Jag har i många år använt en Husqvarna Assistent för att blanda matbrödsdeg, och jag tycker inte den fungerar bra. Det blir en stor klump av degen som inte blir riktig knådad, om man inte står och pillar hela tiden på degen med nåt.
Vi har ärvt två maskiner så det finns dubbla uppsättningar av olika årsmodeller. Båda lika dåliga på att blanda deg.
Finns det någon bra maskin på marknaden?
Även med mixer och köttvarn som är det jag använder, dom fungerar jättebra på Assistenten.

/Höghus
 
Redigerat:
Vi har en gammal assistent från 60-talet, på den gäller det att i vissa lägen låsa armen så att den inte kan gå mot mitten av bunken.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Känner också igen mig, har både degkrok och den där rullen och för att få det bra känns det som att man måste vara där och pilla som sagt..
Har varit skeptisk till KitchenAid pga dess låga effekt, typ 300w mot ankarsrums 1500w eller nått?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alternativet är väl KitchenAids degblandare, sen vet jag inte hur kvarn och såna tillbehör funkar på dem...

Kan man nöja sig utan kvarn importerar Lilla Napoli mindre degblandare tex; [länk]

Men då får man lägga ungefär dubbelt mot vad en Assistent kostar...
För dyr, för stor och inga tillbehör.
Men skulle ändå vilja ha en...

/Höghus
 
Bjørn Teddy Varimixer degblandare är en riktigt bra maskin. Dock utan tillbehörsuttag. Jag har en själv och degknådning fick en helt ny dimension efter bytet från tidigare maskin.

Angående effekt så anger det endast motorns effektuttag, inte kraften i verktyget. Det är stor skillnad på en en borstfri motor och en gammaldags. Ovanstående maskin har 500W borstfri motor.
 
Höghus Höghus skrev:
För dyr, för stor och inga tillbehör.
Men skulle ändå vilja ha en...

/Höghus
Då går nog tyvärr KitchenAid bort också ...

Det finns ju typ Kenwood som också har fast bunke, och roterande krok, där man kan komma ner någon tusenlapp eller två mot vad Assistenten kostar, men frågetecknet är ju kvaliteten, vilket gäller KitchenAid med...
 
Jag har degkrok men inte blivit kompis med den.
Tunnare degar med rågmjöl funkar bra, men lite torrare vetedegar är jobbiga.
Men det är väl som @electroluxaren säger, konsumentprodukterna är inte riktigt gjorda för detta.

/Höghus
 
Kenwood från 70talet är oslagbar. Vi hade en när jag växte upp köpt 77, gjorde minst en större bröddeg (4limpor) i veckan till 95. + bullbak, korvtillverkning m.m. Efter 95 gick den inte lika frekvent men användes.
När motorn gav upp 2012 så köpte vi en beg på blocket som jag räknar med att ha många år framöver.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har i många år använt en Husqvarna Assistent för att blanda matbrödsdeg, och jag tycker inte den fungerar bra. Det blir en stor klump av degen som inte blir riktig knådad, om man inte står och pillar hela tiden på degen med nåt.
Kanske för torr deg? Degen bör ligga som ett bildäck i skålen och knådas mot väggen. Om degen blir en klumps är den troligtvis för hård.
Har både Assistent och Kitchenaid. Tycker att Kitcheaid är trevligare för mindre vardagsbak. Degar upp till 4 dl vätska fungerar bra i Kitchenaid. Assistenten fungerar bäst med 0,5-1 liter degvätska.

Min ca 25 år gamla Assistent har en motor på 400 watt. Tror att trimningen upp till 1500 watt bara är ett försäljningsknep. Även med överfull degbunke räcker 400 watt bra.

Nackdelen med Assistenten tycker jag är den separata bunken för sockerkakssmet.

Kitchenaid har en större modell för storbak.

Kenwood har bra rykte. Gäller dock att hitta rätt modell.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi har kenwood från 2004 som fungerar problemfritt. Brukade baka mycket bröd.
 
B Bubblaren skrev:
Kenwood från 70talet är oslagbar. Vi hade en när jag växte upp köpt 77, gjorde minst en större bröddeg (4limpor) i veckan till 95. + bullbak, korvtillverkning m.m. Efter 95 gick den inte lika frekvent men användes.
När motorn gav upp 2012 så köpte vi en beg på blocket som jag räknar med att ha många år framöver.
Ja, men ljudnivån... uj uj
 
K Kurtivan skrev:
Ja, men ljudnivån... uj uj
Nä tystgående är den väl inte riktigt. Men den är slitstark och kan blanda en deg.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.