Vad skulle rekommendera för grind till denna infart? (hund) inne på en med stående ribbor. Men staketet på tomten har liggande brädor. Vad blir snyggast och "lättast" att bygga? Samt vilka gångjärn är att föredra?
//Gotland
//Gotland
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Päronen har en bred tvådelad grind med liggande brädor, har hängt där i 45 år
Japp, tvärslå är ett måste, annars hänger sig grinden.E elch0ck skrev:
Här är ett exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och tvärslån ska gå från nedre gångjärnet upp till överkant av grinden!
Det är då tvärslån liksom håller upp grinden.
edit: Rackarns, jag använde fel ord här, läs snedsträva istället för tvärslå som jag skrev ovan.
Redigerat:
Här kommer lite fler bilder tack för hjälpen förrestenBronken skrev:
Tack. Vore det inte mest passande att ha samma stil på grinden som designen på staketet fast med stabiliserande 'snedsträva'?
Kanske med ytterligare en planka i höjd - samt kanske avvikande kulör, likt husets fasad?
Två-delad tror jag också på.
Gångjärn skulle jag ta vanliga hakgångjärn (typ såna man har på ladugårdsdörrar).
PS: Det ser ut som grinden behöver gå inåt för att slippe behöva pejte ut cykelturistar ur grindspjälorna var å varannan dag
Kanske med ytterligare en planka i höjd - samt kanske avvikande kulör, likt husets fasad?
Två-delad tror jag också på.
Gångjärn skulle jag ta vanliga hakgångjärn (typ såna man har på ladugårdsdörrar).
PS: Det ser ut som grinden behöver gå inåt för att slippe behöva pejte ut cykelturistar ur grindspjälorna var å varannan dag
Hunden tar sig alltså inte över befintligt staket? Håller med övriga att grinden anpassas till befintligt staket och delas ev i två olika längder dvs en mindre för passage. Ett snyggt hjul vore väl inte helt fel?