Hej,
Jag har ett värmesystem Nibe Fighter 1235 och en FLM 30 frånluftsmodul.
igår började cirkulationspumpen i frånluftsmodulen att gnissla. Den vill inte snurra av sig självt. Jag öppnade luftskruven och ingen vätska rann ut alls. Jag försökte därefter att putta igång den med en mejsel, men det gjorde ingen skillnad. Jag avluftade med skruven ovanpå min 1235, och det var ganska mycket luft i systemet.
Se film, är det dags att byta pumpen och fylla på brine + trycksätta allt igen? Är det safe att köra ventilationen med cirkulatiopnspumpen avstängd så länge?
Jag har ett värmesystem Nibe Fighter 1235 och en FLM 30 frånluftsmodul.
igår började cirkulationspumpen i frånluftsmodulen att gnissla. Den vill inte snurra av sig självt. Jag öppnade luftskruven och ingen vätska rann ut alls. Jag försökte därefter att putta igång den med en mejsel, men det gjorde ingen skillnad. Jag avluftade med skruven ovanpå min 1235, och det var ganska mycket luft i systemet.
Se film, är det dags att byta pumpen och fylla på brine + trycksätta allt igen? Är det safe att köra ventilationen med cirkulatiopnspumpen avstängd så länge?
Redigerat:
Ja det låter inte alls bra. Men den modellen borde gå att plocka isär och rengöra om det skulle vara smuts är orsaken. Har du förutom luften kontrollerat smutsfiltret på KB-sidan? JS Energi har säkert reservdelar. Utan cirkpumpen blir det ingen återvinning som värmer KB men vid denna årstid spelar det ingen roll eftersom värmebehovet är så lågt.
bra tips! Jag ska kontrollera filtret nästa gång jag är i huset, blir nog till helgen.J Josth skrev:Ja det låter inte alls bra. Men den modellen borde gå att plocka isär och rengöra om det skulle vara smuts är orsaken. Har du förutom luften kontrollerat smutsfiltret på KB-sidan? JS Energi har säkert reservdelar. Utan cirkpumpen blir det ingen återvinning som värmer KB men vid denna årstid spelar det ingen roll eftersom värmebehovet är så lågt.
Senast jag bytte frostsprängda kopplingar förra våren var det en som inte var åtdragen ordentligt vilket orsakade lite läckade samt tryckfall. jag drog åt den ordentligt, men trycket hann tyvärr gå ner till noll innan dess. Jag tror inte att brinenivån är låg, har iaf inte fått några larm som indikerar det, men jag ska kontrollera om det uppstått något nytt läckage nästa gång jag är i husetV Vector skrev:
Bästa svaret
Men om du har bytt kopplingar och tappat vätska och tryck å förmodligen fått in luft i systemet så kan ju orsaken vara något av det eller en kombo som gjort att pumpen inte kanske har någon vätska att jobba emot. Å då är det inte underligt att pumpen skriker.
jag börjar inse att det nog är så det är. Det som var konstigt är att det hållit i ett år. Får försöka fylla på mer vätska och hoppas jag inte kört sönder pumpenV Vector skrev: