Håller på att gräva för att lägga avloppsrör, precis där jag skall koppla mig på kommer det ut vatten, kanske grundvatten. Men kan också va vatten som ligger "låst" pga lera.

Har en dålig pump där nu och funderar på att byta ut den till en kraftigare då den inte hinner med att få bort allt vatten.

Har även tänkt att gräva en grop lite längre bort och pumpa där och förhoppningsvis kunna jobba vid inkopplingen.

Vad tänker ni, har ni några förslag på hur man kan få bort vattnet?

• Grävd grop med vatten och avloppsrör under installation, omgiven av gräs och lera, med en svag pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schaktgrop med vatten och en pump för att lägga avloppsrör, mark och vegetation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpgrop under nivån för rörbädd och en bit från planerad sträckning. Trefaspump är betydligt kraftigare. Är det fortfarande blött så gräv ur och kasta ner 16-32, toppa med 0-18 och fyll. Metoden kräver ett tillfredsställande fall. Duk stabiliserar bottnen.

Just nu har jag inte någon grävmaskin, är det ens möjligt att gräva en pumpgrop för hand?
Kommer ju troligtvis upp vatten när jag gräver den, så blir det samma problem där:thinking:

Men smart de med att lägga singel(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.