter det torka upp ca 5 veckor före man "slår igen väggen på rätt sätt", lite av den "sista" fukten kan alltid vandra ur konstruktionen lite pö om pö uppåt/innåt & sedan ventileras bort naturligt.

Mvh jawen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.