Får man lägga flera kablar/utgående matningar under samma säkring i centralen? Tänkte dra ut en ny grupp och sätta lite uttag men vill inte sätta en kopplingsdosa

Detta har varit uppe förut och då har det helt klart varit NEJ.

Och det är fortfarande ett klart NEJ

Ehh...

Har jag förstått frågan och svaren rätt???

Får man inte ha flera kablar anslutna till samma grupp (säkring) i centralen? Men det är godkänt att ha en utgående kabel från centralen och sen en kopplingsdosa som förgreningspunkt???

/V

Yepp, korrekt uppfattat

jag testade att använda 3-fas byglingar mellan normraderna. det var ingen höjdare. iofs så kanske byglingarna var 10mm2 och rkn under samma klämma var 6mm2, men hur som helst så satt inte rkn fast när jag slet i den, och byglingarna var enkeltrådiga och dom "plattas" ju inte till på samma sätt som rk:(
i normsäkringar/jfb får man väl vad jag vet sätta 2 ledare under samma klämma.
annars blir det lite svårt att tex "sy" matningen från en jfb till nästa jfb, om man nu inte ska gå via plintar typ nollskena....

• Gilla
natten_
  • Laddar…
Byglingarna fungerar nog bäst när man använder "gaffelskenor" för matningen inom raden. På vissa märken ansluts de i alla fall via en egen anslutningspunkt på normmaterielen, skild från den för kablar.

Regeln om max en gruppledning per säkring har elektriker meddelat mer är för överskådligheten i centralen än för att det skulle vara farligt att gå ut med flera ledningar i sig. Det senare avgörs av tillverkarens föreskrifter för materielen.

Man behöver ju inte sätta en extern kopplingsdosa, man kan göra kopplingarna via en plint i en separat del av centralen också.

i gamla centraler är det inte ovanligt att det sitter två ledare under samma skruv, ibland går det ena att dra lös eftersom trycket från skruven har fördelats olika

Det föreskrifterna säger är att varje gruppledning skall anslutas till sin egen NOLLA och JORD. Vad gäller FASEN så är saken en annan och då är det tillverkarens föreskrifter som gäller. Den äldre typen av anslutning som finns i diazedcentraler skulle jag aldrig godkänna att man anslöt mer en en ledning. På en dvärgbrytare däremot så känns det vanligtvis helt OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.