Hejsan!
Vi är iväg och letar hus. Massor av visningar! I över ett år har vi letat och ju längre tiden går desto mer ångest får jag över hela saken.
Jag är rädd för att köpa och sen inte trivas. Jag är rädd för att köpa ett Okej hus och sen kommer drömhuset ut. Jag är rädd för att det inte blir ett bra köp. Jag är rädd för att det blir någon form av kris med räntor/inkomst/ekonomiskt av något slag.

Jag är rädd för så mycket. Hur tänkte ni under erat absolut första hus köp? Känns som jag är den enda i världen som är så velig och rädd.

Kasta hatten och följ den. Det löser sig.
Livet är fullt av val, chansningar, möjligheter och risker.

Köp inget som ni inte kan ha råd med även vid kraftig ränteökning, ha inkomstförsäkring och buffert.

Det kan ju vara bra att vara helt säker på området man hamnar i åtminstone. Själva huset kan man oftast lära sig att trivas bra i över tid :)

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Så länge ni inte köper något som ni inte har råd med i längden så löser sig det mesta. Trivs du inte, sälj. Kommer drömhuset ut, köp och flytta.

Vi köpte hus före visning, helt på säljarens villkor, med kända riskkonstruktioner och givetvis lite dyrare än vi tänkt oss. Klart att man känner en viss oro men det måste man hantera.

Jag har ett konkret råd, fel hus på rätt ställe kan bli rätt hus på sikt men rätt hus på fel ställe är alltid på fel ställe.

Att vara lite rädd är naturligt men att vara rädd för allt gör ju ingen som helst nytta. Kan det inte hanteras så finns det andra boendeformer att välja på.

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Köp ett billigare hus än du egentligen har råd med så kan du vara mindre orolig för att ekonomin inte funkar. Om möjligt - köp något som medger stor flexibilitet (t.ex. utbyggnadsmöjlighet, oinredd vind, källare, etc)

Drömhuset är huset man drömmer om. Det finns inte på riktigt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A) lägg upp en ekonomisk plan på vad huset maximalt får kosta
B) håll er under maxkostnaden när ni tittar på hus
C) välj område som motsvarar er ekonomi men kolla detaljplanen - de flesta glömmer detta - och läs på så mycket som möjligt om husägande - många vettiga råd finns här i forumet - och det gäller inte minst all teknik som finns i ett modernt hus
D) visserligen sägs det att läge, läge, läge är det viktigaste men de flesta kan inte bosätta sig på det bästa läget men försök tänka er att huset skall vara säljbart en dag

Jag har köpt och sålt flera gånger - har trivts varje gång och inte ångrat mig. Men lite orolig har jag varit innan jag boat in mig!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag tror det viktigaste är att veta vad man är ute efter? Är det något billigt för att renovera tillsammans under flera år? Vill man göra så lite som möjligt? Vill man spendera sina helger fixandes med trädgård eller bara slappa på däcket med en öl? Ser man (alla i familjen) renovering som en acceptabel livsstil är det rimligt att köpa något äldre o se till att en pärla växer fram. Har man tummen mitt i handen eller inte planerar att göra mer än att tapetsera och måla, köp något som är byggt efter 2000. Har man barn bör man undvika de värsta renoveringsobjekten om du frågar mig. Har man möjlighet att jobba flexibelt mellan kontor och hemma kanske man kan spara mycket pengar på att leta hus längre bort än man först tänkt sig. En stor trädgård är ju nice men för att den ska vara nice o inte bara en djungel så krävs det oftast en väldigt stor insats om inte allt bara är en fin platt gräsmatta, köp inte större än ni vill ta hand om. Gäller även inne, alla ytor ska städas.
Hur kunniga är ni? Vet ni inte redan innan allt om vad riskkonstruktionen faktiskt innebär på huset ni tittar på så låt bli tills ni läst på först. Vet ni hur man byter en syll och hur mycket det kan förväntas kosta och påverka så är det ju en risk ni kan kalkylera för. Vet ni inte hur man byter stammarna i ett hus och det står ”rost på avloppstam” så ta reda på mer innan ni lägger ett bud. Har ni råd med dubbla boenden?, är det mycket som ska rivas o fixad är det guld värt att inte behöva bo i skiten medans dammande renovering pågår.

Ja vi letade också 2 år, ja ttänker så länge läget är bra och fundamentet till huset är bra så kan man fixa sitt drömhus själv. Bättre det änn betala överpris på nyrenoverat som endå inte är som man vill ha det.

