Vi har köpt en tomt privat och när vi gjorde detta var man inte så insatt i allt vad det har med att bygga hus och göra. Litade blint på alla...

Nu poppade en fråga upp i mitt huvud, hur blir det med vatten och avlopp när det är en privat köpt tomt, vi ska ju ha kommunalt vatten men gör kommunen jobbet fram till tomtgränsen? Hur funkar detta när det är privat köpt? Är det likadant som när man köper en tomt av kommunen?

Om dagvattnet ligger på någon annans tomt, vilket det gör, får dem då gräva där då? Eller måste de ha godkännande av ägaren till den tomten?

Nu vet inte jag hur det funkar i din kommun, kanske lika överallt...?

Men ska du koppla in kommunalt vatten så kostar först anslutningsavgiften upp emot 100.000:- (iaf i Nordanstig där jag bor). Sen ska det grävas. Då är ju frågan om det redan finns en ledning från vattenverket till din granne eller nåt så du kan koppla in dig på hans ledning. Annars blir det en egen slang från vattenverk och vad grävningen kostar och vad slangens meterpris ligger på vet jag inte.

Nu är jag inte helt bergis på att det är lika i alla kommuner, men här i Nordanstig så är det då på detta vis...

blanken skrev:
Nu vet inte jag hur det funkar i din kommun, kanske lika överallt...?

Men ska du koppla in kommunalt vatten så kostar först anslutningsavgiften upp emot 100.000:- (iaf i Nordanstig där jag bor). Sen ska det grävas. Då är ju frågan om det redan finns en ledning från vattenverket till din granne eller nåt så du kan koppla in dig på hans ledning. Annars blir det en egen slang från vattenverk och vad grävningen kostar och vad slangens meterpris ligger på vet jag inte.

Nu är jag inte helt bergis på att det är lika i alla kommuner, men här i Nordanstig så är det då på detta vis...

HAr kollat upp nu, ca 50 för vatten och 12 för el... =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.