tommib
Den här specifika elkopplingen är nog ungefär på samma nivå, ja. Det är liksom inte så svårt. Man måste vara noga, absolut. Någon raketforskning är det dock inte.
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så du menar att koppla el är samma risk som att laga mat?
Det finns olika nivåer på risker, både inom elområdet och inom matlagning.

Några nyhetsartiklar, tyvärr är en del låsta,
https://www.skd.se/2021-11-12/tog-ut-brinnande-mikro
https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/r9nm6zoj
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/familjen-poppade-popcorn-koket-borjade-brinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLbWJL/populara-popcornen-borjade-brinna-i-mikron
https://xnytt.se/2022/05/11/gavle-brand-i-kok/

https://www.sbff.se/hem--fritid/brandsakerhet-i-hemmet/vanliga-brandorsaker/koksbrander/

Olycksutredning, Brand i Gamla stan, Eksjö 2015-08-16
https://rib.msb.se/filer/pdf/28015.pdf
Har inte läst igenom dokumentet nu, utan har gjort det för flera år sedan, samt har varit på en föreläsning angående brandutredningen.
Branden startade troligen på spisen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man torde därmed IMHO få byta en sådan elkopplare även om det innefattar losskoppling och återanslutning av en och samma apparat. Det förutsätter att den som initialt anslöt apparaten hade kunskaper för att göra det.
Kan man reducera apparatens varelse till endast själva anslutningskabeln? Rent praktiskt så är det ju ingen skillnad på att koppla loss en elkabel från kopplingsboxen eller från apparatsidan. Förutom att man själv får "mixtra" med apparater.
 
Nej, jag ogillar sådana försök till att kringgå regler. Det är dessutom verkningslöst då man inte kommer runt de ställningstaganden som behöver göras som jag beskrev i #39. Det är inte enbart själva momentet med att skruva fast sladden som det handlar om.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att byta en elkopplare mot en likadan kräver inga nämnvärda kunskaper.
Fast att man inte ens får koppla loss en fast ansluten maskin som exempelvis en tvättmaskin är kanske inte helt logiskt för det kräver än mindre kunskaper än att byta en elkopplare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt nära förtal från din sida.
@J.A.Olsson inte pekar ut några fysiska personer utan enbart antyder att forumet som kollektiv ibland agerar klandervärt, är det enligt min uppfattning fullständigt uteslutet att hans uttalande skulle kunna ses som förtal. Det är inte ens nära anser jag.
 
Jag håller med, jag ser inte heller varför losskoppling skulle behöva vara behörighetskrävande, inte i en bostad.

Jag är inte sen att backa ifall ordet förtal skulle vara tekniskt icke tillämpbart, vad det nu spelar för roll. Du kanske menar att J.A. "går fri" pga detta ;) Ja ja.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns olika nivåer på risker, både inom elområdet och inom matlagning.

Några nyhetsartiklar, tyvärr är en del låsta,
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

[länk]

Olycksutredning, Brand i Gamla stan, Eksjö 2015-08-16
[länk]
Har inte läst igenom dokumentet nu, utan har gjort det för flera år sedan, samt har varit på en föreläsning angående brandutredningen.
Branden startade troligen på spisen.
Nu är det dock så att matlagning är något som miljontals svenskar ägnar sig åt dagligen. Hur tror du det hade sett ut om lika många plötsligt skulle ge sig i kast med att fixa enkla el-grejer hemma?

Återigen, jag har inte påstått att matlagning är riskfritt. Inte heller att TS koppling är särskilt svår. Jag ville poängtera att det finns risker med elarbete, utöver att riskera göra något olagligt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du saknar självrannsakan så lägger jag ingen tid på att diskutera det. Fundera på om du har någon grund till hypotesen att forumet ger enklast möjliga beskrivningar till folk som inte har kunskapen att tillgodogöra sig dessa.
Detta var tydligen riktat till mig, så kör till. Innan diskussionen i vanlig ordning spårade ur hade ingen ens nämnt saker som att stänga av elen till aktuell kopplingsdosa, och att sedan kontrollmäta att spänningen verkligen är borta. Istället visade man med bilder vilken färg som skulle kopplas var. Det är en enkel och jättebra förklaring men som tyvärr inte visar på riskerna. Ni kan ha bedömt TS som kompetent (och jag hävdar inte något annat heller, verkligen inte) men vad händer när någon, på riktigt inkompetent, googlar samma sak om ett par månader och får upp denna tråd? Forum är "permanenta" och når fler än TS, därav min åsikt att det inte skadar att påtala de risker som finns. Gång på gång.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Hur tror du det hade sett ut om lika många plötsligt skulle ge sig i kast med att fixa enkla el-grejer hemma?
Ungefär precis som det faktiskt ser ut. :D
 
