Känner mig som professor Baltazar som går fram och tillbaka och funderar och funderar och aldrig kommer till beslut. Jag har ett litet kök i sommarstugan som skall kaklas, och teoretisk som man är försöker man ju hitta do's and dont's eller någon form av branch standard.

Jag har nog landat i att ha ett vitt/ljust kakel och köra med liggande halvförband, men då finns det ju olika storlekar och då det är litet kök undrar jag om det finns någon form av riktvärden eller "tänk på" för köks kakel (som det gör för golv och panel, dvs att det ser större längre ut om man gör si eller så...).

Antingen tänkte jag köra med mindre (10x20) med falsad kant som de flesta kök jag hittat på nätet har, eller något större för att få lite mer rustik/industri känsla (typ tegelsten storlek 15x30). Se bilder på köket i fråga, samt exempel på kakel.

Sen är ju nästa fråga fog färg- Jag tänker mig mörk fog för att få lite kontrast.

Tacksam för input
Ej kaklat kök med vit skåpinredning, märkningar på väggen och diskho på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljust kakel i halvförband bakom arbetsbänk, träslevskärl, skärbräda och gröna växter i kök.
Skapa konto
Kök med vitt kakel i liggande halvförband, träbänkskiva, spis/ugn och fönster.
Skapa konto

• Litet kök med vita skåp, liggande halvförband kakel och mörkt bänkskiva.
    Skapa konto
Jag tror inte att det är så komplicerat. Vi satte den typen av kakel i köket 2014 och passade på att göra en video om att sätta kakel i kök. Titta på den så ser du ungefär vad du behöver tänka på.

Vi gjorde i och för sig en miss här. Vi använde kakel med en krackelerad yta. När han sedan fogade den så fastnade ju fogen i kaklets små sprickor också och ändrade då färg lite grand. Det råkar du ju dock inte ut för om du väljer vanligt glaserat kakel.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror inte att det är så komplicerat. Vi satte den typen av kakel i köket 2014 och passade på att göra en video om att sätta kakel i kök. Titta på den så ser du ungefär vad du behöver tänka på.

[media]
Vi gjorde i och för sig en miss här. Vi använde kakel med en krackelerad yta. När han sedan fogade den så fastnade ju fogen i kaklets små sprickor också och ändrade då färg lite grand. Det råkar du ju dock inte ut för om du väljer vanligt glaserat kakel.

Ok tack för svar. Jag fundrar lite på storleken på plattor. de små eller stora?

De små, tycker jag

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Små men med någon trevlig kulör, blir så intetsägande annars. Kanske ljusgrön eller turkos?

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
kakel i förband är fint till släta luckor men kanske inte mitt första val till mönstrade luckor. Tror att en enkel platta 15x15 i ljus kulör skulle bryta den randiga+ rutiga intrycket.

G gaia skrev:
kakel i förband är fint till släta luckor men kanske inte mitt första val till mönstrade luckor. Tror att en enkel platta 15x15 i ljus kulör skulle bryta den randiga+ rutiga intrycket.
Nästan på orden vad jag tänkte skriva men du hann först. :sweat:

• Gilla
gaia
  • Laddar…
J JohanDenLarsson skrev:
Nästan på orden vad jag tänkte skriva men du hann först. :sweat:
Jag svarar b[de gaia och Johan här. Tack, det var precis denna typ av feedback jag behöver. Men, om man sätter rutigt 15x15, utan förband, så blir det ju även då en "störning" mot luckorna. Skulle det funka bättre med fullhöjd typ 60x30 plattor för att dämpa linjerna. Alternativt "mindre" ark med 3x3 plattor, eller kan det bli ännu mer rörigt? Se bild där den blåa pilen pekar på 3x3 arket som jag tog hem som prov. Kakelprov med olika storlekar och mönster framför köksskåpsritningar, blå pil pekar på 3x3 kakelark.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.