tommib
Oj, det där är kanske inte så bra.

Vad är det för burk? Det ser ut som Inteno men exakt vilken modell? Den har gissningsvis inte någon router inbyggd och då har du alla burkar som är anslutna till den direkt på internet (om det inte är CGNAT då från leverantören, men ändå).

Man behöver alltid en router/brandvägg innan man kopplar in saker. Har du tur är det inbyggt i burken du har där men jag skulle inte sätta pengar på det.
 
Som nämnts ovan, du behöver en router. Denna intenno switch är enbart en vlan-switch (operatören kan skicka internet, tv o telefoni på olika portar). Om du inte har en router så kan du inte ansluta flera enheter till internet.
 
Nibe VP + App kopplar väl upp sig mot nibeupplink.com.
En molntjänst med App som konfigureras med konto och en kod i molnet.
Den borde fungera fint utan router bara den får en IP-adress och internetaccess.
 
Hej igen!!
Värmepumpen fungerar fint kopplad på detta vis. Jag förstår att jag behöver en router, men se nedan beskrivning av Google wifi. Verkar som att det kan ersätta en vanlig router??
Är felet jag då gjort att jag kopplat gästhuset direkt till v-lan switchen likt bilden ovan??
Är det bättre om jag flyttar en av wifi-puckarna till stället där jag får in fibern och kopplar gästhuset mot wifi-pucken istället??
Tänker jag rätt? - eller har jag fortfarande inte kopplat rätt?

tack!!!
 
  • Skärmdump av information om Google WiFi som beskriver hur det ersätter en vanlig router för hemnätverk, med bild på tre enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A Andreas Gustafsson2 skrev:
Hej igen!!
Värmepumpen fungerar fint kopplad på detta vis. Jag förstår att jag behöver en router, men se nedan beskrivning av Google wifi. Verkar som att det kan ersätta en vanlig router??
Är felet jag då gjort att jag kopplat gästhuset direkt till v-lan switchen likt bilden ovan??
Är det bättre om jag flyttar en av wifi-puckarna till stället där jag får in fibern och kopplar gästhuset mot wifi-pucken istället??
Tänker jag rätt? - eller har jag fortfarande inte kopplat rätt?

tack!!!
Precis, du ska koppla gästhuset till Google wifi i stora huset. Din Google wifi i stora huset agerar då router. Kabeln till värmepumpen skulle jag också koppla till Google wifi i stora huset så att den inte sitter öppen direkt mot internet. Eventuellt behöver du komplettera med en switch mellan Google wifi och de övriga enheterna om den inte har tillräckligt med portar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hej!!
Nu fungerar allt precis så som det skall!!
Stort tack för hjälpen alla!!!
Med vänlig hälsning, andreas
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.