Rulla ut sedummatta kanske?
Men jag skulle nog lägga ut några större stenar i slänten och plantera prydnadsgräs som får vackra vintersilhuetter invid dessa, t.ex. tuvrör ’Karl Foester’ eller blåtåtel. Som marktäckare hade jag använt kaskadtimjan som är vintergrön och får lila blommor.
En fin, tålig perenn är nepeta (ej vintergrön) som skulle vara fin nere vid de befintliga stenarna.
Men jag skulle nog lägga ut några större stenar i slänten och plantera prydnadsgräs som får vackra vintersilhuetter invid dessa, t.ex. tuvrör ’Karl Foester’ eller blåtåtel. Som marktäckare hade jag använt kaskadtimjan som är vintergrön och får lila blommor.
En fin, tålig perenn är nepeta (ej vintergrön) som skulle vara fin nere vid de befintliga stenarna.
En av de erkänt starkaste marktäckarna, som dessutom klarar slänter, är Flocknäva. Den är vanligen även vintergrön, men har varierat lite hos oss. Den blommar oansenligt. Mycket tålig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Cannabis och cocaplanta så blir grannarna imponerade.
Läser man om Flocknäva så är jag tveksam till tåligheten i en solig slänt.elpaco skrev:
Har själv torr slänt i söderläge och det är inte mycket som överlever där.
Flocknävan är en mycket tålig och snabbväxande perenn med marktäckande egenskaper. Har grönt, flikigt och doftande bladverk som senare på säsongen får vackra höstfärger. Blommar rikligt med ljusrosa blommor. Lockar till sig våra pollinatörer.
Frodas i de flesta lägen men blir vackrast i halvskugga eller vandrande skugga. Vid plantering i soligare lägen är det viktigt att det finns viss tillgång på markfukt. Känslig för allt för blöta jordar. Tacksam som undervegetation till träd och buskar, som fyllnad eller kantväxt i rabatt. Även användbar som marktäckare.
Liknande trådar
-
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Tips på inbyggda spots i altanräcke.
Belysning -
Tips på gersåg - Makita, DeWalt eller Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad planterar man i en solig slänt?
Trädgård allmänt -
Soligt läge, tips på insynsskydd (gärna vintergrönt)
Häckar, Buskar & Träd