S
Fixat lite stolpar till mina tomatpålar. Satte ner några kallsådda tomatplantor (som jag har för många av) vid två av pålarna.
 
  • Trädgårdsland med nyligen uppsatta trästolpar och nätstöd för tomatplantor, några små plantor i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag ser en spade. :thinking:
#no-dig ;)
Jo, jag vet, spaden har fått köra hårt idag, men jag tänkte att när mossan är borta kör jag no-dig-metoden. Då öser jag bara på med en massa material, så får naturen fixa blandningen åt mig. Då kan jag vänta på skörden.
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Hämtat nya jordgubbsplantor från föräldrarna, odlades från revor förra året:
pFNRoOhh.jpg

Fick ett par vattentunnor också
CfBXp1sh.jpg

Kafferast med rabarberpaj, igår kändes som den första sommardagen, fick ta av mig ullsockorna...
iYNHlvKh.jpg

Föräldrarnas växthus, det som finns kvar, pensionerade nu och det ska rivas. Nån ska ha bågarna och föra upp det igen nån annan stans, hade ett till växthus som togs ner förra året. Ska lämna med 4-5 bågar för ett "mini" växthus och att ha traktorn i.
fKOazf4h.jpg

Det växer väldigt bra i sanden...
KGDQzSKh.jpg

Dill har börjat växa överallt, och pappa tappade ett par lökar som hängt på tork och dom har börjat växa också...
Lb6w5Fih.jpg

Så vi tog hem ett lass med sand för att blanda ut i jorden för gubbarna
FCEMSP6h.jpg

Alla plantor som fick rum är planterade. De övriga har vi gått och planterat på övriga ställen i gården.
SYwyt6mh.jpg

Efter det har jag tömt vår väremkompost och tvättat och skrubbat den med tallsåpa. Säljer den och köparen hämtar den idag
0b3WBpXh.jpg

Tänker uppgradera till en roterande kompost istället. Jag skulle vilja ha en joraform men dom är så dyra...
KOrIXzVh.png

Denna modell känns mera realistisk:
kompostori-pyoriva-ulos-puutarhaan-160-litraa-kaksi-osastoa-abacus.jpg
 
  • Gilla
fremax och 9 till
  • Laddar…
Ägnade dagen åt att gräva lite gång och lite rabatt.
Trädgård med nyanlagda rabatter, växthus, hjulburen med jord och barn med leksakstraktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd gång och rabatt i en trädgård med växthus, krukor och en klematis i stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan skulle bara köpa krukor men kom hem med en Klematis som behövde stöd.
Nygrävd gång och rabatt i trädgård med krukor och klematis som står vid stödpinne, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så vallade jag motorgeten också.
 
  • Nygrävd gångstig och rabatt i en trädgård med högbäddar och spaljéer för klätterväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Igår..
Nyplanterad häcklängs med grävd jordremsa längs en väg, med trädgårdskärra och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag fick vi ner resterande del ut mot vägen.
Nysatta plantor i soligt trädgårdsland med stor träd bakgrund och en skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade plantor längs med ett staket utmed en väg, jord fuktad efter kvällsvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2msk näring per planta ihop med kvällsvattningen. :geek:
Nu gäller det att hålla jorden fuktig.
Har några plantor över, men man ska ju ha något att göra i veckan också... :crysmile:
 
  • Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Igår..
[bild]

Idag fick vi ner resterande del ut mot vägen.
[bild] [bild]
2msk näring per planta ihop med kvällsvattningen. :geek:
Nu gäller det att hålla jorden fuktig.
Har några plantor över, men man ska ju ha något att göra i veckan också... :crysmile:
Plantorna ser ff väldigt fina ut. Ni skötte om dem bra.:heart:
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Plantorna ser ff väldigt fina ut. Ni skötte om dem bra.:heart:
Vågar fortfarande inte pusta ut... :oops:

Droppslang ska rullas ut, får läsa på lite hur man ska tänka med den.:thinking:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vågar fortfarande inte pusta ut... :oops:

Droppslang ska rullas ut, får läsa på lite hur man ska tänka med den.:thinking:
Vattna inte hela tiden. Vattna rejält en första gång. (Jag hoppas att ni gjorde det i samband med planteringen? Om inte så gör det nu. Gärna med slang och känn efter att det blir blött ) sedan kan ni fortsätta sköta bevattning med droppslang. Vattna ett antal timmar, säg fem (kontrollera att det är blött i jorden där rötterna är, annars får ni justera tiden) och låt det sedan gå ett antal dagar innan ni vattnar igen. Det många gör fel är att de låter plantorna stå i vatten mer eller mindre hela tiden. Själv vattnar jag en gång i veckan, rejält. Är det väldigt varmt eller blåsigt får man vattna oftare. Ni får titta på hur plantorna mår. Känn på grenarna och "barren" varje dag och tänk på att det är olika förutsättningar på olika platser i trädgården. Ni har så lång häck att det kan göra skillnad, blåst, jordmån, annan växtlighet, sol, skugga etc så kontrollera på flera ställen. (Om jag planerar under sommaren vattnar jag kanske var annan dag första veckan. Därefter en gång per vecka.)