harry73
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Nu är det dock så att matlagning är något som miljontals svenskar ägnar sig åt dagligen. Hur tror du det hade sett ut om lika många plötsligt skulle ge sig i kast med att fixa enkla el-grejer hemma?
Eftersom jag bedömer att matlagning är farligare än enkla elarbeten, skulle jag tro att det inte hade varit ett problem om miljontals svenskar plötsligt dagligen skulle utföra enkla elarbeten
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ungefär precis som det faktiskt ser ut. :D
Inte dagligen kanske, men en undersökning från elsäkerhetsverkets tyder på att "hela 30 % av hushållen i egenägda bostäder i Sverige gjort någon elinstallation själva i sina hem." Så det är nog inte fel att säga att miljontals svenskar ägnar sig åt elektriskt hempul iallafalll...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Detta var tydligen riktat till mig, så kör till. Innan diskussionen i vanlig ordning spårade ur hade ingen ens nämnt saker som att stänga av elen till aktuell kopplingsdosa, och att sedan kontrollmäta att spänningen verkligen är borta. Istället visade man med bilder vilken färg som skulle kopplas var. Det är en enkel och jättebra förklaring men som tyvärr inte visar på riskerna. Ni kan ha bedömt TS som kompetent (och jag hävdar inte något annat heller, verkligen inte) men vad händer när någon, på riktigt inkompetent, googlar samma sak om ett par månader och får upp denna tråd? Forum är "permanenta" och når fler än TS, därav min åsikt att det inte skadar att påtala de risker som finns. Gång på gång.
Du har rätt i att denna tråd är ett dåligt exempel då den spårade ur väldigt tidigt. Men om så mycket mer behöver sägas än det som sades i #3 kan man faktiskt diskutera. Visst det känns som att vi borde känna TS lite mer på pulsen för detta arbete, t.ex om man inte begriper att strömmen behöver brytas och hur. Det borde ha sagts några ord om anslutning och kontroll av skyddsledaren. Några detaljerade instruktioner i bilder hittar jag inte.

Det är också en fråga om anläggningskännedom som alltid är svår, man ser så mycket mer på plats. Jag menar då om det finns tecken/anledning till att ifrågasätta att denna brytare inte är korrekt i något avseende, eller om platsen för TM skulle vara olämplig. Därför är att av vikt att varje installation blir korrekt så att den går att lita på senare så att vi inte landar i att alla befintlig installation sannolikt behöver kontrolleras på djupet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, jag ogillar sådana försök till att kringgå regler. Det är dessutom verkningslöst då man inte kommer runt de ställningstaganden som behöver göras som jag beskrev i #39. Det är inte enbart själva momentet med att skruva fast sladden som det handlar om.
Att kringgå regler vill vi ju inte men böja och benda lite är mitt mål. Iaf jag fortsätter lite för de som orkar med.

Att byta en elkopplare för fast monterad utrustning är ju tillåtet. Losskoppling av fast ansluten utrustning utgör dock elinstallationsarbete.

Om man då byter en elkopplare och helt enkelt struntar i att återmontera den fast anslutna utrustningen (apparaten) så tycker jag att man lite elegant kommer runt losskopplingsdelen. Inget från #39 faller ut.

Att koppla in något nytt har jag svårare att argumentera för. Att underhålla sin fast anslutna apparat är ju tillåtet, iaf under tiden som man byter elkopplare. Det bästa jag kommer på är att man kan "underhålla" en del i taget av sin apparat tills det bara är anslutningskabeln kvar (som man då behåller). Lite som när man renoverar ett hus utan att riva det genom att ta en del i taget.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Att byta en elkopplare för fast monterad utrustning är ju tillåtet. Losskoppling av fast ansluten utrustning utgör dock elinstallationsarbete.
Den mest intressanta regelböjningen görs väl av den som kan förklara hur man bär sig åt för att byta ut den typ av elkopplare som diskuteras här, vilket jag tror alla är eniga om att man får, utan att koppla loss tvättmaskinen, vilket vi alla naturligtvis är eniga om att det är strängt förbjudet... :thinking::thinking::thinking:

Är det månne OK om man först lossar inkommande trådar i brytaren och därefter utgående, men förbjudet om man gör tvärtom. :thinking::thinking::thinking:
 
Det är ju ett statligt verk som kommit på den brillianta regelskrivningen så...
Tänkte inte på det :geek:
Två personer sitter vid ett skrivbord, omgivna av pärmar och kontorsmaterial, i en diskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.