33 732 läst · 87 svar
34k läst
87 svar
Någon mer som funderar på att montera solpaneler själv?
Så ser det ofta ut. Elektrikern träffar sällan montörerna, elektrikern vet inte om montören kan skriva sitt namn, är passgångare eller om hans föräldrar är syskon.A Arnodt skrev:Som Thiias i inlägg Nr 16 säger var det två montörer som monterade upp panelerna på hans tak och kopplade ihop kontakterna på dem. Först nästa dag kom en elektriker.
Alltså, det var inga elektriker som monterade upp panelerna och kopplade ihop dem. Och det gick bra.
Det har man hört får många andra också när solcellsfirmor säljer nyckelfärdig att det inte är elektriker som monterar upp paneler. En elektriker vill troligen inte göra takläggarjobb utan istället fina jobbet med växelriktaren.
Jag har elwektrikervänner som har varit anlitad/haft ett samarbete med solcellsinstallatör. Han sa att man blundade och bad en bön när man gick förbi för det såg så jävligt ut att man inte kunde titta på det. Allt på DC-sidan var gjort av solcellsföretaget. Fram till driftsättning av växelriktare och dragning på AC-sidan.
Randomguy skrev:Nej då kan man kolla upp det på elsäkerhetsverket hemsida väldigt enkelt. Det räcker att firman är auktoriserad för att alla anställda ska vara behöriga. Risken är att din hemförsäkring inte fungerar om försäkringsbolaget ser att en icke auktoriserad firman gjort installationen om pisskåken brinner ner. Då står du med ett nedbrunnet hus och får betala kalaset själv
Pisskåken? Som sagt, exakt vad är det som får dig att tro att de som monterar är anställda på samma firma som elektrikern? Jag vet vad dom får göra och jag vet hur man löser det. Men det löser inte det faktum att det finns så jävla många luffare som gör usla och farliga installationer och inte följer installationsregler och praxis.
Alla får göra allting så länge företaget är auktoriserat. Om man anlitat en elektriker som inte har behörighet för produktionsanläggning så är inte anläggningen godkänd.F fsn skrev:Pisskåken? Som sagt, exakt vad är det som får dig att tro att de som monterar är anställda på samma firma som elektrikern? Jag vet vad dom får göra och jag vet hur man löser det. Men det löser inte det faktum att det finns så jävla många luffare som gör usla och farliga installationer och inte följer installationsregler och praxis.
Om du anlitar en firma som inte har behörighet att göra ett badrum. Tror du att du får ut något på försäkringen om det händer något?
N Nordsjö skrev:Efter att som många andra tagit in ett antal offerter och jämfört kostnader vs vad man "får för pengarna" har jag insett att företagen som säljer sina tjänster i paketlösningar tar bra betalt för både material och arbetskostnader. Solcellspaket med x antal paneler i exemplet 9kWh anläggning med 375w/paneler kostar runt 177kkr efter grönt avdrag (före grönt avdrag alltså kring 200kkr) men skulle man själv köpa detta "paket" löst skulle det kosta ca 120kkr och då ingår allt, paneler, kablar, kopplingar växelriktare mm samt elektriker som utför det arbete du inte får göra själv.
Det som behöver göras själv är det praktiska monteringsarbetet, det kan man göra själv om man är lite händig, säg att det är värt 30000kr med hyrd byggställning om ett företag gör detta då är vi uppe i 120kkr vs 177kkr efter grönt avdrag. Gör du det själv så "sparar" du kanske runt 20000kr efter avdrag för byggställning?
I mina offerter har jag noterat att bara elektrikern och monteringsarbeten går på nästan 56000kr? Räknat på timpris á 1000kr så är det alltså en kostnad på 56 timmar i tid att montera panelerna och installera all el? Ca 40kvm panel samt elinstallation alltså?