Just nu har vi tittat på ett hus som geografiskt ligger bra för oss, i vad som verkar, ett väldigt bra område. Tomten är stor vilket jag vill, huset är ok storlek men skulle egentligen behöva ha ca 40kvm till på boende yta. Vi skulle få ihop livet här och själva huset känns lite som ett kap. Det ligger redan bud så lite stressad är jag.
Nackdelen är att ingen av oss egentligen vill flytta men barnen är i behov av egna rum. Hela familjen trivs annars väldigt bra här.

detta skulle i såfall bli mitt första köp. Känner att allt det ni drar upp har jag ändå koll på och lärt mig massor under det år er vi har kollat. Husen i den här staden och omkring liggande blir dyrare och dyrare varje vecka känns det som och det här är det billigaste vi hittat ännu. Men det ser inte ut som så vi egentligen vill bo. vad vi vill ha är en liten gårds liknande boende. Detta är en 1 1/2 villa från 40 talet i ”centrum” av ett område.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
F FörstaKöpare skrev:
Detta är en 1 1/2 villa från 40 talet i ”centrum” av ett område.
Är huset i någorlunda gott skick och inte ombyggt brukar dessa gamla hus vara rejält byggda. Om man inte absolut behöver modern öppen planlösning, kök som imponerar på grannen etc etc kan det vara ett gott köp. Javisst, barnen vill ha egna rum men man kan också fundera på om nödlösning kan vara ett alternativ den korta tidsperiod ungarna har detta behov innan de är flygfärdiga. Risken är annars att huset blir för dyrt vid inköp och för stort när barnen har flyttat.

Visst ska man ha drömmar! Jag byggde mitt drömhus när jag blev pensionär - ett hus för mig och min hund! Inom kort fick jag 5 barnbarn - huset blev definitivt för litet! Men med god planlösning har det fungerat och jag resonerar krasst att barnbarnen inte kommer hit lika mycket när de är tonåringar och har annat för sig. En attefallare finns nu på önskelistan.

Redigerat:
Låter som helt rätt. Kan ni köpa det utan att bränna alla marginaler ekonomiskt så köp!

F FörstaKöpare skrev:
Just nu har vi tittat på ett hus som geografiskt ligger bra för oss, i vad som verkar, ett väldigt bra område. Tomten är stor vilket jag vill, huset är ok storlek men skulle egentligen behöva ha ca 40kvm till på boende yta.
Jag tycker det låter jättebra. Vad säger detaljplanen? Hur mycket får ni bygga ut huset om ni vill? Det viktigaste är ju oftast läget.

Det är ofta svårt att veta vad man vill ha och vad man saknar. Det upptäcker man ofta efter ett tag. Köp huset, bo in er något år eller två och gör sedan justeringar.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Välj först kommun och bo där i lägenhet ( hyr om möjligt ) och känn in kommunens områden och välj sedan. Vi bodde några år i den kommun som passade oss och lärde känna folk och byggd. Efter ett tag stod det klart var vi ville bo. Sedan köpte vi när lämpligt objekt kom ut.

L
H Haste skrev:
Välj först kommun och bo där i lägenhet ( hyr om möjligt ) och känn in kommunens områden och välj sedan. Vi bodde några år i den kommun som passade oss och lärde känna folk och byggd. Efter ett tag stod det klart var vi ville bo. Sedan köpte vi när lämpligt objekt kom ut.
På ålderns höst kan det komma överaskningar. Det skiljer tusentals kronor per månad mellan kommunernas
avgiftsberäkningar som avser tex boendekostnad.
Vissa kommuner tror att det kostar ca 3000 kr/mån totalt att bo i en villa på ca 100 kvm boyta.
Då blir vårdavgiften därefter.
Jag vet exempel på att en 90 årig sjuk dam fick 1500 kr högre vårdavgift efter flytt till grannkommunen.
Dessutom skiljer det mycket mellan billigaste och dyraste kommun vad gäller matavgifterna vid heldygnsomsorg. Även där ca 1500 kr per månad skillnad (2800 resp 4300 kr)
inte nog med det, är man så dålig att man mest bara lever på näringsdrycker, som man betalar själv, ibland med viss reducering på priset, då kan vissa kommuner halvera matavgiften och andra gör det inte.
Som mest kan det mao skilja över 4.000 kr per månad!

Det här missar man oftast därför att ingen vill tänka på ålderdom och sjukdom.
Och att flytta till annan kommun bara för detta är inte alltid så enkelt.
inte sällan är man beroende av en godman / förvaltare och deras hjälp som är lite hipp som happ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.