2 399 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Vattenskada i bostadsrätt - försäkringsfrågor
Min mor har fått en ganska omfattande vattenskada i sin lägenhet orsakad av grannen i lägenheten ovanför. Skadorna har besiktigats, fläktar har funnits i mammas lägenhet några veckor för att torka ur och nu tagits bort. Snart ska reparationer och renovering ta vid och jag behöver lite råd från er som kan juridiken här för att hjälpa mamma genom detta på bästa sätt, hon är nästan 80 och hänger inte med i alla svängar.
Bakgrunden är att det är en BRF (HSB) som har en försäkring. BRFn har låtit besiktigat skadorna och en firma kommer att anlitas för att reparation och renovering. Denna kommer att vara omfattande - i princip kommer alla ytskikt tas bort intill betongstommen, regelväggar kommer rivas till reglarna, golv kommer bytas. Allt detta i kök, hall och sovrum. Det finns en byggfirma anlitad för detta, arbete inleds efter semestrarna.
Vi har även anmält till mammas försäkringbolag (TH). TH skriver att de täcker återställning av ytskikt och fast inredning. TH meddelar att en byggfirma (annan än den som BRF anlitar), kommer att kontakta mamma.
Nu till mina funderingar:
1. Hur mycket av återställning bör ingå i uppdraget till BRFens byggfirma, eller är det enbart rivning som sker via dem? Dock när jag pratade med dem lät det som att de kommer att kunna återställa ytskikt också.
2. Hur mycket synk mellan byggbolagen måste man stå för själv?
3. Kan man be byggbolaget som renoverar på uppdrag av BRFen även ta uppdraget från TH? (Men hur hanteras i så fall ersättningarna).
4. När jag pratade med BRFens byggbolag sa han att självrisken kan vara uppåt 10tkr + åldersavdrag. Men mamma har ju inte varit vållande? TH har en självrisk på 2tkr + åldersavdrag - här är det ju mer rimligt att betala om det är denna försäkring som bör täcka nya ytskikt.
En okänd faktor just nu är om "köksväggen" (innerväggen i köket med skåp, spis, diskbäbk) också ska rivas, det var inte helt tydligt i besiktningsunderlaget och jag glömde fråga byggaren om det. Kommer den också att rivas blir det ju ett betydligt kostsammare projekt...
OBS! Just nu handlar detta om att jag ska få grepp om situationen, jag har ingen misstro mot nån av inblandade parter (bara så det är sagt).
Bakgrunden är att det är en BRF (HSB) som har en försäkring. BRFn har låtit besiktigat skadorna och en firma kommer att anlitas för att reparation och renovering. Denna kommer att vara omfattande - i princip kommer alla ytskikt tas bort intill betongstommen, regelväggar kommer rivas till reglarna, golv kommer bytas. Allt detta i kök, hall och sovrum. Det finns en byggfirma anlitad för detta, arbete inleds efter semestrarna.
Vi har även anmält till mammas försäkringbolag (TH). TH skriver att de täcker återställning av ytskikt och fast inredning. TH meddelar att en byggfirma (annan än den som BRF anlitar), kommer att kontakta mamma.
Nu till mina funderingar:
1. Hur mycket av återställning bör ingå i uppdraget till BRFens byggfirma, eller är det enbart rivning som sker via dem? Dock när jag pratade med dem lät det som att de kommer att kunna återställa ytskikt också.
2. Hur mycket synk mellan byggbolagen måste man stå för själv?
3. Kan man be byggbolaget som renoverar på uppdrag av BRFen även ta uppdraget från TH? (Men hur hanteras i så fall ersättningarna).
4. När jag pratade med BRFens byggbolag sa han att självrisken kan vara uppåt 10tkr + åldersavdrag. Men mamma har ju inte varit vållande? TH har en självrisk på 2tkr + åldersavdrag - här är det ju mer rimligt att betala om det är denna försäkring som bör täcka nya ytskikt.
En okänd faktor just nu är om "köksväggen" (innerväggen i köket med skåp, spis, diskbäbk) också ska rivas, det var inte helt tydligt i besiktningsunderlaget och jag glömde fråga byggaren om det. Kommer den också att rivas blir det ju ett betydligt kostsammare projekt...
OBS! Just nu handlar detta om att jag ska få grepp om situationen, jag har ingen misstro mot nån av inblandade parter (bara så det är sagt).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
1. Troligen bygger de upp väggar etc. på uppdrag av föreningen men fixar inga ytskikt. Prata med föreningen.
2. Varierar nog
3. Beror nog på TH, prata med dem.
4. Företaget som föreningen har anlitat pratar väl om självrisken för föreningen.
Köksskåp går nog ofta att återanvända om de inte är förstörda i sig själva.