Enligt offerter jag fått på färdiga paketlösningar som man kan installera själv (montera paneler på taket) så ligger dessa priser runt 90000kr för 9kw-anläggningar, inklusive allt! Innebär det rent hutlöst att dessa solpanelsföretag tar ca 100000 i extra avgifter för att betala sina elektriker och montörer? Det gröna avdraget får de ju tillbaka från skatteverket? Har jag räknat helt galet eller vad anser forumet om mina funderingar?
Dina priser låter väldigt höga.
Vi har fått in offerter som ligger runt 12' per kW efter gröna avdraget.
Gokväll!
Jag är också en av de som har monterat själv .
Gör upp med en elektriker först som kan anmäla anläggningen till elbolaget.
Jag fick oturen att komma i kontakt med en oseriös firma, de var här och kollade på projektet,och vi gick igenom detaljerna .
Fick ok med att montera solcellerna skälv.
Så monterade allt och drog allt kablage på dc sidan.
Ringde sedan elektrikern,problemet blev då att de ej svarade på mejl eller telefon . Provade flertal ggr.men gav till sist upp. Fick då även ingen förklaring till detta beteende ..
Hursom så hade jag även blivit bevlijad bidrag enligt det gamla systemet . Och installation var tvunget att bli innan 30/6 -2021.
Hade lite bekymmer med att hitta en ny vilket är helt förståeligt då man ej varit med från början men hittade en mycket duktigt elektriker till slut som hjälpte mig
Jag köpte solceller begagnade på blocket ,vxl riktaren var ny även allt montagematerial blev nytt.
Jag fick ge ungeför 70000 kr för 11,5 kw anläggning
Då är även en ny undercentral installerad och 2 st boxar med överspänningsskydd med extern brytare på dc sidan och två st växelriktare och grävning mellan 2 byggnader.
Nu har man ju turen att svärgubben hade byggställning och en av ens bästa polare äger en grävmaskin . Annars hade det blivit en slant till.
idag fungerar allt som det ska
Tänk bara på att vara noga med kabelförläggningen ,då det ska hålla många år ska kablarna sättas fast ordentligt . Även att man alltid ska följa med +eller minus runt i hela slingan för att slippa magnetfält .
Lycka till med projektet om det blir av !
Alltid skönt att ha gjort det själv ,för blir det någon gång fel,vet du själv hur det är gjort och det går ej att skylla på någon annan jävel
Jag är också en av de som har monterat själv .
Gör upp med en elektriker först som kan anmäla anläggningen till elbolaget.
Jag fick oturen att komma i kontakt med en oseriös firma, de var här och kollade på projektet,och vi gick igenom detaljerna .
Fick ok med att montera solcellerna skälv.
Så monterade allt och drog allt kablage på dc sidan.
Ringde sedan elektrikern,problemet blev då att de ej svarade på mejl eller telefon . Provade flertal ggr.men gav till sist upp. Fick då även ingen förklaring till detta beteende ..
Hursom så hade jag även blivit bevlijad bidrag enligt det gamla systemet . Och installation var tvunget att bli innan 30/6 -2021.
Hade lite bekymmer med att hitta en ny vilket är helt förståeligt då man ej varit med från början men hittade en mycket duktigt elektriker till slut som hjälpte mig
Jag köpte solceller begagnade på blocket ,vxl riktaren var ny även allt montagematerial blev nytt.
Jag fick ge ungeför 70000 kr för 11,5 kw anläggning
Då är även en ny undercentral installerad och 2 st boxar med överspänningsskydd med extern brytare på dc sidan och två st växelriktare och grävning mellan 2 byggnader.
Nu har man ju turen att svärgubben hade byggställning och en av ens bästa polare äger en grävmaskin . Annars hade det blivit en slant till.
idag fungerar allt som det ska
Tänk bara på att vara noga med kabelförläggningen ,då det ska hålla många år ska kablarna sättas fast ordentligt . Även att man alltid ska följa med +eller minus runt i hela slingan för att slippa magnetfält .
Lycka till med projektet om det blir av !