Tänk på att jorden runt om rännan som ni grävt är hård. (Om ni inte har sandjord? Då blir det annorlunda.) Vatten letar sig inte ifrån rännan så lätt utan kan bli stående och då får rötterna inte tillräckligt med syre.

Det är lite pyssel men det kommer att bli bra.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Stor grön växt i en brun flätad kruka mot en mur täckt av klätterväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att jag glömde att jag redan hade gödslat och gödslade en (minst) gång extra.
Så här liten var den i höstas. Liten trädgrodd med gulnande löv i brun flätad kruka mot mur med gröna klätterväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva vitsen är ju att de ska stå i den krukan. Till våren får jag leta reda på en ny liten trädgrodd som kan växa till sig. För nu är det nog inte många år kvar för den här.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 5 till
  • Laddar…
J
Blev tidigare i våras tvungen att flytta ett litet äppelträd.

Står på sin nya plats men den sätter inga blad, grenarna lever uppenbarligen än så länge eftersom det är grönt om man testar beskära. Övriga fruktträd runtomkring har blad vid det här laget.

Vad ska man göra, vänta eller ge upp?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Blev tidigare i våras tvungen att flytta ett litet äppelträd.

Står på sin nya plats men den sätter inga blad, grenarna lever uppenbarligen än så länge eftersom det är grönt om man testar beskära. Övriga fruktträd runtomkring har blad vid det här laget.

Vad ska man göra, vänta eller ge upp?
Vänta lite till.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Har strött ut ca 15 säckar kogödsel så nu är min gräsmatta tjock och fin. Mosssan verkar ha dött knall och fall. Inte heller minsta spår efter revsmörblommor. Annars sitter jag och beundrar min granne som anlitat en firma som grävt bort ca 20 cm finfin åkerjord. Tydligen har han för avsikt att lägga på ett nytt lager jord. Dessutom har han grävt bort garageinfarten till ca 30 cm djup så det blev flera lastbilslass med makadam och grus. När jag skulle renovera min garageuppfart fick jag veta att man aldrig ska röra en ca 50 år gammal garageuppfart. Bara att jämna av med markduk och några cm sand och så ett lager marksten.
Undrar vem som blivit lurad jag som köpt 15 säckar kogödsel och bara lagt på lite sand utan att gräva upp hela garageuppfarten.????????
Verkar som om grannen behöver grävmaskin och lastbil samt två personer hela två veckor för att bli klar. Själv kan jag ligga på altanen med en god bok och en kvist persilja bakom örat för att vara lite välklädd. Var visst Marlym Monro om påstod att det räcker med en kvist persilja bakom örat för att ,man skulle vara välklädd i solen????+
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Har strött ut ca 15 säckar kogödsel så nu är min gräsmatta tjock och fin. Mosssan verkar ha dött knall och fall. Inte heller minsta spår efter revsmörblommor. Annars sitter jag och beundrar min granne som anlitat en firma som grävt bort ca 20 cm finfin åkerjord. Tydligen har han för avsikt att lägga på ett nytt lager jord. Dessutom har han grävt bort garageinfarten till ca 30 cm djup så det blev flera lastbilslass med makadam och grus. När jag skulle renovera min garageuppfart fick jag veta att man aldrig ska röra en ca 50 år gammal garageuppfart. Bara att jämna av med markduk och några cm sand och så ett lager marksten.
Undrar vem som blivit lurad jag som köpt 15 säckar kogödsel och bara lagt på lite sand utan att gräva upp hela garageuppfarten.????????
Verkar som om grannen behöver grävmaskin och lastbil samt två personer hela två veckor för att bli klar. Själv kan jag ligga på altanen med en god bok och en kvist persilja bakom örat för att vara lite välklädd. Var visst Marlym Monro om påstod att det räcker med en kvist persilja bakom örat för att ,man skulle vara välklädd i solen????+
Jag som trodde att Marilyn Monroe sa att hon inte klev ur sängen för mindre än 20 000 dollar. :crysmile: Persiljan var bättre tycker jag.
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
This time of year...again!
Automatisk gräsklippare med öppet lock, kablar, och slingsökare bredvid en röd staketvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var nog bara att tuta och köra förra våren, nu i år visste jag tråden på framsidan blivit avgrävd då häcken grävdes ner.
Skarvade ihop avbrotten utan framgång, testat med Biltemas slingsökare men blir inte riktigt klok på var avbrottet är...:thinking::oops:
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
This time of year...again!
[bild]
Var nog bara att tuta och köra förra våren, nu i år visste jag tråden på framsidan blivit avgrävd då häcken grävdes ner.
Skarvade ihop avbrotten utan framgång, testat med Biltemas slingsökare men blir inte riktigt klok på var avbrottet är...:thinking::oops:
Ett slingbrott funnet idag, söka vidare efter planerad uppstart av svärmors Husqvarna..:oops:

Kan bli ett till inlägg i GAAAAAHHH tråden..:geek:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.