29 400 läst · 222 svar
29k läst
222 svar
Elpriset i maj - en ny chock för boende i SE3 och SE4
Mp och s höjde effektskatten så kärnkraften blev olönsam. Sen när de beslutade att stänga ett par reaktorer ångrade de sig och sänkte effektskatten igen, men då var beslutet redan taget. Fram tillochmed 2014 hade vattenfall långt gångna planer på att bygga nya reaktorer, mark köptes tillochmed upp.Dan1891 skrev:
Europas elpris har inte haft denna täta koppling med se4 innan kärnkraften stängdes. Som jag skrev tidigare så produceras endast 6% av Sveriges el i se4 nu för tidenB BSOD skrev:
Barsebäck la de ner ju. Hade man kanske satsat nått på det hade vi kanske inte suttit i totalskiten och norrbaggar varit så kaxiga. Men vi har ju vindmöllor. De ska ju helst bygga de snart i villakvarteren med.Dan1891 skrev:
Under hösten 2004 bestämdes reaktorns öde. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och centerpartiet kom överens i oktober
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Men lägg ner de sista vi och Tyskland har genast för enligt dej spelar det ingen roll alls.B BSOD skrev:
Det är bara sosseregeringar som lagt ner kärnkraftverk. Barsebäck ersattes med ett gaseldat kraftverk som de sedan skattade ihjäl, det är numera sålt till Kina där man får förmoda att det inte släpper ut någon koldioxid under drift.Dan1891 skrev:
Klart det påverkar att kränkraften reducerades, och det är knappast något jag förordar. Kärnkraften lades ner av politiska skäl, ivrigt påhejjat av mp och s. Konstigt nog, med tanke på att den ersätts främst av kol och gas på marginalen i elsystemet.G OMathson skrev:
Men minskningen av rysk gas till europa är ju i grova drag 100 bcm/år vilket är ungefär 1000TWh. Helt klart den dominerande orsaken bakom större delen av prisuppgången.
Maj har varit ungefär lika varm, eller kall, som maj brukar vara..B Boende45 skrev:Maj har varit ovanligt kall även i södra delen av landet.
En förbrukning i maj på 1 000 kWh är knappast ovanligt för en villaägare då blir kostnaden i SE4 ca 3 000 kr jämfört med mindre än hälften förra året.
Visst villaägare har väl för det mesta gott ställt men det är stora prishöjningar även för en vårmånad som maj.
https://www.svt.se/vader/manadskronikor/maj2022
Barsebäck las ner 1999 och 2005, priserna i SE4 steg i huvudsak 2021.B BSOD skrev:
Som du skrev tidigare skrev du 7%, but who's counting..?N nezze skrev:
Sedan är det ju absolut så att sossarna helt själva och på eget bevåg kan stänga några kärnkraftverk bara för att de känner för det.
Det har inget alls med folkomröstningen för en jävla massa år sen att göra.
En folkomröstning som för övrigt bara sossar röstade i...
Jag förväntar mig snarare en extra årlig skatt på elmätaren (men det lär inte bli före riksdagsvalet)R Rkarlsson skrev:Jo men om jag sätter en 3fas handske så fattar inte elmätaren det. Vi fick ny mätare för nån månad sedan men den är inte så smart Enda smarta är att jag kunde koppla in en realtidsmätare.
Bara koppla ur laddboxen helt och hållet.
Om de lägger en skatt på 2000 kr om året på elbil är det fullt ok =) Men tror knappast på 20-30 kr milen för elen.
Att ha tillgång till el lär beskattas mer, nu har ju folk börjat ladda fordon i stor skala "vi såg det inte komma" är väl vad regeringen svarar...
Jo men precis så brukar det låta.F fribygg skrev:
Jag bör ju då anse total transparens i vad exakt varje öre går till och skall granskas innan de går till något. Det är ganska absurda saker de gör för att plocka av varenda penning från alla =)
Sverige delades in i elområden 2011 under borgerlig regering.Mats-S skrev:Elbilarna kommer inom en snar framtid att få bära sina egna kostnader, inte minst slitaget på vägarna och utbyggnad av vägnätet. Givetvis kostar det pengar att hålla vägnätet igång, och pengarna ska in till staten. En kostnad som givetvis inte fossilbilarna (som nu) kan bära ensamma, Alla fordon kommer snart att få bidra solidariskt till vägnätet.
Men givetvis håller jag med om att Sveriges indelning i 4 olika elområden är en skandal utan dess like. Men det är val om 100 dagar, så lägg din röst på ett parti som kan ta ansvar för en hållbar och RÄTTVIS energipolitik i Sverige
Sedan dess har vi även haft 8 år av rödgrön regering.
Så skall man rösta på blocket som införde elområdena eller blocket som lät dem vara kvar? Spännande.
Varför inte lägga sin röst på någon som föreslår en stabil och tillräcklig elproduktion?T Tobbe_C skrev: