17 473 läst · 17 svar
17k läst
17 svar
Vilken olja till dimsmörjare..
Sida 1 av 2
Enligt uppgift är inte packningarna i spikpistolen inte avsedda för symaskinsolja. I min spikpistol använder jag endast tryckluftsverktygsolja, något som enligt förpackningen endast består av parafinolja. Denna funkar fint för mig, inga problem alls med spikpistolen (om det inte är för kallt...)
Använd "rätt" olja för att m inimera risker med att packningar m.m. sväller eller tar skada på annat sätt. Tänk även på att ev. garantier kanske inte gäller om man anväder fel olja.
Närmsta järnhandel hjälper dig med vilken olja du ska ha...
Närmsta järnhandel hjälper dig med vilken olja du ska ha...
Man kan praktiskt taget använda vilken smörjolja som helst, men, ur hälsosynpunkt så är ju en parafinolja att föredra. Oljan bör också vara tunn. Andra egenskaper som "läggs in" i en dimmsmörjolja är t.ex att den inte skall frysa och att den skall motverka korrosion. Att O-ringar och tätningar skulle "svälla" av fel olja har jag svårt att tro...
Finns även hydrauloljor som är lämpliga, t.ex
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/17/1141995044215/Haydn.pdf
Finns även hydrauloljor som är lämpliga, t.ex
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/17/1141995044215/Haydn.pdf
Kan berätta att jag fick totalrenovera en spikpistol efter att jag kört med mineralolja. Slagstoppet (gjort av något liknande skumgummi men hårdare) kom ut med "avgasluften" som pulver och småbitar och O-ringarna svällde...
Kul diskussion det här! O-ringar som sväller...hmmm...nåja, om det är så, så är det väl så! Men, Matss, om du köper en olja som är till för dimsmörjning, så vill jag påstå att de flesta är mineraliska... och att dimsmörjning inte är det minsta högtegnologiskt, kräver inte mycket av oljan, ställs inte höga krav på temperaturbeständighet och stabilitet, det handlar inte om höga tryck och höga temperaturer. Det viktigaste är viskositeten, lättflytande, sen finns det en del andra saker som tillverkarna vill påpeka, som t.ex, rengörande verkan och att oljan ska motverka fuktbildning och att hålla viskositeten vid låga temperaturer.
Skulle vara kul att se dina O-ringar...det vanligaste materialet för en O-ring är Nitril, och Nitril klarar av olja, t.o.m petroleumprodukter.
Skulle vara kul att se dina O-ringar...det vanligaste materialet för en O-ring är Nitril, och Nitril klarar av olja, t.o.m petroleumprodukter.
Nu skall vi skilja mellan gummi och TPE, termoplastiska elastomerer. Gummi i färdiga produkter är alltid tvärbundet, dvs består av långa molekyler som efter vulkanisering även sitter ihop med varandra. Det gör gummin olösliga i lösningsmedel. Däremot kan de svälla. Man använder ibland svällning i lösningsmedel inom forskningen för att kunna räkna ut tvärbindningstätheten. Ett lösningsmedel som fungerar för ett ovulkaniserat gummi kommer att svälla ett vulkaniserat.
För övrigt uppfanns vulkanisering med svavel av en viss Mr Goodyear. Om man lyckas bryta upp tvärbindningarna eller huvudkedjan på många ställen, kommer man att kunna lösa den kvarvarande substansen i lösningsmedel. Då måste man göra lite kemi med materialet, dvs man kan inte rent fysikaliskt lösa upp ett vulkat gummi.
Termoplastiska elastomerer är inte tvärbundna, utan kan både smältas och lösas i vissa lösningsmedel. TPE kan man ofta hitta i produkter där man egentligen inte använder gummi för dess tekniska elastiska egenskaper, tex. i handtagen på verktyg.
Nitrilgummi är, som ardexmitten skrev, ganska okänsligt för opolära lösningsmedel, tex paraffin. Vanlig mineralolja kan innehålla både det ena och andra, och bör inte användas i kontakt med o-ringar som inte uttryckigen är avsedda att användas i kontakt med den typen av olja.
