EddieHansson
S Simonstahl skrev:
Jag grävde också av min fiber kabel för några dagar sedan , surt men bara att utnyttja ditt försäkringsbolag och ta självrisken.

Jag orkar helt enkelt inte bråka om rätt eller fel som gjorts , eftersom allting inom tomtgräns är fastighetsägarens ansvar. Vilket rent ut sagt betyder att fiber killarna kan göra det så enkelt för sig själva som möjligt vid utförande. Vilket tydligt är fallet hos mig!

enligt robust fiber är rek djup på villa tomt 30cm , min ligger 10cm.
Fast, jämför med hantverkare som fuskat med badrummet eller takläggningen? Visst, det är ens egen fastighet, men hantverkaren måste ändå göra rätt för sig.

Om fiberinstallatören tar genvägar kan det ju innebära en hel del fördyringar senare, eller som nu, att en skada skedde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fast, jämför med hantverkare som fuskat med badrummet eller takläggningen? Visst, det är ens egen fastighet, men hantverkaren måste ändå göra rätt för sig.

Om fiberinstallatören tar genvägar kan det ju innebära en hel del fördyringar senare, eller som nu, att en skada skedde.
Självklart är det dåligt att dom tog/tar genvägar. Men jag kunde absolut inte påverka när fibern blev indragen till huset då jag vid tillfället ej ägde det. Jag försökte ta en diskussion gällande tillvägagångssätt , men det var som att prata med en vägg.

Sen lägger dom som sagt över allt ansvar på fastighetsägaren på allting inom tomtgräns , det är en gråzon. Och telefonrådgivarna och robust fiber är någonting som tillkommit senare. Vilket gör det svårt att luta sig mot deras rekommendationer.
 
Efter dom grävt ner fibern på vår tomt grävde jag upp den igen och la in den i typ en PEM slang samt landet betydligt djupare eftersom vi samtidigt gjorde ny stenläggning på framsidan. Dom hade då ännu inte anslutit den i huset så det var ganska enkelt. Känns skönt med tanke på hur känsligt det verkar vara och hur stort ansvar som faller på en själv.

Hur är det med elservis? Har man lika stort ansvar för den även om den är utsatt med ledningskollen?
 
  • Gilla
ByggareNic och 3 till
  • Laddar…
D joehe741 skrev:
Det har jag också gjort.
Ledningskollen kommer väl ut och sprayar där olika kabel ska vara förlagd. Var detta gjort eller gick du efter kartan?
 
C
M Myckling skrev:
Ledningskollen kommer väl ut och sprayar där olika kabel ska vara förlagd.
Nä, ledningskollen gör inget annat än att skicka vidare ditt ärende till de ledningsägare som anmält att de har ledningar i området. Som sedan svarar dig med kartor och vad det nu kan vara. Om du begär utsättning på plats är det i så fall ledningsägaren som ordnar med detta. Så i princip ser jag ingen skillnad på om man har gått via ledningskollen eller om man skickat frågan direkt till ledningsägaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker (alltså inte vet eller hävdar) att om de inte kan ta ansvar för kartan är det bättre att de inte ens delar med sig av den.

Nu har de sagt var fibern ligger, men haft fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ledningskollen kommer väl ut och sprayar där olika kabel ska vara förlagd. Var detta gjort eller gick du efter kartan?
Ja, jag använde mig av ledningskollen plus de kartor som de bifogade. Det var markerat där fibern skulle ligga enligt kartan.
 
Redigerat:
S Simonstahl skrev:
Självklart är det dåligt att dom tog/tar genvägar. Men jag kunde absolut inte påverka när fibern blev indragen till huset då jag vid tillfället ej ägde det. Jag försökte ta en diskussion gällande tillvägagångssätt , men det var som att prata med en vägg.

Sen lägger dom som sagt över allt ansvar på fastighetsägaren på allting inom tomtgräns , det är en gråzon. Och telefonrådgivarna och robust fiber är någonting som tillkommit senare. Vilket gör det svårt att luta sig mot deras rekommendationer.
Jag gjorde fiberinstallationen för ca: 4 år sedan och jag ägde huset vid tillfället. De har alltså inte utfört en adekvat teknisk dokumentation vid installationstillfället och nu hävdar de att jag får skylla mig själv eftersom det är min mark. Tänk om en hantverkare skulle resonera så vid en badrumsrenovering. Det är ditt badrum så du får skylla dig själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
D joehe741 skrev:
Ja, jag använde mig av ledningskollen plus de kartor som de bifogade. Det var markerat där fibern skulle ligga enligt kartan.
Läste du ledningskollens beskrivning av olika typer av linjer?en streckad linje är oinmätt och kan diffa flertalet meter i båda riktningarna.
 
