Hej,
Jag har ett bekymmer. Vill skaffa en bredare säng åt min son men stött på problem. Max bredd han får plats med pga fönster är 140cm. Och max vad vi fått uppför trappan är 90 cm resårmadrass. Enkla lösningen hade varit två styck 80cm resårmadrasser men det får inte plats. Och jag har svårt att hitta 70cm resårmadrass.

Kan man köpa en 140cm och montera isär? Eller kan man platsbygga en 140cm säng och använda ribbotten plus en schysst madrass som är mjuk nog att få uppför trappan? Har bara haft resårmadrasser och utgått från att det är det man vill ha...

Alla tips mottages tacksamt!

Peter

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En 140 resår blir ju som sagt svårt, en 140 skummadrass på hård botten är kanske lättare (då den går att böja lite)

Men funkar inte en 120 säng åt honom då ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En 140 resår blir ju som sagt svårt, en 140 skummadrass på hård botten är kanske lättare (då den går att böja lite)

Men funkar inte en 120 säng åt honom då ?
120cm går ju inte heller få upp för trappan... Max 90.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P petal skrev:
120cm går ju inte heller få upp för trappan... Max 90.
2 st 60cm resårmadrasser med 120cm bäddmadrass ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
2 st 60cm resårmadrasser med 120cm bäddmadrass ?
Finns det 60cm resårmadrass?

en resårmadrass går att böja lite om det är trångt, men kanske inte vika ihop helt. En resårsäng/Resårbotten har en träram och är oböjlig.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ni har ingen balkong eller liknande på övervåningen?

Jag har för mig att någon av de stora ”sängkedjorna” säljer måttbeställda sängar. Troligen dyrt.

useless useless skrev:
en resårmadrass går att böja lite om det är trångt, men kanske inte vika ihop helt. En resårsäng/Resårbotten har en träram och är oböjlig.
OKej!
Då är det resårsäng jag menar.
Ska kolla var resåmadrass egentligen är.

1 16386 skrev:
Ni har ingen balkong eller liknande på övervåningen?
Tyvärr inte.

Vill man så går det att sprätta bort tyget som hålller resprbotten på ribbbotten. Hade en bekant för ett antal år sen som jobbade på stjärnfjädrar som gör resårfjädrarna till en del sängtillverkare. Fick ett innanmäte enligt hästens, som vi bytte ut p min då 120 säng. Den fick jag tight ihoprullad. Mao resårdelen ligger på ribbbotten, och hålls fast av tyget..

Finns det balkong och hur många våningar är det?
en 120cm har har jag utan problem plockat in och ut genom balkongdörr på våning 2.

Låter den glida på en stege upp bara. Ett par rep eller spännband att dra med uppe från balkongen bara och kanske nån modig stackare på stegen som antingen får rädda alltsammans eller stryka med :p

Det enda som var lite trixigt var att få den över räcket och vridas upp på högkant för att komma in genom dörren. Då balkongen var väldigt liten så behövde detta ske i typ samma moment.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.