Hej!

Har just köpt hus utan garage och planerar att bygga ett. Jag tänker mig ett större på 70-80 m2 med lite högre väggar (minst 3 meter) för att få plats med tvåpelarlyft.
Finns det några optimala mått för att få bäst plats. Bredd/längd i förhållande till varandra?
Vill kunna röra mig runt bilar ordentligt. Tänker mig om jag vill kunna laga rost etc och behöva lite yta.

Jag har kollat på Mellby och Lövångers bygg. Där får man pris direkt. Har någon jämfört och fått priser från tex Byggmax, XL-bygg etc och ser om motsvarande material är billigare?

När jag byggde garage 2018 så var lösvirkes betydligt billigare än byggsats. Skiljde 50-100 k kr samt att standarden blev högre.

F Falle86 skrev:
När jag byggde garage 2018 så var lösvirkes betydligt billigare än byggsats. Skiljde 50-100 k kr samt att standarden blev högre.
När du skriver lösvirke beställde du från en brädgård typ med samma spec som från en paket-tillverkare?

Prisskillnaden var inklusive hantverkarkostnad på båda offerterna.

Bygget du själv jämfört med modulbyggsatser så kommer det blir billigare att bygga lösvirkes då det byggs in mantimmar i modulerna.

Jag håller på att bygga garage på 70 kvm just nu och beställd nyligen allt mtrl från en lokal bygghandel.
För ett garage med helt färdig utsida men utan isolering och skivor så fick jag pröjsa ca 140.000:-
Om jag skulle köpa motsvarande fast som byggsats från tex lundqvist eller lövånger så skulle det landa på ca 260.000:-

Redigerat:
sunnis
Har själv ett s.k modulgarage från Mellby.

Priset är ju väldigt beroende på vad ni menar med "komplett" och hur det är konstruerat. Dimension på stommen, extra installationsskikt, takhöjd, isolering, typ av takstolar, garageportar, typ av fönster, ytterdörr, takbeklädnad, val av ytterpanal och annan extrautrustning gör att det diffar ganska mycket.

Kan ju börja med mitt:

82kvm: 145 + 45 (installationsskikt) stomme, 250cm moduler ställt på 20cm leca för 270cm takhöjd, 4st 110x60 fönster, 3st 110x130 fönster, 1st ytterdörr, två motordrivna garageportar, W-takstolar, liggande ytterpanel, betongpannor, underlagspapp OSB, gips, takgips. isolering, plast, råspont, plåt, hängrännor, stuprör.

Mitt var komplett allt från uppmåttade påsar med skruv, spik och plåtspik till sista gipsskivan inkl monteringsansvisningar, bygglovshandlingar och telefonsupport. Mitt landade på 260tkr.

Skulle inte förvåna mig om lösvirke är billigare, det borde vara det. Men frågan är hur mycket billigare det är när man faktiskt jämför äpple med äpple. Det var väldigt trevligt att bygga ihop och jävligt skönt att ha exakt allt material hemma som behövdes vilket sparade på mycket tid.

Redigerat:
  • Gilla
Timo Kordelin och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Har själv ett s.k modulgarage från Mellby.

Priset är ju väldigt beroende på vad ni menar med "komplett" och hur det är konstruerat. Dimension på stommen, extra installationsskikt, takhöjd, isolering, typ av takstolar, garageportar, typ av fönster, ytterdörr, takbeklädnad, val av ytterpanal och annan extrautrustning gör att det diffar ganska mycket.

Kan ju börja med mitt:

82kvm: 145 + 45 (installationsskikt) stomme, 250cm moduler ställt på 20cm leca för 270cm takhöjd, 4st 110x60 fönster, 3st 110x130 fönster, 1st ytterdörr, två motordrivna garageportar, W-takstolar, liggande ytterpanel, betongpannor, underlagspapp OSB, gips, takgips. isolering, plast, råspont, plåt, hängrännor, stuprör.

Mitt var komplett allt från uppmåttade påsar med skruv, spik och plåtspik till sista gipsskivan inkl monteringsansvisningar, bygglovshandlingar och telefonsupport. Mitt landade på 260tkr.

Skulle inte förvåna mig om lösvirke är billigare, det borde vara det. Men frågan är hur mycket billigare det är när man faktiskt jämför äpple med äpple. Det var väldigt trevligt att bygga ihop och jävligt skönt att ha exakt allt material hemma som behövdes vilket sparade på mycket tid.
Tack för ditt svar. Min tanke var att jämföra på så sätt att man köper samma varor, dimensioner osv. Det är som du säger värt mycket med uppmärkning och så. Frågan hänger lite på skillnaden i pris.

Mvh
Daniel

sunnis
D Danne12345 skrev:
Tack för ditt svar. Min tanke var att jämföra på så sätt att man köper samma varor, dimensioner osv. Det är som du säger värt mycket med uppmärkning och så. Frågan hänger lite på skillnaden i pris.

Mvh
Daniel
Tror att ska man gå på modultillverkarna och få ut maximalt så ska man nog köpa allt all-inclusive i ett paket. En bekant byggde med ett lövånger (Kan varit någon annan) och köpte egentligen bara modulstommen, efter sådär 101st resor till bygghandeln med släp så var det klart... Det blev nog ingen vidare affär om man skulle summera ihop det. Då hade det varit bättre att fått allt i färdiga paket från bygghandel.

Sedan får man värdera sin egna tid och kunskap. Mellbys moduler var nästintill idiotsäkra att få upp snabbt och bra.

Det är nog att ta in offerter och normalisera materialet så man jämför 100% lika och se vad det blir i sista raden i ett excelblad..

Men övriga tips:

* Tänk till på garageporten, ska du har ett riktigt mek-garage så vill man helst ha vikportar. Takskjutport tar stjäl takhöjd för en lift.

* Bygg ner billyften i plattan vid gjutningen

* Finns specialtokstolar som gör att man kan få högre takhöjd vid lyften.

* Ett varv med leca-block på plattan är ett "gratis" sätt att få 20cm extra takhöjd plus en spolsäker kant.

* Bygg så stort du har råd med.

* Ta med bra garageinredning i din budget från början,

* Spara energi med mini-FTX aggregat

• Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.