Är inte EPDM (eten-propen-dien monomer) den vanligaste typen av o-ringar? EPDM är mer känsligt för opolära lösningsmedel. EPDM var det första syntetiska gummit och uppfanns av tyskarna under något av krigen när tillgången på naturgummi för däckstillverkning var dålig.
Jag använder Julas luftverktygsolja till mina spikmaskiner. Detn liter jag köpte kommer att räcka min livstid ut. Till den stora spikmaskinen går det åt ca 10 droppar till en hel dags spikning.
För övrigt uppfanns vulkanisering med svavel av en viss Mr Goodyear. Om man lyckas bryta upp tvärbindningarna eller huvudkedjan på många ställen, kommer man att kunna lösa den kvarvarande substansen i lösningsmedel. Då måste man göra lite kemi med materialet, dvs man kan inte rent fysikaliskt lösa upp ett vulkat gummi.
Termoplastiska elastomerer är inte tvärbundna, utan kan både smältas och lösas i vissa lösningsmedel. TPE kan man ofta hitta i produkter där man egentligen inte använder gummi för dess tekniska elastiska egenskaper, tex. i handtagen på verktyg.
Nitrilgummi är, som ardexmitten skrev, ganska okänsligt för opolära lösningsmedel, tex paraffin. Vanlig mineralolja kan innehålla både det ena och andra, och bör inte användas i kontakt med o-ringar som inte uttryckigen är avsedda att användas i kontakt med den typen av olja.
Är inte EPDM (eten-propen-dien monomer) den vanligaste typen av o-ringar? EPDM är mer känsligt för opolära lösningsmedel. EPDM var det första syntetiska gummit och uppfanns av tyskarna under något av krigen när tillgången på naturgummi för däckstillverkning var dålig.
Jag använder Julas luftverktygsolja till mina spikmaskiner. Detn liter jag köpte kommer att räcka min livstid ut. Till den stora spikmaskinen går det åt ca 10 droppar till en hel dags spikning.
Annars så kan jag rekommendera Cube Oil, Dimsmörjolja av fabrikatet CEJN.
Temp. område: -30 till +150 grader.
Påverkar ej andningsorgan eller hud.
Godkänd för livsmedelsindustrin.
Faller ej under kravet för vådlighetsmärkning.
Har en hel liter som kommer att räcka min livstid ut också.
Temp. område: -30 till +150 grader.
Påverkar ej andningsorgan eller hud.
Godkänd för livsmedelsindustrin.
Faller ej under kravet för vådlighetsmärkning.
Har en hel liter som kommer att räcka min livstid ut också.
Att O-ringarna svällde (förlängdes) var egentligen inget problem förrän jag skulle sätta ihop maskinen. Problemet från början var att mjukplasten löstes upp i maskinen. Då jag ringde han som har servicen för mitt märke sa han direkt att felet berodde på fel olja vilken löser upp plasten. Nu kör jag på en vitolja på parafinbas som han rekommenderade.Ardexsmitten skrev:Kul diskussion det här! O-ringar som sväller...hmmm...nåja, om det är så, så är det väl så! Men, Matss, om du köper en olja som är till för dimsmörjning, så vill jag påstå att de flesta är mineraliska... och att dimsmörjning inte är det minsta högtegnologiskt, kräver inte mycket av oljan, ställs inte höga krav på temperaturbeständighet och stabilitet, det handlar inte om höga tryck och höga temperaturer. Det viktigaste är viskositeten, lättflytande, sen finns det en del andra saker som tillverkarna vill påpeka, som t.ex, rengörande verkan och att oljan ska motverka fuktbildning och att hålla viskositeten vid låga temperaturer.
Skulle vara kul att se dina O-ringar...det vanligaste materialet för en O-ring är Nitril, och Nitril klarar av olja, t.o.m petroleumprodukter.
Prova att hälla en skvätt motorolja i bilens bromsvätskebehållare så får du se ett exempel på många små gummidetaljer som inte uppskattar mineralolja...
Jag känner till att komponenterna i bromssystemet inte gillar motorolja, men det var ju inte det vi diskuterade. Vitolja är högraffinerad mineralolja. Alla dagens mineraloljor för motorsmörjning är tillverkade på paraffinbas. Så, enligt min mening så använder du en mineralolja....