1 813 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Hur lång tid tar det att göra en sarg av MDF och lacka den vit?
Jag förstår inte riktigt hur det ska se ut.
Som en öppen boxkonstruktion? Inget bakstycke? Gerade kanter? Ska mdfen behandlas innan målning så den blir typ ikea blank runtom eller det är ok om sågytorna har annan finish än resten?
Som en öppen boxkonstruktion? Inget bakstycke? Gerade kanter? Ska mdfen behandlas innan målning så den blir typ ikea blank runtom eller det är ok om sågytorna har annan finish än resten?
Redigerat:
Det ska vara ett snickeri med ordningställd spraybox då, gissar att alla inte har det utan istället samarbetar med någon annan som målar. Att preppa/måla tycker jag är mest tidskrävande, mycket ledtider, och främst därför gissar jag att det drar iväg.
Varför MDF? Jättesvårt att få till sågytorna snyggt - till slut sugs lim och färg in i materialet. Varför inte massivt trä - finns ju limträskivor? Lättare att jobba med. Lite dyrare material men det är en bråkdel av arbetskostnaden.
Vad jag hört kör ex Ikea med nån teknik där de värmer och pressar till sågytorna för att göra dom jämna o fina o målningsbara. För ett random snickeri är det nog spackel eller rätt grundfärg följt av slipning som gäller.D Derbyboy skrev:
Tycker mdf är rätt val, massivt trä kommer inte ge en helt jämn yta utan ådringen kommer synas igenom.
Vad är det som tar 5-6 h eller mer, vilka moment tänker ni er då när det nästan tar en arbetsdag att göra en låda och sedan lacka?
Såga till MDF 4 bitar eller 4 snitt. På Bauhaus tar det 5 minuter men säg att det tar 20 på ett snickeri
kexa, plugga eller skruva ihop lådan kan väl kanske ta 40 min
1:a spackla ovansidan och fyra kanter, 20 min
slipa 10 min
Spraya 10 min inkl hämta sprutan i disken
slipa 10 min
spraya 10 min
rengöra sprutan 15 min
2 Max 3 h skulle jag säga, men jag kanske missar något. Då tycker jag att jag räknat högt
Såga till MDF 4 bitar eller 4 snitt. På Bauhaus tar det 5 minuter men säg att det tar 20 på ett snickeri
kexa, plugga eller skruva ihop lådan kan väl kanske ta 40 min
1:a spackla ovansidan och fyra kanter, 20 min
slipa 10 min
Spraya 10 min inkl hämta sprutan i disken
slipa 10 min
spraya 10 min
rengöra sprutan 15 min
2 Max 3 h skulle jag säga, men jag kanske missar något. Då tycker jag att jag räknat högt
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det för igenfyllt hål att sätta sig?
Grund & Markarbeten -
Varmvatten tar lång tid / ny eller extra värmepump
Vatten & Avlopp -
Hur lång tid tar det att torka ut en platta på vintern
Stenhus -
Hur lång tid tar det att bygga en Hakiställning till en liten röd stuga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kakelsättare: Hur lång tid?
Badrum