11 083 läst · 71 svar
11k läst
71 svar
Diskmaskin - glasen blir inte rena
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Vi hade exakt samma problem. Det var förhårdnad fett som satt fast i slangen som går ut från botten av diskmaskinen. Det var en räfflad slang på cirka 2dm i längd. Den krävde en rejäl rengöring då det till 95% var stopp i den. Det resulterade i att när maskinen trodde att den pumpat ut avloppsvattnet och fyllt på med nytt då var det en stor del avloppsvatten kvar och det diskade maskinen med.
mitt tips är att kontrollera den slangen
mitt tips är att kontrollera den slangen
Förklarar en hel del. Med varmare vatten stelnar fettet längre ner i avloppsystemet, på gott och ont.Vonelffors skrev:
Vi har skippat ECO-programmet, för det tog så lång tid. Sedan upplevde vi också att det blev mindre rent.
Vi blandar YES och Finish diskmedel allt efter vems tabletter som kostar minst, här har vi inte upplevt någon skillnad.
Kolla denna gamla tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spolarmsvaexlare-cylinda-dm-95-diskmaskin.296433/
Spolar arms växlaren hade gått sönder som i sin tur gör att du inte får något flöde/vatten till den övre spolarmen, då är det bara vattnet från den undre armen som spolar.
Jag hade samma problem själv och jag vred då plattan så att den spolade på båda armarna heltiden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spolarmsvaexlare-cylinda-dm-95-diskmaskin.296433/
Spolar arms växlaren hade gått sönder som i sin tur gör att du inte får något flöde/vatten till den övre spolarmen, då är det bara vattnet från den undre armen som spolar.
Jag hade samma problem själv och jag vred då plattan så att den spolade på båda armarna heltiden.
Bra tips i tråden. Vi har hårt vatten och vi kör alltid med högsta temp 70c samt diskmaskinpulver istället för tabletter.
När man kör för länge med Eco eller Auto programmen så fastnar fettet i slangen och gör att den tömmer för dåligt och det blir kvar vatten till sköljningen. Därför kör vi alltid på 70c temp.
För att rengöra kör jag tom maskin med 1 dl ättika (12%). Då blir den som ny igen.
Viktigt med rätt inställning av salt och sköljmedel.
Tips : testa med några droppar (inte mer för då skummar det) vanligt diskmedel direkt i maskinen (inte i diskmedelsfacket) Brukar hjälpa bra.
När man kör för länge med Eco eller Auto programmen så fastnar fettet i slangen och gör att den tömmer för dåligt och det blir kvar vatten till sköljningen. Därför kör vi alltid på 70c temp.
För att rengöra kör jag tom maskin med 1 dl ättika (12%). Då blir den som ny igen.
Viktigt med rätt inställning av salt och sköljmedel.
Tips : testa med några droppar (inte mer för då skummar det) vanligt diskmedel direkt i maskinen (inte i diskmedelsfacket) Brukar hjälpa bra.
Jag fick tips av Cylindas servicetekniker för ~10 år sedan att undvika ECO/Auto disk och köra med varmaste programmet, detta för att undvika fett avlagringar i maskinen.
Jag hade då problem med nivå sensorn som var igensatt av fett.
Jag brukar också köra med lite YES i maskinen, blir lite som en fördisk innan diskmedels luckan öppnas.
Jag brukar också köra med lite YES i maskinen, blir lite som en fördisk innan diskmedels luckan öppnas.
Du ska ABSOLUT inte köra med vanligt diskmedel i maskinen, om det är det du menar med Yes?gizmo007 skrev:Jag fick tips av Cylindas servicetekniker för ~10 år sedan att undvika ECO/Auto disk och köra med varmaste programmet, detta för att undvika fett avlagringar i maskinen.
Låter orimligt att några droppar vanlig Yes skulle kunna skada något som tål maskindiskmedel. Löddret hade jag dock varit rädd för. Har en "kompis" som i en lånad lägenhet för över 30 år sedan hade slut på maskindiskmedel och tyckte att vanlig handdiskmedel borde funka lika bra. Det gjorde det inte...J Josth skrev:
Maskindiskmedel är specifikt gjort för att inte löddra och samtidigt smörja lager och tätningar i pumpen, handdiskmedel löddrar, tar du lite så blir det mindre såklart, löddret innehåller luft och då smörjs pumpen sämre och slits ut.EddieHansson skrev:
En kollega gjorde motsvarande i en tvättmaskin på jobbet för ~25 år sedan, tvättmedlet var slut så det blev handtvål ur automaten på väggen. Mycket lödder blev det...som tur var så var utrymmet vattentåligt.Alfredo skrev:Låter orimligt att några droppar vanlig Yes skulle kunna skada något som tål maskindiskmedel. Löddret hade jag dock varit rädd för. Har en "kompis" som i en lånad lägenhet för över 30 år sedan hade slut på maskindiskmedel och tyckte att vanlig handdiskmedel borde funka lika bra. Det gjorde det inte...