Vi fick taket omlagt 2014. Jag har i ärlighetens namn knappt varit uppe på vinden sedan dess, men gjorde en översyn nu. Hela innertaket ser fräscht ut, utom på ett ställe, vid skorstenen, där det är missfärgat, se bilderna. Jag känner ingen fukt när jag tar på det, trots att det regnat rejält senaste dagarna.

Tittade på takläggarens hemsida där det står "Trygghet och långa garantier är något vi värdesätter. 30 års garanti på underlagsduk och tryckimpregnerad tegelläkt är bara ett par expempel på vårat långsiktiga trygghetstänk". O
Om det nu har med detta att göra ö h t.

Vad bör jag göra? Missfärgning vid skorsten på vindens innertak, inga synliga tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med mögel eller missfärgningar nära skorstenen, synligt utan fuktkänsla.
Skapa konto
Innertak vid skorsten med missfärgning, mögel eller fuktfläckar mot i övrigt fräscht trä.
Skapa konto
Missfärgade träplankor på en vind nära skorstenen utan synliga tecken på fukt.
Skapa konto

Åsa Lund
Utrymmet bör ventileras. Det råkar inte mynna en avloppsluftare i närheten nånstans som ger tillskott av fukt?

• Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Nej det tror jag inte. Detta är vid skorstenen till en vedspis i köket (som inte används) och köksfläkten. Det är kök och vardagsrum under själva fukten och där finns ingen avloppsluftare vad jag kan se. Se utvändig bild nedan.
Just den sektionen av innertaket ligger nära kortsidan där en större ventil finns. Jag tror/undrar om det inte läcker in något vid skorstensfästena? Tak med två skorstenar mot en bakgrund av träd och himmel, möjlig läckagepunkt.
Skapa konto

• Tak med två skorstenar mot en himmel med moln, omgivet av trädverk.
    Skapa konto
Känns mer som fukt i luften än en läcka.

• Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Ok det är ju isolerat till en sektion mellan två takstolar, så jag får väl ta dit någon som kan titta närmare på det. Eller finns det andra gissningar här på forumet vad källan skulle kunna vara i detta fall?

Åsa Lund
Jag menar om luftaren slutar under yttertaket.

Ah, ska kolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.