Vi flyttade in förra veckan, först gick vi på snabb runda med säljarna i huset då var det bara snabbkoll på ytor och det såg helt ok ut, doftade dock verkligen inte rengöringsmedel eller kändes som man kom in till ett nystädat hus. Var mycket saker som gjorde att stunden blev stressig. Vi sa att det såg ok ut. När de hade gått så kom vi tillbaka till huset senare på kvällen och gick då igenom alla rummen, upptäckte många ytor som inte ens var städat. Mikron var inte städad, lysrören ovan köksbänken hade äckliga smuts. Vissa skåp var inte ordentligt torkat. Fanns spindelnät mellan lamporna… etc etc. Hörde då av mig till städerskan och de kom plötsligt mitt i flyttlasset dagen efter och då visade vi lite snabbt där
Det var ”mest orent” MEN vi glömde tvättstugan… underskåpet av vattenberedaren var väldigt smutsigt, fanns smutsfläck och damm runt och så vad avloppet inte städat heller. Försökte prata med dem men de blev defensiva och säger att de gör inte sånt där. Städar inte man allt när det gäller köp av tjänst som flyttstäd? Nu är det säljaren som har köpt deras tjänst.

bifogar bilder så får ni se. Undrar vad som gäller egentligen? Är helt grön på det här.
 
  • Ostädad yta under vattenberedare med smuts och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig detalj kring vattenberedarens underskåp med synliga damm- och smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vanligt att städföretaget tex inte rensar avloppsrör, städar garage/ uterum/ utomhus, städar bakom täckluckan på ett gammalt badkar, frostar av frys, rengör braskamin etc.
Detta brukar stå tydligt i deras avtal.

Mao ligger dessa delar på säljaren att städa.

Du får driva detta mot säljarna så får de komma tillbaka och åtgärda det (vilket de har rätt att göra), alternativt komma överens om en ekonomisk kompensation om ni själva gör det.

Då vi flyttade till vårt hus var det ostädat på ovan nämnda demar. Vi räknade då timmarna vi lagt ned på att åtgärda ovan och värderade våra timmar till 150kr/h och krävde ett belopp på typ 3000kr av säljarna.
Tex tog det oss 16h att frosta av frysen,, gick inte att dra ut lådorna då de var isfyllda, gick inte spola i köket för vasken var fullproppad med hår.
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 7 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Det är vanligt att städföretaget tex inte rensar avloppsrör, städar garage/ uterum/ utomhus, städar bakom täckluckan på ett gammalt badkar, frostar av frys, rengör braskamin etc.
Detta brukar stå tydligt i deras avtal

Mao ligger dessa delar på säljaren att städa.

Du får driva detta mot säljarna så får de komma tillbaka och åtgärda det (vilket de har rätt att göra), alternativt komma överens om en ekonomisk kompensation om ni själva gör det.

Då vi flyttade till vårt hus var det ostädat på ovan nämnda demar. Vi räknade då timmarna vi lagt ned på att åtgärda ovan och värderade våra timmar till 150kr/h och krävde ett belopp på typ 3000kr av säljarna.
Tex tog det oss 16h att frosta av frysen,, gick inte att dra ut lådorna då de var isfyllda, gick inte spola i köket för vasken var fullproppad med hår.
tack för svar! Känner dock att jag inte vill göra det besvärligt för säljarna då de är 75+ och 82 år gamla… de ville huset så väl så tror verkligen inte att de var medvetna om hur smutsigt det egentligen är i tvättstugan. Hoppades på att det var städfirman men då vet jag..!
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Så du inspekterade städningen tillsammans med säljarna och godkände städningen. Därefter gjorde du en noggrann kontroll och klagade på städningen. Då kom grannens städare och åtgärdade allt ni pekade på.
Därefter hittade ni ännu mer smuts och vill att de kommer en gång till, trots att du redan godkände städningen två gånger?
Jag ifrågasätter inte att det fortfarande finns smuts, men funderar hur du själv hade reagerat som säljare när de hela tiden hittar nya saker du ska städa.

Lärdomen är att om flyttstädningen är viktigt, ska man kontrollera den innan tillträde och göra en lista med åtgärdspunkter båda parter godkänner. Allt annat är godkänt. Därefter Jan inga nya städsynpunkter tillkomma.

Allt
 
  • Gilla
Blazermannen och 37 till
  • Laddar…
J Jeeej skrev:
tack för svar! Känner dock att jag inte vill göra det besvärligt för säljarna då de är 75+ och 82 år gamla… de ville huset så väl så tror verkligen inte att de var medvetna om hur smutsigt det egentligen är i tvättstugan. Hoppades på att det var städfirman men då vet jag..!
Du ska inte argumentera med någon städfirma. Flyttstädningen är en affär helt mellan dig och säljaren.

