26 758 läst · 39 svar
27k läst
39 svar
Takterass på låglutande tak
Okej. Finns de att få i justerbara ? Våran konstruktion blir också flytande dock så är det på en utbyggnad av huset så det finns inte så mycket att fästa den i när det kommer till väggen. Så du satte sådana falsfästen och sen vinkeljärn eller?Tjoloho skrev:
Vet ej om de finns justerbara, men ser inte vad de skulle göra för skillnad. Du fäster dem i falsen på plåten och får sedan möjlighet att fästa stående alt liggande reglar beroende på nivån i dessa. Det blir som en fästpunkt nära taket där du ska skriva i bult eller liknande. Jag satte även de flesta reglarna stående direkt mot taket (med papp emellan, se nedan bild) så att delar av konstruktionen "vilade" mot tak konstruktionen och därmed blev falsfästenas huvudsakliga uppgift att regelstommen inte flyttar på sig.F Fredrik.Sol skrev:
Hej på er!
Tagit mycket inspo från denna tråd och har nu dragit igång mitt eget bygge!
Problemet jag hade är att taket är lite högre än golvet inne så måste hålla bärlinan så låg som det bara går inne vid väggen.
lösningen blev att sätta vinklar inne mot väggen och snedsåga alla reglar i samma lutning som taket.
Problemet jag hade är att taket är lite högre än golvet inne så måste hålla bärlinan så låg som det bara går inne vid väggen.
lösningen blev att sätta vinklar inne mot väggen och snedsåga alla reglar i samma lutning som taket.
Fantastiskt! Kul att se era lösningar. Vi ska bygga takterrass, men har papptak, dock har vi endast 2 grader lutning. Det ligger rätt så vindutsatt, och vi funderar på hur vi ska kunna göra detta "flytande" utan att göra hål i taket. Kanske är det enda lösningen? Vad tror ni?D Deeriko skrev:Hej på er!
Mvh
Nickey skrev:
Nickey skrev:
Hej!Nickey skrev:
Sitter i samma båt!
Funderar på om Per Wikstrands lösningar kan vara lämpligt?
https://www.perwikstrand.se/sv-se/taetskikt/
Finns monteringsvideos på länken.
Vi la trädäcket löst på papptaket med tre graders lutning. Under de snedsågade längsgående reglarna ligger ett lager extra papp. Tyngden av trädäcket med räcke och allt räcker för att det inte ska kunna "blåsa iväg". Man kan ju tänka på att inte låta för mycket vind komma in under däcket..
Vi bor också väldigt vindutsatt och jag har aldrig varit orolig.
Vi bor också väldigt vindutsatt och jag har aldrig varit orolig.
Vi använder https://www.cwlundberg.com/docs/M/M-082SE.pdf när vi gör infästningar i papptak, till exempelvis solcellsanläggningar, kan det vara något? De är dock inte särskilt billiga.H hanschri skrev:
Glömde bort denna tråd fullständigt men slänger upp lite fler bilder på resultatet och några steg på vägen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte redigt kopplat till hur takterrassen gjordes men kan dela med mig av en annan lösning kopplat till mitt glas staket på min takterrass..
Vi kom på nu efter några år att vi ville öka insynsskyddet på den ena sidan av glasstaketet, så en "enkel" lösning blev att "frosta" glaset, problemet var bara att det behövde göras from utsidan pga att vi har höj/sänkbart staket..
Att frosta från stege var ingen lösning, att ha lift var ingen lösning för den kom inte in på tomten på den sidan för det skulle frostas...
Så jag byggde helt enkelt en ställning som hängde på väggen..
Drog långa skruvar genom panelen och in i stommen på takterrassen och mina väggfästen satt som smäck! Framöver ska jag skruva in beständiga skruvar med gänga(för att sen skruva muttrar på) så att det blir enkelt att återanvända lösningen vid tex fönsterputs som annars är hopplöst jobbigt..
Vi kom på nu efter några år att vi ville öka insynsskyddet på den ena sidan av glasstaketet, så en "enkel" lösning blev att "frosta" glaset, problemet var bara att det behövde göras from utsidan pga att vi har höj/sänkbart staket..
Att frosta från stege var ingen lösning, att ha lift var ingen lösning för den kom inte in på tomten på den sidan för det skulle frostas...
Drog långa skruvar genom panelen och in i stommen på takterrassen och mina väggfästen satt som smäck! Framöver ska jag skruva in beständiga skruvar med gänga(för att sen skruva muttrar på) så att det blir enkelt att återanvända lösningen vid tex fönsterputs som annars är hopplöst jobbigt..
Snyggt! Har samma räcken hemma som jag funderar på att frosta. Varifrån kommer frostningsduken?Tjoloho skrev:Inte redigt kopplat till hur takterrassen gjordes men kan dela med mig av en annan lösning kopplat till mitt glas staket på min takterrass..
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Ni som använder tryckat virke på plåttak. Tänk på att lägga takpapp mellan virke och plåt , då det tryckade virket innehåller koppar och äter upp stålplåten.
Köpte den här:Z zamen skrev:
https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?step=10&type=1004&variant=1005
Vilken utsikt! Det blir ju kanon!D Deeriko skrev:
Men jag har en fråga angående altanräcket och dom liggande spjälorna.
Vilka regler är det som gäller där för att det skall vara barnsäkert?
Med vänlig hälsning, Dag
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 365 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 365 inlägg
Det är väl plan- och bygglagen som kräver säkra räcken och det är i BBR där dom detaljerat mer vad som krävs för att det ska räknas som det både för barn och vuxna.stigen skrev:
Kommer inte ihåg exakt vad BBR:en säger om detta men det går att kolla upp på Boverkets hemsida men det står om krav på höjder, täthet, risk för att fastna, klättringrisker osv.