Ska till att byta tak på torpet men skulle behöva lite tips på hur man bäst går tillväga.
Teglet (ska bytas för övrigt) ligger på brädor som ligger omlott, uppifrån och ner om ni förstår. Från nock till takfot.
Det finns ingen takpapp som det är nu.
Så vad tror ni, som har gjort detta tidigare?
Såg nån som använde oljehärdad board uppepå "brädorna", det såg rätt smidigt ut. Kan man ha papp uppepå boarden sen..?
Teglet (ska bytas för övrigt) ligger på brädor som ligger omlott, uppifrån och ner om ni förstår. Från nock till takfot.
Det finns ingen takpapp som det är nu.
Så vad tror ni, som har gjort detta tidigare?
Såg nån som använde oljehärdad board uppepå "brädorna", det såg rätt smidigt ut. Kan man ha papp uppepå boarden sen..?
Besserwisser
· östergötland
· 2 072 inlägg
Finns många varianter, masoniten är istället för papp, dock ska den vara oljehärdad
En del tar bort"lockbrädorna" och använder moderna takdukar
En del tar bort"lockbrädorna" och använder moderna takdukar
Förutsatt att brädorna är i hyfsat skick behåller jag dom gärna, känns bra att ha något rejält att gå på när man jobbar.
Så då är det att lägga masonit med lite överlapp uppepå brädorna, lägga ströläkt (som jag gissar behöver riktas med klossar) sen bärläkt..?
Såna klyvda trekants reglar är inget man använder mot vindskivorna i den här situationen?
Så då är det att lägga masonit med lite överlapp uppepå brädorna, lägga ströläkt (som jag gissar behöver riktas med klossar) sen bärläkt..?
Såna klyvda trekants reglar är inget man använder mot vindskivorna i den här situationen?
Detta är inte min vind med det är samma princip.Larsa skrev:
Som du ser är det inga takstolar uppifrån och ner, utan stockar som går längs huset .
Så jag antar att brädorna utgör underlagstaket
Bästa svaret
Brädorna är troligtvis ursprungshusets ”råspont” så i princip har du ett underarbete som består av att se om plankorna är i skapligt skick och ev byta det som är murket. Sedan är i princip nästa steg att dels välja en produkt som kan andas alt är tät och utifrån denna produktens krav ordna ett lämpligt underlag.
Om du tex vill köra vanlig papp som kräver ett slätt underlag är tex masonit ett lämpligt underlag innan du kör papp och läkt. Om du vill köra något som andas och du hittar du duk som kan förläggas på ojämnt underlag kan du köra duken direkt mot dina plank. Givetvis med reservation att du kan få upp ströläkten på ett bra sätt sedan
Sista tipset får väl vara att om du nu har en gammal takkonstruktion så smacka inte dit modernt nytt 2 kupigt tegel eller ännu värre något av betong
Om du tex vill köra vanlig papp som kräver ett slätt underlag är tex masonit ett lämpligt underlag innan du kör papp och läkt. Om du vill köra något som andas och du hittar du duk som kan förläggas på ojämnt underlag kan du köra duken direkt mot dina plank. Givetvis med reservation att du kan få upp ströläkten på ett bra sätt sedan
Sista tipset får väl vara att om du nu har en gammal takkonstruktion så smacka inte dit modernt nytt 2 kupigt tegel eller ännu värre något av betong
Torpet hade troligtvis inte tegel från början, brädorna är nog husets ordinarie yttertak.
Inget ovanligt sätt att bygga tak förr, på Gotland har de flesta kyrkor fortfarande sådana tak, målade med tjära.
Kollar man noga har den underliggande brädan ett spår i kanten, vatten som tar sig in mellan brädorna kommer följa spåret ut.
Board, papp och läkt kommer funka utmärkt, nackdelen är utrymmet mellan brädorna som kommer gillas av insekter, bin, getingar mm. Så ett nät bör nog spännas runt kanten innan man lägger board
Inget ovanligt sätt att bygga tak förr, på Gotland har de flesta kyrkor fortfarande sådana tak, målade med tjära.
Kollar man noga har den underliggande brädan ett spår i kanten, vatten som tar sig in mellan brädorna kommer följa spåret ut.
Board, papp och läkt kommer funka utmärkt, nackdelen är utrymmet mellan brädorna som kommer gillas av insekter, bin, getingar mm. Så ett nät bör nog spännas runt kanten innan man lägger board
Jättebra tipsM myrstack skrev:Brädorna är troligtvis ursprungshusets ”råspont” så i princip har du ett underarbete som består av att se om plankorna är i skapligt skick och ev byta det som är murket. Sedan är i princip nästa steg att dels välja en produkt som kan andas alt är tät och utifrån denna produktens krav ordna ett lämpligt underlag.
Spontant känns board bäst, jag är säker på att jag kommer råka gå sönder en duk.
Det finns enkupigt tegel i betong, är det inget att ha? Är lertegel att föredra?
Hur har det gått med taket?
Medlem
· Stockholm
· 4 009 inlägg
Lertegel är snyggast och håller flera hundra år.
Det har gått bra, ena sidan är klar och andra sidan jobbar jag på i skrivande stund.April Skies skrev:
Jag valde vittinge t11 med oljehärdad masonit under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Hur gör du vid nocken? Blir det nockpannor, plåt- eller brädnock?
Liknande trådar
-
Hur fixa detta tak på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fylls en spygattbrunn i källartrappa på bästa sätt?
Vatten & Avlopp -
Bästa sätt att reparera fasad med spont?
Fasad -
Hur ska man göra för att få ett IKEA-kök installerat på bästa sätt
Kök -
Hur sätta upp mobilt bredband på bästa sätt?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G