Du klagar hos säljaren. De får sedan hantera detta hur de vill. Det kan vara att städfirman försöker lura dem. Eller så har de skrivit ett dåligt avtal med firman. Hur som helst är det inte ditt bekymmer.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du ska inte argumentera med någon städfirma. Flyttstädningen är en affär helt mellan dig och säljaren.

Du klagar hos säljaren. De får sedan hantera detta hur de vill. Det kan vara att städfirman försöker lura dem. Eller så har de skrivit ett dåligt avtal med firman. Hur som helst är det inte ditt bekymmer.
Nu har köparen godkänt städningen och får givetvis själv stå för det som hen är missnöjd med
 
  • Gilla
Dykdeko och 9 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu har köparen godkänt städningen och får givetvis själv stå för det som hen är missnöjd med
Eventuell diskussion är i alla fall med säljarna, inte städfirman.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Som sagt här, ni ska inte ha någon dialog med städfirman de har avtal med annan part.

Sen är jag osäker i det juridiska med att ni godtagit städningen vid genomgång.
 
T
Det är inte säljarens eller städerskans problem att ni är stressade...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
A
Det är också läge att inse att det är oerhört stor skillnad på hur rent man vill ha det när man flyttar in och hur rent någon tycker att det behöver vara när de lämnar. Har du accepterat städningen (2gånger) så ta resten själv.
 
  • Gilla
Blazermannen och 10 till
  • Laddar…
Det är dessutom en stor skillnad mellan vad som kan förväntas i städning när du köper ett hus jämfört med att flytta in i en hyreslägenhet.

Vad har ni egentligen kommit överens om i köpekontraktet? Och hur har ni definierat det?

Det senaste huset jag köpte var exempelvis "grovstädat", men det var helt ok och enligt förväntan och överenskommet med säljaren.

Det enklaste är ju att helt enkelt kasta pengar på problemet och fixa städning själv, som uppnår just din förväntan. Då slipper du den jobbiga diskussionen med det äldre säljarparet.

Sedan är det bara att njuta av eran nya bostad!
 
Som sagt, nu är det ju säljaren sak att reda ut detta. Annars följer i princip alla seriösa städföretag Mäklarsamfundets riktlinjer för flyttstäd, som får anses vara branschstandard.
 
  • Gilla
Osqarll
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Det är vanligt att städföretaget tex inte rensar avloppsrör, städar garage/ uterum/ utomhus, städar bakom täckluckan på ett gammalt badkar, frostar av frys, rengör braskamin etc.
Detta brukar stå tydligt i deras avtal.

Mao ligger dessa delar på säljaren att städa.

Du får driva detta mot säljarna så får de komma tillbaka och åtgärda det (vilket de har rätt att göra), alternativt komma överens om en ekonomisk kompensation om ni själva gör det.

Då vi flyttade till vårt hus var det ostädat på ovan nämnda demar. Vi räknade då timmarna vi lagt ned på att åtgärda ovan och värderade våra timmar till 150kr/h och krävde ett belopp på typ 3000kr av säljarna.
Tex tog det oss 16h att frosta av frysen,, gick inte att dra ut lådorna då de var isfyllda, gick inte spola i köket för vasken var fullproppad med hår.
Vi har alltid gjort så att köparen godkänner städningen med städfirman innan de flyttar in , vårt avtal med städföretaget är alltid "inga pengar om arbetet är dåligt utfört. Vi har sålt,hyrt ut 8 lägenheter och 2 villor, aldrig något klagomål.
 
Säljaren ansvarar för att bostaden är väl rengjord på tillträdesdagen, som köpare har man då ansvaret att omgående reklamera städningen - det ska göras direkt till säljaren. Det som gäller är då att säljaren ska ges möjlighet att städa om själv om dem inte gör detta så kan man försöka lösa problemet genom att anlita städföretag och fakturera säljaren. Men säljaren måste få möjlighet att städa om själv. Flyttstäd via städbolag är inte någon enorm kostnad och dem brukar dessutom lämna en "nöjd kund garanti".
 
N Natalie_s skrev:
Säljaren ansvarar för att bostaden är väl rengjord på tillträdesdagen, som köpare har man då ansvaret att omgående reklamera städningen - det ska göras direkt till säljaren. Det som gäller är då att säljaren ska ges möjlighet att städa om själv om dem inte gör detta så kan man försöka lösa problemet genom att anlita städföretag och fakturera säljaren. Men säljaren måste få möjlighet att städa om själv. Flyttstäd via städbolag är inte någon enorm kostnad och dem brukar dessutom lämna en "nöjd kund garanti".

Säljaren hänvisade numret direkt till städfirman. Så jag vet egentligen inte vad det står i deras avtal…
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.