Läs stadgarna noga för att veta var gränsen går mellan föreningens ansvarsområden och din mammas.
2. Varierar nog
3. Beror nog på TH, prata med dem.
4. Företaget som föreningen har anlitat pratar väl om självrisken för föreningen.
Köksskåp går nog ofta att återanvända om de inte är förstörda i sig själva.
Läs stadgarna noga för att veta var gränsen går mellan föreningens ansvarsområden och din mammas.
1. Vad som är bostadsrättsföreningens och bostadsrättshavarens ansvar framgår av stadgarna. Om föreningen har den senaste versionen av HSB:s normalstadgar (v5 från 2011) så framgår det i § 31 och § 32. Väldigt förenklat kan man säga att föreningen ansvarar för rivning, torkning och återställning fram till ytskiktet och därefter ansvarar din mamma.
2. Svårt att säga exakt hur det kommer se ut i din mammas fall. Men generellt så måste varje steg göras för sig. Först river man, sedan torkar man och efter det så återställer man fram till ytskiktet. Därefter tar din mammas hantverkare över (svårt att måla, sätta upp skåp osv innan väggarna finns på plats). Använder man välrenommerade företag är de vana vid sådant här arbete och dialogen kommer mest vara om vad/hur man vill ha det. Använder man mer suspekta firmor får man vara beredd på merarbete.
3. Vissa försäkringsbolag tillåter det och andra inte. Här måste du ha en dialog med ert försäkringsbolag.
4. Huruvida man varit vållande eller inte spelar ingen roll i sammanhanget. Möjligen skulle föreningen kunna driva en regress om man varit vårdlös, men det är en helt annan fråga. Det är lite oklart vilken självrisk som åsyftas eftersom det blir två. En för föreningen och det som är deras ansvar och en för din mamma och det som faller inom hennes ansvar. Självklart ska hon bara stå för sin självrisk, inte föreningens. Åldersavdrag tillkommer alltid, syftet med försäkringen är att det ska återställas till det skick som var innan medan man får själv stå för den "värdehöjande" delen. Sedan kan det vara så att föreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg på sin försäkring samt att din mamma även har en egen på sin hemförsäkring. Då ska ni så klart titta på villkoren och välja den försäkring som är mest gynnsam för er.
Sedan finns det vissa undantag om tex skadeorsaken beror på trycksatt ledning. Men det bör framgå av skaderapporten.
2. Svårt att säga exakt hur det kommer se ut i din mammas fall. Men generellt så måste varje steg göras för sig. Först river man, sedan torkar man och efter det så återställer man fram till ytskiktet. Därefter tar din mammas hantverkare över (svårt att måla, sätta upp skåp osv innan väggarna finns på plats). Använder man välrenommerade företag är de vana vid sådant här arbete och dialogen kommer mest vara om vad/hur man vill ha det. Använder man mer suspekta firmor får man vara beredd på merarbete.
3. Vissa försäkringsbolag tillåter det och andra inte. Här måste du ha en dialog med ert försäkringsbolag.
4. Huruvida man varit vållande eller inte spelar ingen roll i sammanhanget. Möjligen skulle föreningen kunna driva en regress om man varit vårdlös, men det är en helt annan fråga. Det är lite oklart vilken självrisk som åsyftas eftersom det blir två. En för föreningen och det som är deras ansvar och en för din mamma och det som faller inom hennes ansvar. Självklart ska hon bara stå för sin självrisk, inte föreningens. Åldersavdrag tillkommer alltid, syftet med försäkringen är att det ska återställas till det skick som var innan medan man får själv stå för den "värdehöjande" delen. Sedan kan det vara så att föreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg på sin försäkring samt att din mamma även har en egen på sin hemförsäkring. Då ska ni så klart titta på villkoren och välja den försäkring som är mest gynnsam för er.
Sedan finns det vissa undantag om tex skadeorsaken beror på trycksatt ledning. Men det bör framgå av skaderapporten.
