Ska bygga ett växthus på 5,1 kvm. Hur gör man en bra grund till den. Vill gärna kunna odla tidigt i växthuset. Räcker det att typ isolera från sidorna typ 1 meter under marknivå eller måste hela golvet vara isolerat på nåt vis? Vill inte gjuta ett helt betonggolv. Tänkte bara gjuta fast sockeln.
Vad ska du ha som golv? Stenplattor? Var i Sverige finns växthuset?Marie Andersson4 skrev:
Vad har du för växthus? Är det isolerat?
Du gräver ut för grunden, lägg markduk underst, grunda med grovt grus (lägg i dräneringsslang i gruset om det är vattensjukt), packa ihop gruset med padda, lägg ut cellplast (googla EPS isolering), på med 5 cm sättsand, lägg ut plattorna, klart!Marie Andersson4 skrev:
Bästa svaret
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 197 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 197 inlägg
Har funderat lite och bryr mig nog inte om att isolera nerifrån. Blir för mycke jobb ☺️ Får bli oisolerat golv. Ja man kan ju ändå odla lite grönsaker som sallad och morot i upphöjda lådor tidigt där tack för det tipset. Tomat och gurka får jag väl odla inomhus tills frosten e över och flytta ut då.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 197 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 197 inlägg
Haha, såg att jag skrev fel. Bilden är från 12 april.Marie Andersson4 skrev:Har funderat lite och bryr mig nog inte om att isolera nerifrån. Blir för mycke jobb ☺️ Får bli oisolerat golv. Ja man kan ju ändå odla lite grönsaker som sallad och morot i upphöjda lådor tidigt där tack för det tipset. Tomat och gurka får jag väl odla inomhus tills frosten e över och flytta ut då.
Liknande trådar
-
Grundjobb för Hörnpelare till litet trapphus på 2-våningsvilla
Grund & Markarbeten -
Passlig och billig grund till litet kallförråd?
Grund & Markarbeten -
Betongkvalitet -S4 eller S5 till husgrund
Grund & Markarbeten -
Bygglov för litet hus på tillfällig "grund"
Bygglov -
Grund till litet fritidshus...
Grund & Markarbeten