Alltid skönt att ha gjort det själv ,för blir det någon gång fel,vet du själv hur det är gjort och det går ej att skylla på någon annan jävel
Du läser och förstår inte nåt av det jag skriver vaa?Randomguy skrev:Alla får göra allting så länge företaget är auktoriserat. Om man anlitat en elektriker som inte har behörighet för produktionsanläggning så är inte anläggningen godkänd.
Om du anlitar en firma som inte har behörighet att göra ett badrum. Tror du att du får ut något på försäkringen om det händer något?
Så här fungerar det…. En solcellsinstallatör har ett gäng montörer, det kan vara skolpojkar, allmänt drägg, lycksökare eller ett gäng balter utan nån utbildning alls. Det kan också vara nån som faktiskt kan sin sak, det förekommer hos flera firmor, åtminstone delvis. Det gemensamma är att det alltid är så att ingen av dessa har behörighet för nåt elarbete öht. Det är OFTA så att nån person med behörighet inte finns anställd på solcellsfirman, detta kan du kontrollera på elsäkerhetsverket.
Istället anlitar solcellsfirman en behörig elektriker som en underentreprenör. Denna underentreprenör har SÄLLAN en aning om hur bra eller anus det är insatsllerat på taket för det är ytterst SÄLLAN, typ ALDRIG en elektriker stegar sig upp på taket och inspekterar genomföringar och hur kablage är draget och strappat.
Detmär alltså ett jävla dravel och småfusk hela tiden. Men visst, man får sitt intyg att det är ok men det behöver det absolut inte vara.
Till alla "hemmaexperter:F fsn skrev:Du läser och förstår inte nåt av det jag skriver vaa?
Så här fungerar det…. En solcellsinstallatör har ett gäng montörer, det kan vara skolpojkar, allmänt drägg, lycksökare eller ett gäng balter utan nån utbildning alls. Det kan också vara nån som faktiskt kan sin sak, det förekommer hos flera firmor, åtminstone delvis. Det gemensamma är att det alltid är så att ingen av dessa har behörighet för nåt elarbete öht. Det är OFTA så att nån person med behörighet inte finns anställd på solcellsfirman, detta kan du kontrollera på elsäkerhetsverket.
Istället anlitar solcellsfirman en behörig elektriker som en underentreprenör. Denna underentreprenör har SÄLLAN en aning om hur bra eller anus det är insatsllerat på taket för det är ytterst SÄLLAN, typ ALDRIG en elektriker stegar sig upp på taket och inspekterar genomföringar och hur kablage är draget och strappat.
Detmär alltså ett jävla dravel och småfusk hela tiden. Men visst, man får sitt intyg att det är ok men det behöver det absolut inte vara.
Nu får ni ge er!
Detta är inget att leka med!
Vet ni hur illa det kan gå om inte allt görs korrekt?
Hoppas ni har råd med en oberoende slutbesiktning för ca 3000:- men den gör ni väl själva eftersom ni kan allt om precis just allt?
Eller?
Varför ska det vara så svårt att faktiskt betala för en korrekt installation?
Jag är så himla trött på alla som "kan bättre själv"...
Är ni alla "experter" på solpaneler så kör på!
-Lycka till när det INTE fungerar eller om en incident skapar problem...
Citat: Det finns ingenting som inte kan göras lite billigare och lite sämre, då är det oftast bättre att betala lite mer och vara nöjd"...
Köpa elbil?
NEJ INTE JAG!
Jag kan bygga en mycket bättre för halva priset...
Byta fasad?
Det gör jag bäst och billigast själv, snickarna kan ju inget om detta...
Dränera?
Jag kan mycket mer o detta än dom så kallade experterna, och gör det för halva priset...
Osv osv osv...
MEN;
Det är inte heller ok att få betala för mycket. inte heller att företag brister i sin kompetens och/eller överdebiterar för sitt arbete.
MEN ÅTERIGEN;
Håll er borta från ALLA typer av elinstallationer!
