D
Någon som har erfarenhet av Hafa infinity duschörna?

Hur är byggkvaliten och är installationen ”lätt”?

Är på jakt efter duschdörrar för en hörna på 900x800 eller möjligtvis 800x800 med diskreta väggveslag.

D
Någon?

Hafa infinity har inte lyftgångjärn, vad innebär det för funktionen och i praktiken?

Med lyftgångjärn så har dörrarna en lägsta punkt, och dörrarna höjs ca en centimeter när dem öppnas. Så de får en utgångspunkt som den letar sig till, och stänger sig mot varandra i bottenläget. Utan lyftgångsjärnen måste du manuellt stänga magnetlisterna mot varandra varje gång dörrarna ska stängas.

D
Låter ju inte jättejobbigt men jag kan förstå att det ger en exklusivare känsla att nästan bara släppa dörrarna och så ”hittar” de varandra i rätt läge.

En annan fördel är kanske att man kan montera dörrarna närmare golvet (mindre springa) och därmed kunna slippa släplisten?

Väldigt standard att den funktionen är inbäddad i gångjärnen, så det är inget man tänker på.

Sen är lyftfunktionen sällan helt perfekt, så man måste oftast guida dörrarna ändå så de inte hamnar om lott. Som du säger, släplisterna dras inte heller lika mycket vid golvet när dörrarna lyfts upp.

Ifall man har något knasigt fall i badrummet kanske man behöver vara lite mer noggrann innan man monterar något utan lyftfunktionen, så inte någon dörr skulle ta i golvet när man öppnar

D
Det där sista du skrev sa även försäljaren i butiken men jag tycker det är märkligt.

Enligt monteringsanvisningarna så ska dörrarna vid montering ställas på medskickade klossar.

Illustration av instruktioner för montering av dörr med klossar på 15mm för korrekt nivellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klossarna är 15mm. Det innebär att (eftersom det inte är lyftgångjärn) så får fallet 90 cm ut från dörrarna fram till dörrarna inte vara mer än 15mm. Men vem har ett sånt sjukt fall utanför dörrarna?

Det ska man inte ha, men sjukt skulle jag nog inte klassa det som. 1:100 är ju i de brantaste delen av rekommendationerna som finns, men ändå innanför rekommendationerna. Det ger 10mm på 1 meter. Så 15mm skillnad existerar nog i många badrum.

15mm glipa utan släplister vid stängt läge däremot, då kommer det nog rinna en del vatten utanför

D
Kan tänka mig att de där klossarna som är medskickade är tänkta att fungera även för de med mycket fall.

Man borde kunna dra ner det en hel del och anpassa springan till fallet i badrummet.

Det optimala vore ju en minimal springa vid montering men ändå tillräckligt stor för att i efterhand kunna montera en släpliften.

Kikar jag på släplisterna på marknaden ser det ut som att det åtminstone behöver 3-4 mm för att kunna trä på en list i nederkanten.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Ja det har du rätt i, nog anpassat för att ha en hel del marginaler.

Men hur är det tänkt att ta upp eventuella ojämnheter med väggarna? Är det en distans innan gångjärnen mot väggen?

D
Ja det är distanser om 1,5mm som ska användas.

• Illustration av 1,5mm distanser som används vid montering av en byggdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Blev det duschhörnan Hafa Infinity? Är också lite intresserad av dessa för att slippa skenan mot vägg.

D
Nej, duschar ute sålänge 😎

• Haha
MrJay
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej, duschar ute sålänge 😎
😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.