3 348 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Platta på mark. Golvet? + fler frågor
Vad ska vi har för material på golvet i vårt badrum?
Vi kommer köpa Aquapanel att ha på väggarna. Vi reglar upp extra så vi får cc 30 cm (har 60 i dagsläget) och sätter enkelskivor.
Taket - vad gäller för material där? Gipstaket ska vi riva ut, det är ändå inte intakt efter att vi rev ut en skiljevägg vid gamla duschhörnan. Vad får/bör man ha för material sedan, vilket är bäst? Vi funderar på att bygga in spottar i taket, hur löser man det smidigast på vinden med tanke på brandsäkerhet & annat?
Och så var det ju golvet då ja.
Vi har som sagt platta på mark, och flytande golv i hela huset.
Vi ska ha kakel & klinkers, och således golvvärme (vattenburen lutar det åt).
Badrummet är 2,70 x 2,30 med fönster & dörr på motsatta väggar (de kortare väggarna).
När vi rivit bort det gamla golvet - vad lägger vi in? I vilken ordning?
Tack på förhand, jag hoppas bli upplyst!
Vi kommer köpa Aquapanel att ha på väggarna. Vi reglar upp extra så vi får cc 30 cm (har 60 i dagsläget) och sätter enkelskivor.
Taket - vad gäller för material där? Gipstaket ska vi riva ut, det är ändå inte intakt efter att vi rev ut en skiljevägg vid gamla duschhörnan. Vad får/bör man ha för material sedan, vilket är bäst? Vi funderar på att bygga in spottar i taket, hur löser man det smidigast på vinden med tanke på brandsäkerhet & annat?
Och så var det ju golvet då ja.
Vi har som sagt platta på mark, och flytande golv i hela huset.
Vi ska ha kakel & klinkers, och således golvvärme (vattenburen lutar det åt).
Badrummet är 2,70 x 2,30 med fönster & dörr på motsatta väggar (de kortare väggarna).
När vi rivit bort det gamla golvet - vad lägger vi in? I vilken ordning?
Tack på förhand, jag hoppas bli upplyst!
Läste igår i tidnignen om att trätak och spottar inte alltid gick hand i hand. Det var tydligen ett hus i malmö som brunnit ner där man konstaterat att det var spottarna som gjort att trätaket fattade eld.
Kanske blir samma sak med sånna där klick-tak?
Men eftersom spottar är grymt snyggt i taket i badrummet så tänker jag sätta in sånna. Men jag tänker sätta gipsskivor, spackla och sen måla vitt. Självklart med godkänd färg för ändamålet.
Ang golvet så skulle jag prima, flytspackla (för fall), sen fuktaspärra enligt konstens alla regler och sen sist klinker/mosaik. Än så länge det som verkar funka bäst. Och då har du ju inget matrial i golvet som kan ta skada heller. Inge golvgips eller liknande...
//DVE
Men eftersom spottar är grymt snyggt i taket i badrummet så tänker jag sätta in sånna. Men jag tänker sätta gipsskivor, spackla och sen måla vitt. Självklart med godkänd färg för ändamålet.
Ang golvet så skulle jag prima, flytspackla (för fall), sen fuktaspärra enligt konstens alla regler och sen sist klinker/mosaik. Än så länge det som verkar funka bäst. Och då har du ju inget matrial i golvet som kan ta skada heller. Inge golvgips eller liknande...
//DVE
DVE skrev:Läste igår i tidnignen om att trätak och spottar inte alltid gick hand i hand. Det var tydligen ett hus i malmö som brunnit ner där man konstaterat att det var spottarna som gjort att trätaket fattade eld.
//DVE
Ajdå. Nä elda upp huset vill vi ju helst inte.. din tanke om gips, spackel & färg låter som en klart bättre idé då. Vill gärna ha spottarna, det är verkligen snyggt!
Ang. golvet. Då primar man, sen lägger man golvvärmen & så flytspacklar man på det eller?