J Jocke Best skrev:
Läste du ledningskollens beskrivning av olika typer av linjer?en streckad linje är oinmätt och kan diffa flertalet meter i båda riktningarna.
Ja, jag handgrävde ut två meter bredare än var kartan och markering visade att kabeln skulle ligga för att försäkra mig om att jag inte missat den. Nu låg kabel nedgrävd 6 meter ifrån platsen där kartan visade att den skulle ligga. (var ute och kontrollmätade i morse)

Deras hållning är helt orimlig, att på något sätt anse att kartan är rätt om den kan ligga 6 meter ifrån var den är utritad så skulle det innebära att man skulle behöva handgräva ett 12 meter brett dike (6 meter åt varje håll från markering) för att försäkra sig om att man inte missat kabel. Det skulle innebära att jag skulle få gräva upp nästa hela tomten som är 20 meter bred. Det är helt orimligt att hävda att det skulle kunna utgöra en korrekt utförd dokumentation av kabeldragningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J
D joehe741 skrev:
Ja, jag handgrävde ut två meter bredare än var kartan och markering visade att kabeln skulle ligga för att försäkra mig om att jag inte missat den. Nu låg kabel nedgrävd 6 meter ifrån platsen där kartan visade att den skulle ligga. (var ute och kontrollmätade i morse)

Deras hållning är helt orimlig, att på något sätt anse att kartan är rätt om den kan ligga 6 meter ifrån var den är utritad så skulle det innebära att man skulle behöva handgräva ett 12 meter brett dike (6 meter åt varje håll från markering) för att försäkra sig om att man inte missat kabel. Det skulle innebära att jag skulle få gräva upp nästa hela tomten som är 20 meter bred. Det är helt orimligt att hävda att det skulle kunna utgöra en korrekt utförd dokumentation av kabeldragningen.
Nånstans har jag läst att streckat kan diffa 7 meter eftersom de oftast går fågelvägen i st f korrekt väg.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D joehe741 skrev:
Jag gjorde fiberinstallationen för ca: 4 år sedan och jag ägde huset vid tillfället. De har alltså inte utfört en adekvat teknisk dokumentation vid installationstillfället och nu hävdar de att jag får skylla mig själv eftersom det är min mark. Tänk om en hantverkare skulle resonera så vid en badrumsrenovering. Det är ditt badrum så du får skylla dig själv.
Om du orkar försöka ta striden , så gör det. Tiden är värd mer än kostnaden för min del.

Jag antar att du står över ryggen på hantverkaren som renoverar ditt badrum också , för även hantverkare fuskar med dokumentation och tillvägagångssätt. Stora som små bolag. Någonstans får man ju lita på de som utför jobben och ta de strider som känns värda att ta.
 
C
J Jocke Best skrev:
Läste du ledningskollens beskrivning av olika typer av linjer?en streckad linje är oinmätt och kan diffa flertalet meter i båda riktningarna.
Det hänger som sagt på kabelägaren. Kartorna, vilka symboler som används och vilka villkor som gäller är olika för olika kabelägare. Det som är relevant här är de villkor som Open Infra hänvisat till i sin projekteringskvittens och de kan skilja sig.

Här kräver t.ex. elnätsägaren alltid utsättning på plats innan grävning.
 
Redigerat:
J
C cpalm skrev:
Det hänger som sagt på kabelägaren. Kartorna, vilka symboler som används och vilka villkor som gäller är olika för olika kabelägare. Det som är relevant här är de villkor som Open Infra hänvisat till i sin projekteringskvittens och de kan skilja sig.

Här kräver t.ex. elnätsägaren alltid utsättning på plats innan grävning.
Precis, och försiktig grävning i närheten av kablar.
 
C
J Jocke Best skrev:
Precis, och försiktig grävning i närheten av kablar.
Ja, alla har rimligtvis någon sorts försiktighetsvillkor, men poängen är att de varierar. Så det går inte att säga huruvida TS har följt anvisningarna eller inte utan att veta vilka specifika regler Open Infra tillämpar.

Många ledningsägare använder Geomatikks tjänst geokollen.se där de olika ledningsägarnas villkor finns samlade, men Open Infra fanns inte med på deras lista.
 
  • Gilla
Classe50 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.