A
Hej!

Går det att ha en portabel AC med slang ut genom balkongen i lägenhet med FTX? Eller villa också för den delen men i mitt fall lägenhet så där kanske det krånglar till det ännu mer om så är fallet?

Kan systemet i lägenhet få spader så att säga och i värsta fall gå sönder på något sätt?

Den mekaniska ventilationen fungerar inte lika bra men man måste kunna öppna dörrar o fönster när det blir varmt så visst det går att ha öppet. Portabel AC låter tyvärr mycket men när det blir extremt varmt är det ändå skönt att ha. Finns kit med polyester-tyg som man kan sätta runt fönsteröppningen (om det inte är väldigt stort) med bara ett mindre hål för utloppslangen.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Så det blir inte för stort undertryck i lägenheten då så ventelationen riskerar att ta skada alltså?

Det blir inget undertryck om man har öppna fönster. Risken är att ventilationen tar mycket luft från din lägenhet och mindre från andra lägenheter som har stängda fönster så dessa lägenheter för lite sämre ventilation.

MrZero skrev:
Hej!

Går det att ha en portabel AC med slang ut genom balkongen i lägenhet med FTX? Eller villa också för den delen men i mitt fall lägenhet så där kanske det krånglar till det ännu mer om så är fallet?

Kan systemet i lägenhet få spader så att säga och i värsta fall gå sönder på något sätt?

hej, kör på bara, en portabel ac påverkar inte trycket i vare sig lägenhet eller hus oavsett system. Om det gör det så är det marginellt och absolut inget som kommer att skada eller påverka andra lägenhetsinnehavare. Det finns heller inga regelverk enl ovk stadgar som säger att man inte får köra en portabel ac i en lägenhet. Du får dock inte ta hål ut genom fasad eller göra om konstruktionen utan att fråga styrelsen först. Med det sagt, kör på.

Jag körde portabel i en nybyggd lägenhet med FTX. Funkade inget vidare. Sänkte jag temperatur från kanske 28 grader (som det kunde va varma dagar) till runt 20 och sedan stängde av, tog det kanske 15-30min så var det 28 grader igen. Även på natten. Det som funka bäst för mig var att dra igång köksfläkten och skapa ett undertryck för att få in sval luft med fönstret på glänt på natten.

T tonysdays89 skrev:
en portabel ac påverkar inte trycket i vare sig lägenhet eller hus oavsett system.
Njae, jag håller inte med. Om jag kör min portabla AC utan att öppna fönster för tilluft känner jag ett påtagligt undertryck i lägenheten när jag exempelvis öppnar ytterdörren.

Jag påstår inte att detta är skadligt men nog påverkas trycket i lägenheten. Hur det eventuellt kan påverka andra lägenheters ventilation spekulerar jag dock inte i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.