Både AC och DC är VÄLDIGT FARLIGT om det blir fel!
Redigerat:
Du kan ju börja med att förklara varför du citerar mitt inlägg om hur installationsfirmor fuskar sig fram för att få rätt papper om det är hempulare du har problem med?H HasseHiss skrev:Till alla "hemmaexperter:
Nu får ni ge er!
Detta är inget att leka med!
Vet ni hur illa det kan gå om inte allt görs korrekt?
Hoppas ni har råd med en oberoende slutbesiktning för ca 3000:- men den gör ni väl själva eftersom ni kan allt om precis just allt?
Eller?
Varför ska det vara så svårt att faktiskt betala för en korrekt installation?
Jag är så himla trött på alla som "kan bättre själv"...
Är ni alla "experter" på solpaneler så kör på!
-Lycka till när det INTE fungerar eller om en incident skapar problem...
Citat: Det finns ingenting som inte kan göras lite billigare och lite sämre, då är det oftast bättre att betala lite mer och vara nöjd"...
Den samlade bilden är fö att det är rätt hög sannolikhet att man får en tveksam installationskvalitet även om man betalar dyrt hos en firma.
jasså, har jag skrivit det nån stans? Du verkar långt ifrån läskunnig, man skulle nästan kunna tro att du är en diversearbetare som utan behörighet skruvar solcellsanläggningar åt nån leverantör.H HasseHiss skrev:
jag jobbar fö dagligen med både AC och DC som effektmässigt är minst lika farligt som en solcellsanläggning, men det spelar mindre roll, enligt installationsreglerna så får jag ändå inte trycka ihop en kontakt eller bunta upp en kabel på en solcellsanläggning.
Det arbete man får göra själv är monteringen av panelerna, alltså montera dem på takfästena. Däremot får man inte koppla ihop någon el, inte ens de som sitter på panelerna, gör man det hamnar man i samma sits som den kollega du beskriver. Alltså inget som jag skulle göra liknande. Det jag kommer att göra är att montera fästen, paneler inget annat, inte ens koppla ihop panelernas kablar det är nämligen inte tillåtet utan det ska förstås elektrikern göra.B Bearyeah skrev:Har en kollega som installerat själv och har hamnat i den osköna sitsen att ingen elektriker vill skicka in färdiganmälan (den som gör att nätbolaget kommer ut och byter elmätaren) eftersom kollegan drog elen under panelerna själva.
Således sitter anläggningen och producerar ström där överskottet inte sälja någonstans utan går rakt ut på elnätet.
Om du gör detta - se till att prata med elektriker på förhand som antingen drar hela elen själv eller är bekväm med att du gör delar av jobbet, annars riskerar du att inte kunna nyttja anläggningen som du satt upp.
Bakgrunden till att ingen elektriker vill skicka in färdiganmälan är att de indirekt tar ansvar för hela solcellsanläggningens eldragning när de lämnar in anmälan. Detta är det väldigt få elektriker som är bekväma med om de inte själva gjort jobbet.
Det är rätt svårt att inte ta med sig det elmontaget samt även retur samtidigt som man monterar panelerna om man har mer än en eller eventuellt två rader. Jag har också rätt svårt att se var du hittar den elektriker som skulle vara intresserad av ett sånt upplägg.N Nordsjö skrev:Det arbete man får göra själv är monteringen av panelerna, alltså montera dem på takfästena. Däremot får man inte koppla ihop någon el, inte ens de som sitter på panelerna, gör man det hamnar man i samma sits som den kollega du beskriver. Alltså inget som jag skulle göra liknande. Det jag kommer att göra är att montera fästen, paneler inget annat, inte ens koppla ihop panelernas kablar det är nämligen inte tillåtet utan det ska förstås elektrikern göra.
Nej, jag är inte dum i huvudet, jag förstår mycket väl att du skriver det bara för att inte skylta med att du gör nåt olagligt.