Tack för utförligt svar. Jag ska kontakta BRFen på måndag och försöka ta reda på hur långt deras ansvar sträcker sig. Hur gör man om även deras försäkring skulle kunna täcka ytskikten? Då ska väl ändå inte mamma betala hela självrisken? Den borde väl i så fall delas mellan henne (för ytskikten) och BRFen (för återställande av stommen).BeaumontX skrev:1. Vad som är bostadsrättsföreningens och bostadsrättshavarens ansvar framgår av stadgarna. Om föreningen har den senaste versionen av HSB:s normalstadgar (v5 från 2011) så framgår det i § 31 och § 32. Väldigt förenklat kan man säga att föreningen ansvarar för rivning, torkning och återställning fram till ytskiktet och därefter ansvarar din mamma.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 886 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 886 inlägg
Om det skulle visa sig att föreningen har en sådan försäkring. Ring försäkringsbolaget. Produkterna är så pass komplicerade att det inte går att gissa på ett forum hur avtalet ser ut.D Dublin skrev:Tack för utförligt svar. Jag ska kontakta BRFen på måndag och försöka ta reda på hur långt deras ansvar sträcker sig. Hur gör man om även deras försäkring skulle kunna täcka ytskikten? Då ska väl ändå inte mamma betala hela självrisken? Den borde väl i så fall delas mellan henne (för ytskikten) och BRFen (för återställande av stommen).
Även i ett sådant fall blir det två självrisker, en för det som faller på fastighetsförsäkringen och en för det som faller på det kollektiva bostadsrättstillägget. Tänk på det kollektiva bostadsrättstillägget endast som en extraförsäkring föreningen (vilket i och för sig är medlemmarna själva) betalar åt din mamma.D Dublin skrev:Tack för utförligt svar. Jag ska kontakta BRFen på måndag och försöka ta reda på hur långt deras ansvar sträcker sig. Hur gör man om även deras försäkring skulle kunna täcka ytskikten? Då ska väl ändå inte mamma betala hela självrisken? Den borde väl i så fall delas mellan henne (för ytskikten) och BRFen (för återställande av stommen).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 886 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 886 inlägg
Är de jämförbara med typiska hemförsäkringar med bostadsrättstillägg? Undrar om vår förening slösar bort pengar genom att dubbelförsäkra på detta sätt.BeaumontX skrev:Även i ett sådant fall blir det två självrisker, en för det som faller på fastighetsförsäkringen och en för det som faller på det kollektiva bostadsrättstillägget. Tänk på det kollektiva bostadsrättstillägget endast som en extraförsäkring föreningen (vilket i och för sig är medlemmarna själva) betalar åt din mamma.
De är jämförbara med enbart bostadsrättstillägget i hemförsäkringar, den ersätter inte övriga delar i en hemförsäkring. Det finns för- och nackdelar med en sådan, så om det beror väldigt mycket på föreningen om det är bra eller dåligt att ha en sådan.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 886 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 886 inlägg
Kollade det gemensamma bostadrättstillägg som föreningen jag äger del av har. Fullvärde vid skada som i tråden och kostar 3000 kr i självrisk för bostadrättshavaren vid vattenskada. Låter bra!D Dublin skrev:Tack för utförligt svar. Jag ska kontakta BRFen på måndag och försöka ta reda på hur långt deras ansvar sträcker sig. Hur gör man om även deras försäkring skulle kunna täcka ytskikten? Då ska väl ändå inte mamma betala hela självrisken? Den borde väl i så fall delas mellan henne (för ytskikten) och BRFen (för återställande av stommen).
Intressant. Då är det även en självrisk för BRFen på ett annat belopp vid samma skada antar jag?Claes Sörmland skrev:
BRFens självrisk brukar vara ett eller två basbelopp beroende på hur skadan uppstått.
Vi hade ett sånt där fall för några år sen, då var 2 basbelopp 96.500:- Då var det en boendes diskmaskin orsak till skadan, klämd slang bakom maskinen, dvs slarv.
Den boende fick betala 3000:- till sitt eget bolag, vi har inte kollektiv försäkring.
Föreningen skulle kunna dra fallet vidare, men det vore att äventyra medlemmarnas pengar då vi är en liten förening.
Vi hade ett sånt där fall för några år sen, då var 2 basbelopp 96.500:- Då var det en boendes diskmaskin orsak till skadan, klämd slang bakom maskinen, dvs slarv.
Den boende fick betala 3000:- till sitt eget bolag, vi har inte kollektiv försäkring.
Föreningen skulle kunna dra fallet vidare, men det vore att äventyra medlemmarnas pengar då vi är en liten förening.
Runt ett till två basbelopp är normalt, men det går inte att ge ett generellt svar på frågan hur stor självrisken är för en förening. Finns alldeles för många faktorer som spelar in.Isakare skrev:BRFens självrisk brukar vara ett eller två basbelopp beroende på hur skadan uppstått.
Jag skulle nog säga att det är klokt av er att inte driva det fallet vidare. Spontant känns förutsättningarna för att vinna väldigt små, om det inte finns mer information som du inte delgivit.